VVS afkalkning af blandingsbatteri

Jeg har en Danimix blandningsbatteri til bruseren som er kalket til så vandstrålerne har helt mistet kraften - osse med helt koldt vand. Hvordan kan den afkalkes?

Mvh.

Fritnat
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, luk for vandet, pil batteriet af, afmonter og slå på det med en hammer.
Alternativt, så kan du bruge et afkalkningsmiddel, eller du kan "lægge i blød" i eddikesyre natten over.
Bemærk dog at det behøver ikke at være BATTERIET der er kalket til, det kan ligesåvel være brusehovedet- så det skal OGSÅ afkalkes. Jeg afkalker vores brusehoved og alle filtre på vore handhaner 3 gange om året (bor i KBH hvor vandet er MEGET hårdt). Jeg har dog indtil videre "kun" oplevet at måtte skifte en hane (koldt vand til opvaskemaskine) ÉN gang siden den blev installeret i 1993.
Ligeledes har jeg lige overtaget et hus med VVS fra starten af 70'erne... Selvom det eneste vedligehold der er blevet lavet i 15 år var af brænderten, så virkede alle haner altså fint, så du må VIRKELIGT have gjort noget voldtsomt hvis det skal være batteriet der er defekt.
Citat fra Twist

Tja, luk for vandet, pil batteriet af, afmonter og slå på det med en hammer.
Alternativt, så kan du bruge et afkalkningsmiddel, eller du kan "lægge i blød" i eddikesyre natten over.
Bemærk dog at det behøver ikke at være BATTERIET der er kalket til, det kan ligesåvel være brusehovedet- så det skal OGSÅ afkalkes. Jeg afkalker vores brusehoved og alle filtre på vore handhaner 3 gange om året (bor i KBH hvor vandet er MEGET hårdt). Jeg har dog indtil videre "kun" oplevet at måtte skifte en hane (koldt vand til opvaskemaskine) ÉN gang siden den blev installeret i 1993.
Ligeledes har jeg lige overtaget et hus med VVS fra starten af 70'erne... Selvom det eneste vedligehold der er blevet lavet i 15 år var af brænderten, så virkede alle haner altså fint, så du må VIRKELIGT have gjort noget voldtsomt hvis det skal være batteriet der er defekt.


Tak for svaret Twist. Jeg havde i forvejen afmonteret slangen og fundet frem til at problemet ikke var der. Jeg har ikke brugt hammer metoden men iblødsætning alligevel er jeg endt lige præcis i den situation jeg vil for alt i verden har undgået! Efter montering igen drypper der vand ud i spandevis. Det er nok fordi jeg har forsøgt at tage temperaturkontrol enheden ud - det er der jeg er sikker problemet ligger.

Nå, men nu har jeg fundet ude af at det kan åbenbart ikke lade sig gøre at skille ad og afkalke og så skal den skiftes hver femte år sad . Jeg tror man skal undgå dyre badudstyr når vandet er meget hårdt, ihvertfald indtil der kommer noget på markedet der løser problemet med kalkdannelse.

Fritnat
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis