Fra 8 til 13 polet stik på Peogeut 307 anhængertræk

Min svigerfar har købt ny campningvogn med et 13 polet stik på, men på bilen er det kun et 8 polet. Han ønsker derfor at udskifte det med et 13 polet. Er der nogen der har erfaring med dette,
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra vwpolo

Min svigerfar har købt ny campningvogn med et 13 polet stik på, men på bilen er det kun et 8 polet. Han ønsker derfor at udskifte det med et 13 polet. Er der nogen der har erfaring med dette,

Hej..
Jeg har valgt at købe en adabter/omformer fra 13 til 8 pol og omvendt, de ligger altid i bilen, så er man klar
Men der er nogle flere muligheder i 13pol, og hvis det er det han søger, så skal det selvf. skiftes..
men så er det nok en auto_elektrikker der hitter..

Mvh Jan J
google på en af campingsiderne, der har jeg set der er en beskrivelse (et eller andet sted - det var ikke lige det jeg ledte efter)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

hej Polo

Jeg ville sætte et 13 polet stik parallelt med det 7polede så har man begge muligheder hele tiden, en adapter fra 7 til 13 kan stadig ikke overføre mere end 7 ledere. Hvis du køber et hunstik er der sansynligvis en oversigt med, så du kanse hvordan de skal tilsluttes. ellers har jeg en.

Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Polo

En Peugeot 307 er forsynet med et el system som hedder "Multiplex" og det skal man holde sig helt fra at pille ved da det ellers meget hurtigt kan blive MEGET dyrt at spare et besøg hos en expert - og det skal der til for at montere et 13 polet stik på denne model - forskellen på 7 og 13 polet stik er at der er monteret en fast strøm og en strøm over nøglen samt seperate stelforbindelser til lys og til forbrug + et par andre småting.

Hilsen"Autoelektrikeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
Spørgsmål til polobjørn.
Der er på bilen et 7 polet stik. Hvis du luser det over ben for ben vil det vel være det samme som et adapterkabel? Dernæst skal du bruge +og – direkte fra bat. Hvis du selv trækker dem gør de vel ingen forskel ? Så er der + og – fra nøgle kl:15 Hvad kan der ske ved det? Så er der baklygte og kontrollampe for anhænger og dem kan man vel bare glemme? Så hvori består det store problem.

Mange hilsner

Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
så har jeg lige sakset fra Knud Due Andersen:
Skulle du få brug for at reperarer på dine stik, så er der her et diagram som du kan bruge.

7-polet stik set bagfrapol7.jpg1LGulBlink, venstre254GBlåFri331HvidStel4RGrønBlik, højre558RBrunHøjre baglys, positionslys, nummerpladelys654RødStoplys758LSortVenstre baglys, positionslys, nummerpladelys
13-polet stik set bagfrapol13.jpg1Blink, venstre2Tågebaglys3Stel, kontakt 1-84Blik, højre5Højre - baglys, positionslys, nummerpladelys, markeringslys6Stoplys7Venstre - baglys, positionslys, nummerpladelys, markeringslys8Baglygte9Strømforsyning, 12 V konstant plus10Ladekabel for batteri i campingvogn11Stel kontakt 1012Anhængermærkning13Stel kontakt 9
(håber kildeangivelsen er tilstrækkelig)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Polo
For dem der kan - er alting nemt ???
Det er rigtigt (næsten) som du skriver med at forbinde ledningerne.
Man forbinder normalt ikke minus på batteriet.
Der er 3 steder i 13 pol dåse som skal forbindes til minus for at mange af de nye campingvogne fungerer korekt.
Spændingen over nøglen er du nødt til at lave med et lysrelæ for ikke at belaste tændingslåsen for meget.
Fast plus tages via en passende sikring direkte på pluspolen på batteriet og ingen andre steder.
Hvis der er mange markeringslygter eller baglygter kan du resikere at "BSI" boksen på din bil ødelægges og det er derfor jeg advarer dig - forbruget må ikke overstige mere end en normal anhænger bruger nemlig ca. 28W.
Hvis du ikke er sikker på hvordan det skal laves - så få en der er det til at lave det for dig - "BSI" boksen hvor også blinkrelæet er inden i koster ca. 6000 Kr.

Hilsen "Autoelektrikeren"

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis