Omfangsdræn igen igen.....

Jeg ved det! Der er utallige tråde med diverse snak om omfangsdræn. Alligevel har jeg ikke fundet noget der passer i min situation. Jeg skal have drænet omkring et gammelt bindingsværkhus der står på syldsten, og ikke fundament. Er der nogen der har erfaring med den slags? Regner med at dræne på de to langsider, og etablere faskiner til både regn og dræn-vand. Der er i dag ingen tagrender på huset og alt er medtaget af optrækkende fugt fra den lavtliggende grund. Der er selvsagt ingen kælder under huset. Aner ikke hvor dybt jeg skal grave, og hvor tæt på huset. Der er jo intet fundament at grave fri, så hvad gør man så? Graver en meter fra huset eller???
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke du ska lave omfangs dræn ved et bindingsværkshus, men du ska nok nærmere ha lagt murpap under fodremmen
Talte med en gammel murer i dag. Han frarådede også dræning, da jeg kunne risikere at husets syldsten ville sætte sig i forskellig grad, og derved gøre stor skade. Han mener at der er fugt i huset fordi det gennem årene er kommet til at ligge så "dybt" at bindingsværket er kommet i kontakt med jorden. Men hvad dælen gør man så? Hvis der skal pap under fodremmen, kræver det jo at man udskifter hele den nederste del af huset, stump for stump, så der kommer pap mellem rem og sten....Eller? Remmen ligger jo bare ovenpå en række store kampesten.
Hvis ikke fodremmen fejler noget, skal den ikke skiftes, men isættes igen. fremgangsmåden er at tage det stykke for stykke
OK. Det lyder måske ikke så slemt enda.... Skal alligevel skifte en del af bindingsværket der er meget dårligt. Starter med en hel gavl her i efteråret. Der kan jeg jo så ordne fodrem og pap, nu jeg alligevel er igang. Havde egentlig først tænkt mig, at jeg ville støbe fundament under gavlen, stykke for stykke, da den alligevel skal genopbygges, men måske er det nok at udskifte den ødelagte fodrem, og så genopbygge gavlen på de eksisterende syldsten?
Da jeg renoverede vores bindingsværks hus, støbte jeg sokkel under gavlen, inden vi byggede den op igen. Jeg ka sætte lidt billeder ind når jeg kommer hjem til weekenden
Ja tak! Det ville være super godt. Vil se om jeg kan få taget nogle billeder der beskriver husets situation bedst muligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis