Gavlbeklædning og afstandslister

Jeg skal opsætte ny gavlbeklædning på mit 1-plans hus, og vil erstatte de eksisterende profilbrædder med mahogni klink.

I dag sidder profilbrædderne direkte på vindpap som sidder direkte på 1. spær. Der er altså ingen ventilation mellem vindpap og brædder. Loftrummet er uisoleret og vel-ventileret, og beklædningen er tydeligvis kun skadet af solpåvirkning. Nord-endens beklædning er helt frisk.

Hvis der skal laves ventilation mellem vindpap og ny beklædning, vil beklædningen derfor blive forskudt 25 mm, dvs. fra gavlmur til beklædning forkant bliver der ca. 52 mm (klinkbrædderne er 27 mm). Det ser efter min mening ikke smart ud...

Spørgsmålet er så: Er det i virkeligheden nødvendigt med 25 mm ventilation bag brædderne? Jeg er klar over at man ville lave det ved nybyggeri, men ved renovering af eksisterende beklædning som har holdt 39 år, kunne man så ikke "bare" gøre som det eksisterende? Vindpap er jo diffusionsåben, så brædderne kan fint komme af med evt. fugt til loftrummet.

Er der regler på området?

Hvad er "håndværksmæssigt korrekt"?

Mvh
Michael
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Ved godt det er en super gammel tråd. Men hvad blev løsningen på dette? Fik du kvalificerede svar omkring det med afstandslister?

Lige børn leger bedst, men de skæve er mere Funky!
Hej. Ved godt det er en super gammel tråd. Men hvad blev løsningen på dette? Fik du kvalificerede svar omkring det med afstandslister?

Lige børn leger bedst, men de skæve er mere Funky!
Hej. Ved godt det er en super gammel tråd. Men hvad blev løsningen på dette? Fik du kvalificerede svar omkring det med afstandslister?

Lige børn leger bedst, men de skæve er mere Funky!
Smid du dem bare op uden ventilation på bagsiden, det laves faktisk ret tit i dag, da "ny" viden har vist at det ikke er nødvendigt i alle tilfælde.
Annonce
Det er kun ved trykke træ, at man må smide dem direkte på, og tror at det kun er ved to slags beklædningstyper af trykket træ, hvad jeg lige husker.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvad hvis man smider direkte på pap og skelet der er isoleret bag pappet som er et skur/værksted kun delvist opvarmet?

Mit konkrete problem er stramme kvadratmeter regler så ville gerne undvære hulrummet på skuret og så gerne skifte brædder hvert 20 år. Jeg bruger ikke imprægnerede blokhusbrædder men behandler med linolie på begge sider.

Lige børn leger bedst, men de skæve er mere Funky!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis