Fjernelse af gammel tjære fra bindingsværk

Hej!

I forbindelse med at jeg ville til at opfriske bindingsværket på vores gamle hus har jeg konstateret at det tidligere er oversværtet med asfalttjære eller stenkulstjære,- det er i hvert fald helt sort, visse steder klistret og helt tæt.

Jeg har undersøgt sagerne lidt og fundet frem til at den bedste behandling af bindingsværk er trætjære (der IKKE er det samme som asfalttjære eller stenkulstjære) blandet med linolie. Problemet er at man ikke kan forvente at linolie og trætjære vil trænge ind i træ med den tjæreoverflade det har fået, så det gode spørgsmål er:

Hvordan fjerner jeg lettest muligt tjærelaget så jeg kan grunde og påføre trætjære?

Jeg har proøvet med min excentersliber, men skal jo skifte skive efter ca. 30 sekunder da tjæren bare klister fast på skiven :-(

Kan man opløse tjæren forsigtigt og så skylle eller tvære den af med en klud?

Med venlig hislen
Michael Larsen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ganske rigtigt en kedelig situation du er i, og jeg er helt enig med dig i hvorledes træet bør behandles (trætjære og linolie med pigment).
Du bør undgå at anvende rensebensin, petroleum o. lign til at opløse tjæren, da det også trænger ind i træet og nedbryder træet. Hvis du er heldig kan du måske få hjælp af brun sæbe. Smør et fedt lag på, læg husholdningsfilm over (så sæben ikke tørrer ind) og lad det sidde nogle en fem-ti timer. Prøv med en spartel eller stiv børste og se om ikke det slipper.
Hvis ikke ovenstående giver pote så kunne en højtryksrenser eller en sandblæsning måske klare det, men det går ud over overfladen på træværket og må betragtes som en sidste udvej og stiller krav om en grundig efterbehandling af træet.
Har fra min leverandør af slibemateriel ( Tyrolit, Reklame?) fået en megetkraftig stålbørste til vinkelsliberen, beregnet til at slibe rust. Har brugt den på hårdt trå ( bindingsværket er forhåbentlig eg og dermed hårdt) til at fjerne et tykt lag malinng m.m. Med forsigtighed gik det godt, og en efterslibning med exendersliber fik træværket til at være som nyt.
Selvfølgelig er efterbehandlingen med trætjære.
Et forslag til overvejelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også