Renovering af ældre landejendom

Hej

Vi går med overvejelser at købe en ældre 3-længet gård. (årgang 1850)

Stuehuset er beboeligt.

Følgende ting vil vi have lavet:

1: Nyt tag på stuehus længen

2: Nyt gulv med gulvvarme

3: Flytte lidt vægge eller fjerne dem helt

4: Nyt badeværelse både stueetage og 1.sal

5: 2 værelser + soveværelse på 1.sal

6: I den ene stald skal der laves nyt gulv, hobbyrum og dobbelt garage

7: og sikkert mange andre ting der måtte dukke op.........

Mit egentlige spørgsmål:

Hvor starter man, flytter man ind i huset og laver tag og 1. sal først (der er kun 1 soveværelse på 1.sal i dag) ?

Eller laver man stueetagen først (og finder et sted at bo til leje) ?

Eller .................... ?

Nogen gode ideer ?

Hilsen Bjarne

41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du lavet et budget?

Det er bestemt ikke sikkert det er billigere at renovere end det er at bygge helt nyt..... Så får du desuden fordelen at det hele er efter den nyeste isolerings standard. Og indrettet som du gerne vil..
Du står mere frit i dit materiale valg.

Dine ydermure er ret gamle.. og er soklen tilstrækkelig?
Er der er hulmur eller skal du have en isolerende indervæg?
Er murene 100% gode udvendigt?
Vil du (og ikke mindst familien) kunne klare at leve i byggerod igennem de næste mange år? Det vil tage rigtig lang tid inden i er helt igennem hvis i skal bo der samtidigt...
Skal der håndværkere på vil de få en del spildtid (som du betaler) der er en masse uforudsete ting i en sådan ombygning.. og de er alle nogle der kommer til at koste mere....
Du skifter jo toppen (taget, samt overetagen) og bunden (nyt gulv med gulvvarme) Det i midten (nyt badx2 og flytte fjerne væge)

Lav et budget og se hvad du forestiller dig det kommer til at koste.. Læg så en mindre formue til da der som du også selv skriver "kommer noget uforudset"
Husk på at det ikke vil være nær så rationelt at bygge om som at bygge nyt. Specielt ikke med håndværkere... De er dyre at have til at gå rundt og rydde lidt op her og der samt vente på det hele er klar til næste del opgave.

Det er bare en tanke fra min side.. valget er bestemt dit.....

MVH Njord
Citat fra njord

Har du lavet et budget?


Nej ikke endnu, vi har kun haft håndværkere til at give et tilbud på taget

Citat fra njord

Det er bestemt ikke sikkert det er billigere at renovere end det er at bygge helt nyt..... Så får du desuden fordelen at det hele er efter den nyeste isolerings standard. Og indrettet som du gerne vil..
Du står mere frit i dit materiale valg.


Vi vil gerne bo "idylisk", det koster det er vi klar over, men det hele skal heller ikke laves på eén gang.

Citat fra njord

Dine ydermure er ret gamle.. og er soklen tilstrækkelig?


Jeg ved det ikke

Citat fra njord

Er der er hulmur eller skal du have en isolerende indervæg?


Det bliver nok en isolerende indervæg

Citat fra njord

Er murene 100% gode udvendigt?


Selve ejendommen er velholdt i rimelig forstand, men taget (eternit/aspest plader) har levet det de kunne, i hvertfald på stuehuset

Citat fra njord

Vil du (og ikke mindst familien) kunne klare at leve i byggerod igennem de næste mange år? Det vil tage rigtig lang tid inden i er helt igennem hvis i skal bo der samtidigt...


Det er også nogle af de ting vi har overvejet, da vi har mulighed for at bo til leje et andet sted samtidig

Citat fra njord

Skal der håndværkere på vil de få en del spildtid (som du betaler) der er en masse uforudsete ting i en sådan ombygning.. og de er alle nogle der kommer til at koste mere....


Det meste skal vi selv lave, med hjælp fra venner og bekendte (de ved det bare ikke endnu)
Vi er også i gang med at hente tilbud på nyt tag fra et tysk firma, da der skulle være en væsentlig besparelse. Og det er sådan set kun til taget vi vil have håndværkere på (+ selvfølgelig til installationer osv...)

Citat fra njord

Du skifter jo toppen (taget, samt overetagen) og bunden (nyt gulv med gulvvarme) Det i midten (nyt badx2 og flytte fjerne væge)

Lav et budget og se hvad du forestiller dig det kommer til at koste.. Læg så en mindre formue til da der som du også selv skriver "kommer noget uforudset"
Husk på at det ikke vil være nær så rationelt at bygge om som at bygge nyt. Specielt ikke med håndværkere... De er dyre at have til at gå rundt og rydde lidt op her og der samt vente på det hele er klar til næste del opgave.

Det er bare en tanke fra min side.. valget er bestemt dit.....


Tak for lidt indspark, det er altid rart at få tingene rørt lidt rundt og komme ud i de kroge som man måske ikke lige selv tænker over.

Hilsen Bjarne

Hey

Enig med Njord. Jeg har en kammerat (håndværker) som købte et lignende projekt. Han havde et års årlov. Hans bror der er bygningsingeniør, sagde at han skulle rive lortet ned og bygge nyt. Men han ville hellere tage den store tur, efter samme ide som jeres. Jeg kunne sagtens forstå ham..... Men nu, to år senere, står han ganske vidst med nyt tag og murerne er fikset m.m. Men ALT det indvendige mangler endnu..... nu er hverdagen kommet, en lille dreng også i mellemtiden osv, og gnisten er der sgu ikke helt mere. De har nu snakket om at det nok tager 5 år mere inden de er der hvor de egentlig gerne vil være. Og så har det taget fritid, de har boet i byggerod konstant og det fylder og stresser i hovedet hele tiden. På den samme tid har jeg en papsøster der med sin kæreste har bygget et helt nyt hus.
Jeg har altid selv mest været til den idylliske nedlagte landbrugs-model. Men nu.... jeg ved det sgu ikke efter at have set hvor meget arbejde der er. Og vennerne..... dem trækker man kun på et vist stykke tid, og det er i starten. Man ved selv hvor meget weekenderne er fyldt ud osv...
Dette er ikke for at tage gnisten fra jer. Har i drømmen, og kan i overskue det, så gør det. Men vær realistiske. Tingene tager altid længere tid i sådan et hus.... Altid!

mvh jan
Jeg kender flere der er kommet igennem disse mega renoveringer..
Budgetter holdt ikke.. Nogle hvor forholdet ikke holdt...

Resultatet har også været et gammelt men renoveret hus. Alternativet er et helt nyt hus. Overvej hvad gensalgsværdien vil være om 10 år... En endnu ældre, men renoveret hus kontra et næsten nytrolleyes

Jeg har selv fået bygget et nyt hus for 5 år siden. Men dog på den måde at det "kun" var underetagen der blev gjort færdig. ( har dog også arbejdet med en daglig transport på 2x100km i daglig landevejstransport til og fra arbejde... i flere år )

Garagen er selvbygget. Altanen er selv lavet og monteret. Haven er selv anlagt. Og overetagen er også selv apteret.. Og er næsten færdig nu.....

Huset kan du se et billede af i toppen af mine indlæg... Det er et hus der er en variant af 138 kvm modellen ( landsbyhus under hustyper ) fra www.kaerhuse.dk Jeg har godt nok selv tegnet indretningen og leveret en del materialer selv.... Det giver mig et boligareal på ca 225 kvm hvilket er rigeligt.... Men da huset skulle fungere med kun underetagen blev det mit valg.

Det er jo en "midt imellem" løsning med et nyt stuehus og en renovering af udhusene... Og der er arbejde nok i den løsning.. tro mig... Man overvurderer gennerelt sin egen indsats... Og ikke mindst omfanget af opgaverne....

Det du vil genanvende i dit projekt er egentligt grunden, husets ydervæge samt vinduer og måske spærene... Ikke meget, holdt op mod fordelene med at bygge nyt.

MVH Njord
ja jeg er også enig med njord i at du skal seriøst overveje om du er klar til sådan et projekt - du skal helst have prøvet noget lignede så du ved hvor meget arbejde du kan få lavet inden du løber træt smile

ang. renoveret vs helt nyt så er det rigtigt at et ny renoveret hus ikke bliver helt det samme som et nyt hus - MEN det er ikke altid muligt at få en tom grund der hvor man gerne vil bo og at rive hele huset ned det koster altså at bygge ydervæggene op igen...

anyway jeg har selv lavet noget der minder en del om det du overvejer, og det er monster hårdt og det koster monster mange penge.... bare start med at lav et budget og så søg for at lægge 50% oven i til sidst... det gjorde jeg og det blev dyrere end det. nok mere noget ala 100% mere end mit første budget.... (ja bare kald mig en nar til at lægge budget det er ok)

når men tilbage til du oprindelige spørgsmål hvor man starter det er sku svært at sige - jeg arbejdede et ½ år på mit (både mig + div. håndværkere) før jeg kunne flytte ind på en 1 sal der nogenlunde færdig - stue etage o.s.v. blev så færdig ca. ½ efter.... og så kommer alle det andre ting som jeg først bliver færdig med om 1-10 år smile
Annonce
Jeg står selv i samme situation. Vi har købt en ejendom fra 1877 - udelukkende fordi den ligger på landets fedeste grund.

Der er 20 cm. "sokkel" under, ingen indermur og derfor heller ingen isolering. Der er nyt afløbssystem (sandmile) og fungerende el, vand mm.

Jeg er også kommet til den konklusion, at en renovering vil blive dyrere (og give mange års ømme rygmuskler) end at bygge nyt. Så med mindre din ejendom er meget speciel og bevaringsværdig, er det nok klogest at rive den ned.
Har selv været i samme situation.
Vi købte i 1995 en nærmest ruin, opført i 1904, hvor nogle ældre mennesker havde boet i 60 år, uden at røre noget som helst.
Da vi først havde fjernet 20 års dagrenovation og andet skrammel inde og ude, så det hele lidt lysere ud.
Vi valgte at renovere det bestående, idet vi dog rev nogle små knaster ned hist samt pist og forlængede huset små 4 meter med en udestue, for at få et mere naturligt tag/udseende.
Vi er endt op med 300 m2 beboelse i 2 plan og 250 m2 værksted/udhus/garager, hvoraf de sidste 50 m2 står over for en kraftig tur.

Vi har taget det lidt i etaper, for ikke at knække halsen på det.
Huset var aldeles ubeboeligt og vi startede ud med at beklæde og isolere laden på ca. 110m2 for at kunne have vort habengut inden døre, og få lagt nyt tag på stuehuset. Der er ikke noget mere fortvivlende, end at gå i en bygning, hvor det regner igennem.

Den første vinter boede vi i et sommerhus vi havde nogle få km herfra. I løbet af vinteren kløede jeg på at gøre ca. 60 m2 beboeligt, så vi kunne flytte ind og skaffe flere midler fra salget af sommerhuset. (Det skulle vi så aldrig have solgt, idet det er steget til det 6dobbelte siden! )

Jeg havde lagt en fast og omhyggelig plan fra start, så vi kunne få begyndt rigtigt. En plan som kun er ændret i detaljer.

Det kan godt være, at det ville have været billigere at rive hele lortet ned, men så havde vi ikke fået en ejd. på den størrelse og med den charme, vi mener den besidder i dag.

Jeg har bestemt ikke fortrudt projektet, og jeg har hele tiden fundet det utroligt interessant at rode med alle mulige opgaver, stort set uden håndværkere, kun en lille smule el og vvs i de mest prekære tilfælde.

Jeg havde tidligere lavet en hel ny tilbygning på 100m2 på et tidligere hus, så lidt erfaring havde jeg med disse sager.

Det er et meget stort arbejde, ikke mindst hvis man som jeg vil have så meget som muligt med. 4 badeværelser, kæmpekøkken med 3 vaske, IHC, gulvvarme, flere opvarmningsmuligheder, olie, el, fastbrændsel, pillefyr, bevarelse af flere gamle features, loft til kip, super isolering, osv osv.

Det er nok en temperamentssag om man vil rige ned eller renovere, som man skal gøre op med sig selv, men under alle omstændigheder skal man gøre op med sig selv om man har den stædighed, der skal til.
Glem alt om det med venner og familie. Du kan ikke forvente at de vil 1000vis af timer i dit projekt.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad har mest charme en gammel MG eller en nyere passat? Hvad har bedst brænstoføkonomi? Hvad er bedst? Tjaaaaa....

Ting tager tid! Lav en realistisk plan og gang med Pi (3,14....) så for du den rigtige tid!
Du skriver Vi. Er i begge parat til at at knokle efter arbejde og i "ferierne"?

Hart fulgt med i totalrenovering af en stald. Først fjerner man taget og en stor del af ydermuren. Der var ikke noget ordenligt fundament. Derefter graver man ud til et nyt fundament og nyt gulv med isolering. Bygger væge af lecablokke og nyt tag. Det gik relativt hurtigt. Det er en mulighed.

Overvejede at købe en gammel gård med 10 tdr. land. Der var to huse i dårlig stand. Planen var at gøre det lille hus beboelig til brug i et par år indtil det store var klar og renoveret. Det er en dejlig grund...... men jeg bor stadig i mit gamle hus som var i god stan da vi købte det. Min kone og jeg arbejder ikke godt sammen med husprojekter. Hun er frisk på meget bare det ikke tager mere end et par dage.
Og bare fordi man er selvbygger får man ikke tingene gratis i silvan.

Det var lidt inspiration til jeres beslutning.

Mvh Thomas

Jeg er ved at lægge sidste hånd på en totalrenovering af et 70'erhus - kun fundament, ydervægge og tag er tilbage fra det opr. hus. Det har taget et halvt års tid, mens vi delvist har boet i det - fra tidlig morgen til sen aften(nat). Og det vel at mærke uden overraskelser (råd, fugt eller andet) undervejs. Så det tager tid, selvom man tager orlov. Men der kan være gode grunde til at bevare "skallen" - f.eks. i vores tlfælde fordi man ikke må ændre bygningens ydre, men i modsætning til en nyudstykning bor vi midt i et attraktivt, etableret villakvarter. Men vi har også venner der er på sjette år af en evighedsrenovering, dels fordi de forsøger at gøre sideløbende med fuldtidsarbejde og dels fordi der ustandselig dukker uforudsete problemer op i deres ældre murermestervilla.

Så hvis du er tændt på en ældre ejendom, så undersøg den godt på forhånd, læg en plan og tag orlov - så skal det nok gå

MVH Jacob
Husk at være realistisk omkring de ting du kan klare og at de tager lang tid.. Som en anden skrev regn ikke med vennerne som arbejdskraft. Tag deres indsats som en klar bonus og husk de sikkert også skal have en hånd igen...
LAd os endelig høre lidt mere om dine planer i lidt mere detaljeret form.
Og kan du evt smække -nogle billeder på vil det også give lidt mere at bedømme arbejdets omfang ud fra.rolleyes

MVH Njord
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også