Kører min svejser på 230 el. 400 volt?

Hej,

Jeg har en 400 volts Migatronic 183 UPS Co2 svejser. Den kører fint, men da jeg skulle lave en forlængerledning til den, åbnede jeg CEE stikket på svejserens netledning, for lige at være sikker på hvordan det skulle forbindes:

Billede_0011.jpg

Mit spørgsmål er:
Kører den på 230 volt eller på 400 volt? Som i kan se, er der kun 4 ledere - L1, L2, L3 og jord, og nul er ikke i brug!

Der er vist noget om, at Migatronic 183 er omkoblbar mellem 230/400V, men er det noget man kan gøre selv, eller er det kun for fagfolk? Og hvordan gøres det evt.?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
din svejser er en 400v svejser og den kan ikke kobles om til 230v uden at man skal til at ændre en masse inde i svejser. Det 230v som skal bruges i svejser bliver leveret af en transformer i svejser som transformerer fra 400v til 230v Men lav roligt en forlængerledning med nul så kan det også bruges til maskiner der anvender nul. De tre fasse ledninger (L1 L2 L3) kan ikke sidde forkert. Da den kun anvender 400v til svejsetransformer. 230v bliver så anvendt til fremføringen af tråden,reguleringen,osv
Jeg har allerede lavet forlængerledningen, med 5-leder kabel, så nul også er i brug - virker fint!

Nu er jeg jo tydeligvis ikke el-ekspert, men mente at have hørt noget om, at man sagtens kunne nøjes med at trække 230V ud af et kraftstik, afhængigt af hvilke tilslutninger man brugte, derfor mit spørgsmål om hvor meget power der gik ind i min maskine!

I Micatronic's specifikationer for Automig-serien, kan ses at de laver maskiner med enten 1 x 230V eller 3 x 400V, men også som omkobbelbar 3 x 230V/400V (som netop min Automig 183 står til at være):

http://www.migatronic.dk/default.aspx?m=2&i=300

Forstå mig ret, maskinen svejser fint, selvom jeg ikke har haft brug for fuld power endnu, men det er meget rart at vide om jeg kører på 230 eller 400V...
Din svejser skal bruger 3*400v for at kunne svejse (den spændning vi har i danmark) det er mulighed at den kan kobles om til 3*230v(tre kan kobling) men den spændning har vi ikke her i Danmark vi har kun 1*230v. Hvis at du måler imellem L1 og L2 eller L3 skal der værer omkring 400v. Hvis at den skulle kobles om til 3*230v(stjerne kobling) skulle spændningen ligge på cirka 230v imellem L1 og L2 eller L3.
Hvis man ser på 181 vil man se at der kun står 1*230v det vil sige at den vil kunne anvendes i Danmark
Ps det er en super svejser. svejser kanon godt har selv en dog en 273 ups i stedetbiggrin
Okay, så med andre ord:
Selvom nul-lederen ikke er i brug i svejserens netledning, så kører den på 400V? Og grunden til at maskinen leveres som omkobbelbar, er sandsynligvis for at den kunne bruges i andre lande, som f.eks Norge, der vist har 230V mellem faserne?
man kan godt kun trække 230 volt ud af et kraft stik. Man skal bare ikke bruge alle faserne,- jeg kan sgu ikke lige forklare her hvordan, men jeg ved bare at det kan lade sig gøre. Havde en gang et mini komfur der kørte efter det princip.

mvh jan
Annonce
Hej
I et typisk kraftstik på væg er der 3faser en nul og en jord.. Jorden har du styr på..

Mellem en fase og nul er der 230v.. alså har du i et kraftstik 3*230v..
Mellem 2faser har du 400v..
din svejser kan IKKE køre på 230v.. det din opmærkning fortæller dig er at der mellem hver spole i din 3faset transformer, skal være 230v over hver spole, eller 400v... Man kalder det koblet i stjerne eller i trekant...
Men din svejser kan ikke "nøjes" med en fase og en nul...

Håber det hjalp..

Mvh Jan J
Min far - som var installatør - fortalte mig engang det som Helja har skrevet, med spændingen mellem fase/nul, fase/fase osv.

Han fortalte også, at man kan koble en 380 volt motor på to måder: Stjerne eller trekant, hvorefter den kører på 230 volt eller på 400 volt (hvilket naturligvis har indflydes på motorens hastighed).


Og netop mellem nul og en tilfældig fase er der 230 volt, fx. i et kraftstik.
Man må bare ikke bruge det til "alm." 230 volts formål (så vidt jeg ved), fordi et krafstik er forsynet med 16 amp. sikringer, i modsætning til alm. 230 volt grupper, som har maks. 10 amp. sikring (et rent sikkerehdsmæssigt problem). Jeg har selv lavet et snydestik til brg for et svejseværk, som ikke kune nøjes med en 10 amp. sikring. I lysstbådehavne, på campingpladser mv. bruger man 16 amp sikringer i de blå internbationale stik.

Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 17-08-2007 09:10:22

Min far - som var installatør - fortalte mig engang det som Helja har skrevet, med spændingen mellem fase/nul, fase/fase osv.

Han fortalte også, at man kan koble en 380 volt motor på to måder: Stjerne eller trekant, hvorefter den kører på 230 volt eller på 400 volt (hvilket naturligvis har indflydes på motorens hastighed).

Og netop mellem nul og en tilfældig fase er der 230 volt, fx. i et kraftstik.
Man må bare ikke bruge det til "alm." 230 volts formål (så vidt jeg ved), fordi et krafstik er forsynet med 16 amp. sikringer, i modsætning til alm. 230 volt grupper, som har maks. 10 amp. sikring (et rent sikkerehdsmæssigt problem). Jeg har selv lavet et snydestik til brg for et svejseværk, som ikke kune nøjes med en 10 amp. sikring. I lysstbådehavne, på campingpladser mv. bruger man 16 amp sikringer i de blå internbationale stik.

Kører de fleste nyere indstallationer til 230 volt ikke 13 amp?  

Nu har BTA handymand åbnet en meget gammeltråd. Så jeg vil lige kommentere bobonontets kommentar: Stjerne eller trekant, hvorefter den kører på 230 volt eller på 400 volt (hvilket naturligvis har indflydes på motorens hastighed).
Det er simpelthen forkert. Den kører samme hastighed, og har samme kraft, blot optager den en større strøm.
Og til BTA Handymand. Nej jeg tror ikke de fleste installationer til vaskemaskiner, tumblere, komfur og ovne er 13A  selv om de fleste af dem kører på 230 V. Det mest normale er 16 A sikringer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-02-2021 19:05:42

Nu har BTA handymand åbnet en meget gammeltråd. Så jeg vil lige kommentere bobonontets kommentar: Stjerne eller trekant, hvorefter den kører på 230 volt eller på 400 volt (hvilket naturligvis har indflydes på motorens hastighed).
Det er simpelthen forkert. Den kører samme hastighed, og har samme kraft, blot optager den en større strøm.
Og til BTA Handymand. Nej jeg tror ikke de fleste installationer til vaskemaskiner, tumblere, komfur og ovne er 13A  selv om de fleste af dem kører på 230 V. Det mest normale er 16 A sikringer.

Ups. Havde ikke lige set datoen for sidste svar. 😂😂 jeg tænkte nu egentlig alm stik (230 volt) i et hus er forsikret med 13 amp. Ikke nødvendigvis lige til vaskemaskine. 😀 tager jeg helt fejl? 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis