Kører min svejser på 230 el. 400 volt?

Hej,

Jeg har en 400 volts Migatronic 183 UPS Co2 svejser. Den kører fint, men da jeg skulle lave en forlængerledning til den, åbnede jeg CEE stikket på svejserens netledning, for lige at være sikker på hvordan det skulle forbindes:

Billede_0011.jpg

Mit spørgsmål er:
Kører den på 230 volt eller på 400 volt? Som i kan se, er der kun 4 ledere - L1, L2, L3 og jord, og nul er ikke i brug!

Der er vist noget om, at Migatronic 183 er omkoblbar mellem 230/400V, men er det noget man kan gøre selv, eller er det kun for fagfolk? Og hvordan gøres det evt.?
Hej, Jeg har en 400 volts Migatronic 183 UPS Co2... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Almindeligt strøm i hus er ofte 1,5 mm2 ledning med 10 A.sikringer. I en årrække har det været lovlig at skifte fra 10 - 13 A. på samme ledningsnet. Men den undtagelse gælder ikke længere, så vil man have 13 A så hedder det 2,5 mm2 ledning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-02-2021 19:21:57

Almindeligt strøm i hus er ofte 1,5 mm2 ledning med 10 A.sikringer. I en årrække har det været lovlig at skifte fra 10 - 13 A. på samme ledningsnet. Men den undtagelse gælder ikke længere, så vil man have 13 A så hedder det 2,5 mm2 ledning. 

 Ok. Troede faktisk det stadig var lovligt at installere 13 amp på 1,5 mm2 ledning. 😀 tak for info. 

Det er ikke lovligt i nye installationer. De skal dimensioneres efter den nye standard, hvor 70 % regel er faldet væk.
Hvis flere kabler ligger parallelt og er stærk belastede så vil de opvarme hinanden mere end hvis der kun ligger 1 kabel.
Det har noget at gøre med at man ikke behøvede at reducere ledningers strømværdi ved parallelføring i beboelser. Man måtte regne med at kabler igennem dagen kun blev belastet med 70 % af fuldlast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det stadig HD 60364 der er den gældende standart, ved lavspændings installationer ?

"Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds." - Albert Einstein 
ev elmand skrev den 25-02-2021 19:05:42

Nu har BTA handymand åbnet en meget gammeltråd. Så jeg vil lige kommentere bobonontets kommentar: Stjerne eller trekant, hvorefter den kører på 230 volt eller på 400 volt (hvilket naturligvis har indflydes på motorens hastighed).
Det er simpelthen forkert. Den kører samme hastighed, og har samme kraft, blot optager den en større strøm.

Nå, jeg troede det var sådan man koblede fx. store rundsave, så der var en "startstilling"  (1) til at få rundsaven til at starte, og så næste stilling (2) som øgede til  max. omdrejninger. Jeg husker forkert.   

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Ok det er 2 forskellige ting.
1. En motor kan køre både i stjerne og trekant. så skal den være mærket 400/660V Og det kan skiftes med den omtalte omskifter. Men i begge tilfælde har man 400 V til rådighed. Ved at koble den i stjerne ( stilling 1 ) tager den mindre strøm, og kommer opad i fart. Hvis det er rundsav som har stor masse der skal sættes i gang men ikke ellers koster meget at trække rundt ved nul belastning så går den op til fulde omdrejninger også på stilling 1. Er det derimod en pumpe eller lignende hvor det bliver tungere at trække rundt ved højere belastning så kan motoren måske ikke trække den op til fuld hastighed med den mindre trækkraft, før der skiftes til 2 ( trekant kobling ) Men stadig det er begge ved 400 V
2. Hvis en motor er mærket med 230/400 V så betyder det at den kan køre ved 400 V hvis den monteres i stjerne, men kan ikke tåle at køre i trekant ved 400 V. Hvis man som i Norge f,eks. kun har 3 x 230 til rådighed så monteres den i trekant og strømmen stiger, trækkraft er det samme lige som omdrejninger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for forklaring. Det er ca. 40 år siden jeg fik forklaringen.   Det er nok godt jeg ikke blev elektriker! 😇

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis