Yamaha 4 hk vil ikke i bakgear

Vi har en ældre langbenet Yamaha 4 til vores H-båd. Gearpinden skal presses meget hårdt bagover for at få den i bakgear, hvor den så ikke kan blive. Problemet er blevet gradvist værere. Skal man ind til gearet? og hvordan kommer man isåfald det?
Hvis nogen kan hjælpe vil det bare være dejligt?smile
Venlig hilsen
Flemming
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Flem-k

Vi har en ældre langbenet Yamaha 4 til vores H-båd. Gearpinden skal presses meget hårdt bagover for at få den i bakgear, hvor den så ikke kan blive. Problemet er blevet gradvist værere. Skal man ind til gearet? og hvordan kommer man isåfald det?
Hvis nogen kan hjælpe vil det bare være dejligt?smile
Venlig hilsen
Flemming


Hej.

Have får nogle år siden et lignende problem med en 4hk suzuki.
På min var det ikke selve gearet, men kun omskrifteren der var et problem med. Der går en stang fra gearskiften, ned gennem benet og ned til gearet, den er samlet et sted med en slags klembøsning, og det var her at stangen kunne glide lidt.
På min suzuki var der et par gummipropper på siden af motorbenet som kunne fjernes, og herigennem kunne man justere.
Ved ikke om det er det som er problemet på din motor, men håber da at det kan hjælpe.

Mvh Sømanden
Hej
Jeg fik også akut dette problem for nylig. Dog at den kun kunne komme i bakgear og ikke fremad. Og på en Mariner.

Det viste sig at gearstangens vandrette aksel var revnet.
Det havde den været et stykke tid og noget blød i det, men som nybegynder regnede jeg med at den SKULLE være sådan. Men nu var den så revnet helt over på skrå (den er af plastic) så den kun kunne dreje den ene vej.

En ny vandret gearskiftestang (der ender i gearhåndtaget på siden af motoren) blev monteret og nu er den gearskiftemæssigt som ny.

mvh
JAKOB
"Canillo", en Boheme 870 i Christianshavns Kanal
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej
Har været ude for at den lange forbindelsesstang mellem håndtag og gear
var groet fast i skidt, så den næsten ikke kunne skifte.
Kunne være det.
Mvh autoole
Yamaha og Mariner er jo i bund og grund samme motor, så erfaringerne fra den ene burde kunne overføres til den anden.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

det kunne også være skiftebøjlen i selve gearet, der virker på følgende måde
På akslen fra motoren sidder et spidstandhjul, på skrueakslen sidder der et bøs med 2 spidshjul, et på hver side af førstnævnte spidshjul, det sidder på mangenoter på akslen og rykkes frem og tilbage af en bøjle, så et eller andet af de 2 spidshjul kommer i indgreb, et sted er der en låseanordning der holder bøsset på plads, men kun når det er i den rigtige position, derfor hopper den ud af indgreb, hvis låsedimsen ikke kommer i indgreb. På nogle motorer sidder låsedimsen på gearskifterhåndtaget, hvorfor det er vigtigt at forbindelsesstangen er uden slub. Men hvis selve skiftebøjlen er defekt kan det ha' den beskrevne virkning, kik dog efter slør først.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis