Hjemmelavede liguster

Hej...

Jeg står overfor at skulle udvide min have. I den forbindelse vil jeg gerne lave nogle aflæggere af den nuværende ligusterhæk til at plante rundt om den nye have... men, men, men jeg har i 2 omgange forsøgt at klippe af den eksisterende hæk og stikke afklippet i jorden og vande men uden held.

Mon der er nogen her som kan være mig behjælpelig?

Mvh. Morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde held med at klippe dem af og stille dem i vand.
Der stod de så til det fik rødder. Det virkede fint.

M.v.h.

Judit
Hej Judit.

Tror du så at jeg kan klippe dem af nu og sætte dem i en balje eller en spand?

Jeg skal bruge en del og ville meget gerne nå at få dem i jorden inden efterår/vinter.

Hvor lang tid tror du at der går inden de sætter rødder?

Mvh. Morten
Citat fra M.Holst

Hej Judit.

Tror du så at jeg kan klippe dem af nu og sætte dem i en balje eller en spand?

Jeg skal bruge en del og ville meget gerne nå at få dem i jorden inden efterår/vinter.

Hvor lang tid tror du at der går inden de sætter rødder?

Mvh. Morten


Jeg tror du kan nå det, Jeg vil sige at det var nok ca 3 uger før røderne viste sig. Jeg har fjernet de nederste blade og i vand med dem.

Held og lykke med projektet
[Indlæg slettet]
en virksom metode er at lave en lille rende langs den voksne ligusterhæk. De nedeste grene på hækken lader man gro lidt længere og når de er tilstrækkeligt lange presser man dem ned i renden og lægger jord over således at grenspidsen stikker op på den anden siden af jordpålægget. Grenen vil sætte rødder, der hvor jorden ligger over grenen. Fidusen er, at grenen fortsat sidder fast på moderbusken, der således sikrer at grenen er i god vækst. Når rodnettet er tilstrækkeligt klippes grenen fri af moderbusken og grenenden med rodklump tages op og flyttes. Den metode fungerer selv i en tør sommer.
Annonce
Citat fra Lars ON

en virksom metode er at lave en lille rende langs den voksne ligusterhæk. De nedeste grene på hækken lader man gro lidt længere og når de er tilstrækkeligt lange presser man dem ned i renden og lægger jord over således at grenspidsen stikker op på den anden siden af jordpålægget. Grenen vil sætte rødder, der hvor jorden ligger over grenen. Fidusen er, at grenen fortsat sidder fast på moderbusken, der således sikrer at grenen er i god vækst. Når rodnettet er tilstrækkeligt klippes grenen fri af moderbusken og grenenden med rodklump tages op og flyttes. Den metode fungerer selv i en tør sommer.


Hej Lars ON.

Det var et godt forslag biggrin jeg vil selv fluks prøve dette !! Tak for den ide !!

Da jeg selv har planer omkring hæk - har jeg selv overvejet at skifte liguster ud med buksbom (den er dejlig grøn stort set altid - også om vinteren) og derfor ledte jeg efter ideer. Der fandt jeg dette link :

http://www.havekunst.dk/Havekunst/artikler/buksbomstiklinger/centersite.html

Linket er egentligt meget godt - og har billeder og det hele. Måske det også kan gøres med liguster.
Chr H, jeg er enig med dig i, at en tæt og velholdt buksbomhæk kan blive meget flot. Men pris og etableringstid er jo ofte noget højere end liguster. Der er ligustersorter på markedet nu om stunder, der tilnærmelsesvis er stedsegrønne og et godt alternativ til buksbom, synes jeg.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis