Hvilken bundprimer på glasfiber?

Jeg har købt en 17fods glasfiber jolle med meget dårlig vedligeholdt bund. Derfor har jeg afslebet hele det gamle bundmaling samt primersystem. Området under vandlinien fremstår nu med områder hvor også gelcoaten er bortslebet helt eller delvis. Båden er en trailerbåd og skal aldrig være i vandet mere end max et par dage ad gangen.
Min tanke er at lukke og vandtætne bunden med en epoxi primer(gelshield 200 eller Light primer) eller den specielle til osmose (gelshields plus eller high Protect). Producenten skriver at sidstnævnte IKKE kan lægges på gelcoat men er problemet at den ikke kan binde på gelcoat eller er det for at undgå at indkapsle eventuelle osmoseblærer? Hvad vil I foreslå jeg vælger som primer?
mvh Søren Christensen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren.
Jeg vil foreslå at du dropper ideen med primer og giver bunden et nyt lag Gelcoat istedet. Hvis båden som du beskriver aldrig skal ligge i vandet i mere end et par dage, er der ingen grund til hverken primer eller bundsmørelse.
Hvis det er for at få mere fart i båden du vil give den primer og bundsmørelse, kan en god gang voks gøre underværker.

V.h. Håndvækeren
Det er en god ide med Gelcoat!.. og nye trailerbåde står jo også med bar gelcoat i bunden, men mit valg med primer/bundmaling er af kosmetiske årsager; Det blir svært at lave en pæn overgang mellem gammel og ny gelcoat. Derudover er de resultater jeg har set, hvor bådejere selv har lagt ny gelcoat på, ikke været imponerende. Båden er oprindelig designet med bundmaling hvilket også har en hvis betydning da jeg forsøger at renovere så tæt på originalen som muligt.
Pointen er vel her at hvis nyere trailerbåd kan sikres alene med gelcoat (som jo har en vis vandgennemtrængelighed) er 5-7 lag gelshield 200 + bundmaling vel også ok!?

mvh Søren
Gelcoat kan bruges, men det er svært at få pænt. Jeg ville gi' primer og 2komp.maling evt fra en automaler, som kunne ramme farven. Der kunne evt. males/påklæbes en stibe så farverne ikke mødtes helt

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs: Ja det er en rigtig god ide. Mon ikke en 2-komponent polyuretan lak (Perfection eller polybest) kan gøre det da det bare skal være sort.

mvh Søren
det er helt ok

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også