For højt CO2

Jeg har lige haft min gamle Saab 900 til syn, hvilket den ikke passerede pga. den har for høj CO2 forurening sad

Jeg har tænkt mig selv at gøre et forsøg på at justere kaburatoren, som har en justeringsskrue til CO2. Nu kunne jeg rigtigt godt tænke mig at vide hvordan man gør det rigtigt wink

Gør-det-selv værkstedet har et måleapperat, men skal målingen foretages ved tomgang eller hvad? Er der derudover andre måder at minimere CO2'en f.eks. ved at skifte tændrør, skifte olie eller lignende?

På forhånd tak for alle svar!
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hæng mig ikke op på mit svar, da det er mange år siden jeg sidst havde med co2 justering at gøre, men mener at kunne huske at motoren skal være varm, kører i tomgang ved måling. Give lidt gas, tilbage i tomgang og co2´en skal falde til det samme igen.. Godt luftfilter/tændrør giver jo lavere benzinforbrug, så derved vil co2 tallet jo også blive mindre.. De biler jeg har har kørt til syn, har været stillet "for lavt",så værkstedet var helt sikre på at det ikke var co2 tallet, der kasserede bilen.. Co2´en blev så sat op igen, når bilen kom tilbage til værkstedet..

Fik da også mange bemærkinger fra synshallen omkring det lave co2 tal, men det var under lovkravet, så bilen var iorden mht co2.. Så mit tip, ville være at sættet co2´en under det tilladte, få godkendt karretten, for så stille den tilbage igen.. Så den står som fabrikken forskriver..

Det samme har været gjort med dieselbiler..

Men det er så før nævnt længe siden at jeg har pillet med co2..
Citat fra chrills

Jeg har lige haft min gamle Saab 900 til syn, hvilket den ikke passerede pga. den har for høj CO2 forurening sad

Jeg har tænkt mig selv at gøre et forsøg på at justere kaburatoren, som har en justeringsskrue til CO2. Nu kunne jeg rigtigt godt tænke mig at vide hvordan man gør det rigtigt wink

Gør-det-selv værkstedet har et måleapperat, men skal målingen foretages ved tomgang eller hvad? Er der derudover andre måder at minimere CO2'en f.eks. ved at skifte tændrør, skifte olie eller lignende?

På forhånd tak for alle svar!


som chrilss skriver er et godt luftfilter med til at nedbringe benzin forbrug, og dermed co2,
hvornår er dit filter sidst skiftet?
dumpede din bil på co2 alene?
så har synsfætteren da godt nok været i skidt humør eller dit co2 ultra højt wink

men for at vende tilbage på måling af co2, har jeg oplevet det på 2 måder.
min "nye" golf2 med indsprøjtning fra 87 med katalysator blev der målt co2 ved 12-1500 omdrejninger til syn,
min gamle golf2 med karburator fra 86 og uden kat blev målt i alm tomgang.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej
Skulle for nogle år siden til syn med en BMW 323 årg 78.....Mekanikeren sagde at jeg bare skulle sørge for at motoren var varm og at jeg skulle hælde kaburatorsprit på, selv om det var i juni måned.. Den blev også synet uden anmærkning.

Med venlig hilsen

Søren
Den måler 7,2 og må max være 3,5! Lidt underligt når den kun målte 1,2 for to år siden og ikke har kørt ret meget, ca. 5000 km.
Filteret er i god stand, måske var den ikke ordentlig varm da den blev målt, havde kun kørt 10 min. i bytrafik.
Kaburatorsprit blandes i benzintanken.. Kik på flasken med spritten.

Det høje tal, 7,2, kan godt hænge sammen at du kun har kørt 10 min i by.. forbruget er højere ved kold/lunken motor.. Chokeren er stadig aktiv..

Målte en gang en vinterkold motor og fik over 8 på co2´en..

Efterhånden som motoren blev varm(ere) faldt co2 ´en..

Så kør den godt varm og mål så igen... Inden du begynder at stille..
Hvis du ikke har kat, så foregår stillingen af co2 i tomgang..

Det kunne jo godt være at din motor står som den skal..

Vil næsten tro, at den co2 på 1,2 som din bil havde sidst den blev målt sidst, stadig er omkring det samme.. Luftfilteret bliver grisset lidt, så stiger bezinforbruget lidt, men den ryger ikke over de 7..

Lad evt motoren gå i tomgang inden du skal ind i synhallen næste gang..

Synhallen ser ikke på om motoren er varm nok til en korrekt måling. Blot om den overholder miljøkravet, når man møder op..
Hej. Karburatorsprit kommes i benzinen for at forhindre at dyserne i en almindelig karburator fryser til, og samtidig virke som en emulgator hvis der er kommet vand i tanken. Dyserne kan fryse til både sommer og vinter, det er bare afhængig af luftens hastighed gennem venturien.
Karburatoren i saab'en er såvit jeg husker en stromberg CD2 med gummimembran i klokken, og nål og dyse i bunden. Membranen skal være hel for at vacumet kan løfte stemplet. og co'en justeres ved at flytte dysen i bunden op eller ned. Hvis din olie er gammel, kan den være fortyndet med benzin, så mængden af "olie" er for stor,
og derfor sender lidt til forbrænding.
mvh Ole
Jeg har mondeo fra 2000 som har et co2 tal på 0,5,men den blev kasseret på p.g.a. dette.
har prøvet alt muligt.
Har i en løsning der kan hjælpe mig
Min blev ligeledes kaseret pga co2 tallet, der lå på 6,2% og måtte ligge på 3,5%.
Det var lambdasonden, så prøv at tjekke den, hvis der er én i din bilen.
Det er iøvrigt lambdasonden, der får co2 tallet ned, når bilen er driftsvarm, da den først virker her. Prøv at søge andre tråde på dette.
Citat fra skovtofte

Min blev ligeledes kaseret pga co2 tallet, der lå på 6,2% og måtte ligge på 3,5%.
Det var lambdasonden, så prøv at tjekke den, hvis der er én i din bilen.
Det er iøvrigt lambdasonden, der får co2 tallet ned, når bilen er driftsvarm, da den først virker her. Prøv at søge andre tråde på dette.


Lampesonden er kun uge gammel så det kan da ikke være det.
Ford har desvære opgivet at hjælpe mig da de ikke kan finde fejlen
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis