Isolering af meget lav krybekælder

Jeg har eet rum (ca. 2x3 mtr.) med en lav krybekælder. Der er 20-25 cm fra underkanten af bjælkerne til et tyndt/porøst, og delvist ødelagt, betonlag.

Kan jeg fylde krybekælderen op med leca-nødder, flammingo eller andet, så jeg slipper for at lave ventilation til krybekælderen. Ellers skal jeg grave 20 cm jord af min terasse, for at få plads til udluftningskanaler.

Kan endvidere oplyse, at der afsluttes med gulvvarme, varmefordelingsplader og planker, hvis det skulle have nogen betydning.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg antager at gulvvarmen og plankerne er OVER krybekælderen, og ikke I kælderen ?

Men hvis du "kun" har 20-25 cm krybekælder, så er det jo knapt nok en krybekælder. Jeg ville nu nok også vælge at få blæst nogle skaller eller lign. ind, og så glemme alt om den krybekælder de næste 10 år.

Udluftning er en fin ide... men det er jo ikke fedt hvis du har gulvvarme lige over, så vil der jo være en masse spild, isolering er nok bedre., men også hurtigere, omend ikke helt så billigt.
Jep :-) rækkefølgen bliver planker, gulvvarme og isolering (ca 20 cm) mellem bjælkerne, og så kommer krybekælderen.

Selv om man dårligt kan kalde det en krybekælder, afgives der fugt. Og det er her jeg er i tvivl om, eksempelvis, flammingoplader ville være kapillarbrydende og tilstrækkelige i den forbindelse
Tja.... Hvis det er fugt du er bekymret for, så burde der jo ikke komme så meget hvis du har varme på.. Men hvis du absolut VIL holde fugten væk fra dit træ, så kan du jo evt. lægge en dampspærre (0.2mm plastik) nedest i gulvet, og så stadig blæse nogle skaller ind for at sørge for isolering. Så kan du næsten være sikker på fugt dernede, men det vil så ligge på den anden side af din spærre. Ikke en god løsning, og ikke en "parmanent" løsning, men en brugbar løsning her og nu. Flamingo/styrolit alene vil nok forhindre en del fugt fra jorden... Men igen, nok ikke det hele. Så ikke en god permanent løsning

Men jeg vil nok mene at du skal bekymre dig mere om varmespild, end om fugt. Især hvis du "regelmæssigt" (dvs. hver ca. 10. år) udskifter dine skaller med nogle nye friske og frem for alt tørre skaller. Det vil give bedre isolering, fjerne de fleste fugt problemer, og være en længere varig løsning, omend ikke helt permanent.

Men du skal måske også ud og kigge op om din valgte løsning er/skal være permanent eller "midlertidig", det er jo ufedt at have flere ting på ens årlige liste ved husgennemgangen end man faktisk behøver. I hvertfald hvis man ikke gider at lave de ting man nu engang opdager der mangler.

Hvis løsningen skal være mere permanent, så skulle du måske pille gulvet ovenover af, og så gøre noget ved betonlaget og så helt fjerne krybekælderen, ved "bare" at lave din gulvkonstruktion 20-25 cm højere (plus evt. ny beton). Hvis det konstruktionsmæssigt kan lade sig gøre, kan du jo lægge lidt styrolit, og så fylde "kælderen" helt op med beton og så lade dit gulv ligge på beton'en.... Jeg har endnu ikke set problemer med fugt igennem 25cm beton ovenpå styrolit... Ikke med mindre problemet OPSTÅR på oversiden. Men ok.. beton alene er måske ikke HELT nok.
Du kan så også lige benytte chancen til at få lagt en radon spærre ovenpå styrolit'en inden du hælder beton. Det er alt andet lige ikke så dyrt igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis