Mast svinger!

Min mast er gået i selvsving. Mærkes når jeg er under dæk, så mærkes det som om hele båden rykker ganske fint. Har været alle fald igennem det er ikke her skoen trykker. Står jeg ved mastefoden og ser op i masten kan jeg se den ligesom sitre eller svinger fra side til side. Det sker kun ved særlige vindforhold og uden sejlet er oppe. - Hvad mon det skyldes? Håber at kunne rette fejlen inden ferieturen.

Med venlig hilsen
Henrik

Henrik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogen løser problemet ved at hejse en fender halvvejs op i masten, for at undgå de problemer, som specielle vindretninger kan forårsage. Det er kun hvad jeg har set og hørt, har aldrig selv haft problemet, men det kan brumme ret kraftigt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej,

Det er rytmisk hvirvelafløsning - du oplever det sikkert når vinden er omkring tværs på masten.
Jeg har haft samme problem på 2 af mine tidligere både - det er hamrende irriterende. Tricket med fendere kan hjælpe, men det ser tosset ud - og det er irriterende hvis man skal midt om natten for at hænge fendere op.

Prøv at montere 2 stk. 2-3 mtr. lange selvklæbende gummi vindues tætningslister ned ad masten, een i kl. 10 og een i kl 14 position i forhold til mastens langskibsretning (kl 12) - sæt dem ca. halvvejs oppe.

Det kan måske genere tilstrækkelig meget turbulens så problemet ophører - men vær forberedt på at eksperimentere lidt.

Mvh
Henrik.A

Citat fra henchr

Min mast er gået i selvsving. Mærkes når jeg er under dæk, så mærkes det som om hele båden rykker ganske fint. Har været alle fald igennem det er ikke her skoen trykker. Står jeg ved mastefoden og ser op i masten kan jeg se den ligesom sitre eller svinger fra side til side. Det sker kun ved særlige vindforhold og uden sejlet er oppe. - Hvad mon det skyldes? Håber at kunne rette fejlen inden ferieturen.

Med venlig hilsen
Henrik
Det er et gammel kendt problem, og nogle gør som Lynæs skriver, en fender op i masten. Andre limer noget på masten, det kan også afhjælpes hvis du slægger agterstaget helt, så viren står ubelastet. Eller du kan vende dig til det.

V.h. Håndværkeren
Tak til dette og de forrige svar. Jeg prøver lidt af det hele og vender tilbage hvis en løsning viser sig.

Med venlig hilsen
Henrik

Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis