Må jeg selv trække stærkstrømskabler?

Hej
Vi er ved at lave køkken og jeg spekulerede på om jeg selv må trække de stærkstrømskabler kabler der senere skal tilsluttes til komfuret? Jeg er klar over at jeg ikke selv må tilslutte kablerne hverken til til elskabet eller komfuret så det får jeg en til aut. elektriker til, men der er vel ikke noget galt i, at jeg selv køber installtionskablet (Silvan? Hvilket?) og trækker så de ligger pænt og skjult af køkkenelementerne og ud til omkring elskabet - så det lige er klar til at blive tilslutte i begge ender? (med en god del overskudskabel til montering naturligvis)

VH
Mobobo
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du da gerne, men husk at dine kabler ikke må ligge og rode på gulvet. De skal være fatgjort, og køb hellere en 2,5 M2. når det er til komfuret.
Citat fra steinaa

Da kablet bliver betragtet som en del af den faste installation er det KUN en aut. el-installatør der må fremføre dette.


Det passer ikke, alle og enhver må fremføre det, men det skal monteres af en Aut. El-Installatør...
Er det en påstand du eventuelt kan bakke op med noget lovtekst eller tilsvarende?
Citat fra steinaa

Er det en påstand du eventuelt kan bakke op med noget lovtekst eller tilsvarende?

Det skal nok kunne lade sig gøre... Jeg kan jo prøve at kontakte den lærer der sagde det da jeg gik på Installatør Studiet..
Annonce
Jeg har da trukket kablerne i mit hus, hvor elektrikkeren så kom og monterede dem. Ok jeg spurgte ham om jeg måtte, dertil svarede han at det var i orden. Det var også iorden at jeg selv købte kablene ved Onkel Harald, at jeg så valgte den bedste kvalitet han har er en anden snak, og overdimitionerede i kvadratet.
I så fald må du også have stiftet bekendtskab med SKS-systemet... Heri er det jo ikke muligt at anvende lægmand til fremføring af installationer, men kun af installatøren ansatte... Ydermere vil en hurtig opringning til sikkerhedsstyrelsen også bekræftige at der her er tale om fast installation; tilsluttet eller ej.

Men hvis din underviser har andet at byde ind med er han mere end velkommen?
Blot et kuriosum: Hvis du ikke selv har fremført kablet, hvordan vil du så som el-installatør kunne stå inde for at eksempelvis bukkeradius er overholdt, at kablet ikke er beskadiget og at der i det hele taget er tale om et kabel der er anvendeligt i den givne situation?...
Tja....
Det er jo installatøren der i sidste ende skal tage ansvaret.... Så hvis han nikker til at du selv har ført kablet, så kan det tænkes at det rent formelt er ulovligt (jeg tvivler dog på at det er tilfældet), men det er immervæk stadig installatøren der bærer ansvaret. Derfor tror jeg nu ikke på at du FINDER specielt mange installatører der vil nikke til en installation de ikke selv har lavet, men der vil givetvis være nogle derude, fordi de ved jo godt at det eneste DU vil have er strøm gennem kablet, og de gider s'gu da ikke selv at rende rundt og trække kabler hvis de kan komme udenom det. Desuden, hvordan vil du have at en installatør skal lave et el-tjek, hvis han ikke kan se de kabler der blev lagt for 30 år siden ? Det kan han sagtens godkende, og det gør han også.
Herudover, så er den paragraf du referer til jo altså en del af virksomheds autorisationen, og den er nu nok forumleret som den er af en eller anden grund. Men.... Du skal faktisk kigge i strækstrømsbekendtgørelsen for at vurdere hvad der skal/må laves af hvem.... Eks. står der i bekendtgørelsen at arbejde under spænding kun må udføres af autoriserede personer, eller af personer under oplæring og under opsyn af autoriserede personer, og kun af personer over 18 år. Der står derimod INTET om at arbejde IKKE udført under spænding ikke må laves af gud og hver mand, og det vil jeg derfor stædigt fastholde at de må. Hvorfor vi derfor er tilbage til at du GODT selv må trække dit kabel.

Jeg har selv valgt at komme "let" uden om problemet ved at føre alle mine ledninger i flex-rør (PEX hvis det er i gulv, støbt eller udendørs). Så skal elektrikkeren "bare" tilslutte de to ender når han har proppet kablet igennem røret. Det giver heller ikke problemer med bugtninger da flex'en jo selv sætter nogle grænser, og det ikke vil være muligt at fremføre kablet hvis det skal bukkes for meget. Derfor kan elektrikkeren jo bare hive lidt i kablet for at se at det er korrekt tilsluttet uden for mange krumninger.
Som ekstra bonus bliver det ENORMT let at udskifte kabler i installationen. OK, det koster så nogle kroner ekstra pr. meter, men jeg tror selv på at det vil gøre livet meget lettere for mig når jeg bliver gammel og ikke gider at trække nye ledninger.

Mht. ledning, så lad for guds skyld være med at vælge den billige installationsledning i silvan.... Det kan godt tænkes den er billig.. men det er der sat'me også en god grund til. Vælg hellere den ericson du kan købe hos Harald nyborg, eller gå til en aut. el-installatør og køb ledning af ham. At spare 4-6 kr pr meter lyder måske nok af meget hvis du skal have nogle hundrede meter, men det er jo enormt billigt hvis du IKKE skal have en installatør ud og skifte alle kablerne igen et efter et over de næste 10-12 år. Et godt tykt, overdimensioneret og typegodkendt kabel det kan man da forholde sig til. Eneste "downside" jeg ser, er vægten.... det er dul'me tungt at bære det hjem !
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis