Må jeg selv trække stærkstrømskabler?

Hej
Vi er ved at lave køkken og jeg spekulerede på om jeg selv må trække de stærkstrømskabler kabler der senere skal tilsluttes til komfuret? Jeg er klar over at jeg ikke selv må tilslutte kablerne hverken til til elskabet eller komfuret så det får jeg en til aut. elektriker til, men der er vel ikke noget galt i, at jeg selv køber installtionskablet (Silvan? Hvilket?) og trækker så de ligger pænt og skjult af køkkenelementerne og ud til omkring elskabet - så det lige er klar til at blive tilslutte i begge ender? (med en god del overskudskabel til montering naturligvis)

VH
Mobobo
Hej Vi er ved at lave køkken og jeg spekulerede på... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra helja

Hejsa..
Steinaa har helt ret.. Som Installatør har du ansvaret for installationen.. hele installationen.. Hvad han evt giver "dig lov" til at lave, har intet med lovligheden at gøre.. Efter loven må du ikke !!

Mvh Jan J


så må man bøje loven lidt wink
man ringer til elektrikeren og siger man har nogle kabel ender som man godt vil have monteret i sit køkken og i sin tavle.
det er elektrikeren fuldstændig uvedkommende hvordan de kabler er trukket, han skal aligevel måle efter inden han forlader installationen.


set på en anden måde, lille fru Olsen vil have hængt en lampe op i et lampested hvor der ikke i forvejen hænger en lampe, der begynder elektrikeren jo heller ikke at undersøge hvem der har lavet lampestedet i sin tid, han kontrolere bare at de steder han montere er i orden.
at afbryder (A) tænder lampested (B) virker det gør han ikke mere

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er noget som hedder SKS prøv lige læs og forstå hvad det indebær...så kan du måske forstå hvorfor der er aut. el-installatører....

!!eller bruge 1 person fra "dit"firma som skal forstå det hele gratis !!!!

!!!! bare!!!!


Citat fra Gert.m

så må man bøje loven lidt wink
man ringer til elektrikeren og siger man har nogle kabel ender som man godt vil have monteret i sit køkken og i sin tavle.
det er elektrikeren fuldstændig uvedkommende hvordan de kabler er trukket, han skal aligevel måle efter inden han forlader installationen.


set på en anden måde, lille fru Olsen vil have hængt en lampe op i et lampested hvor der ikke i forvejen hænger en lampe, der begynder elektrikeren jo heller ikke at undersøge hvem der har lavet lampestedet i sin tid, han kontrolere bare at de steder han montere er i orden.
at afbryder (A) tænder lampested (B) virker det gør han ikke mere
ok ok....jeg kan godt se at det måske er urimeligt...i forhold til andre lande mmmmeennn!!!

Der er ikke kun regler for forbrugere....der er omkostnings tunge regler for installatørerne !!!

undskyld....beklagelsen....wink fra før !!

men det er ikke helt nemt at forstå "gør det selv" når man ikke må!!!!

specielt når man skal leve af det !!smile

mvh. kristian

p.s. har det selv på samme måde når jeg skal have en ny radiatorbiggrin
Citat fra krisol

Der er noget som hedder SKS prøv lige læs og forstå hvad det indebær...så kan du måske forstå hvorfor der er aut. el-installatører....

!!eller bruge 1 person fra "dit"firma som skal forstå det hele gratis !!!!

!!!! bare!!!!


jeg ved skam godt at der er regler osv osv, det må du ikke tage fejl af.

og jeg har det sådan(selv om reglerne siger noget andet) at kan folk udføre et stykke arbejde håndværksmæssigt korrekt, så må de for min skyld gerne.
og det er jo helt op til den enkelte instalatør om han så vil arbejde videre ud fra det som kunden selv har udført, og i sidste ende stå inde for arbejdet.

jeg prøvede i min tid som lærling at være ude hos en kunde, hvor vi inden vi begyndte, måtte bede kunden om at skrive under på et stykke papir hvor i der stod at han var indforstået med at vi ikke tog noget ansvar for installationen.
99% af den var udført med lampeledning i en staldbygning mad

ud fra det kan man se at der findes dem som kan og gør det, og der findes dem som bestemt ikke kan men gør det aligevel rolleyes

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Kender jeg dig Gert???? (nej der ere vist mange som dig)


Ved godt hvad du mener......!!!!

mange godkender bare !!!

men er nogen som lever af dette, spec. de små instalatører....de dør og så ender vi med 1000 kr. i timen for at få udført legalt arbejde....

Håber dog at man vil kigge lidt tættere på hvad man må....

Der var et andet inlæg frAa canada....som beskrev at man kunne selv ...men fik det kontroleret løbende....ok...med mig.

men ...sikkerhed over alt .... også indtjening!!!!

kristin

Citat fra Gert.m

jeg ved skam godt at der er regler osv osv, det må du ikke tage fejl af.

og jeg har det sådan(selv om reglerne siger noget andet) at kan folk udføre et stykke arbejde håndværksmæssigt korrekt, så må de for min skyld gerne.
og det er jo helt op til den enkelte instalatør om han så vil arbejde videre ud fra det som kunden selv har udført, og i sidste ende stå inde for arbejdet.

jeg prøvede i min tid som lærling at være ude hos en kunde, hvor vi inden vi begyndte, måtte bede kunden om at skrive under på et stykke papir hvor i der stod at han var indforstået med at vi ikke tog noget ansvar for installationen.
99% af den var udført med lampeledning i en staldbygning mad

ud fra det kan man se at der findes dem som kan og gør det, og der findes dem som bestemt ikke kan men gør det aligevel rolleyes
Annonce
Det er skam ikke op til installatøren om "han vil arbejde videre ud fra det som kunden selv har udført". El-installatørloven siger klart og tydeligt at den autoriserede IKKE må påtage sig ansvaret for arbejde udført af andre end hans ansatte... Jeg synes jeg gentager mig selv igen og igen :-)
gir dig helt ret

men jeg syntes tendensen er at "man "vil selv

og hvorfor så ikke lave systemet om....

lad installatørne være kontrollørre ...man vil selv gerne udføre elarbejde..

jeg vil jo gerne tro at jeg kan sparelidt ved at lave mit vvs....det er ligeså...kriminelt!!!
mvh
K
...undskyld dålig stavning....har fået lidt rødvin til aften...hi hi


Citat fra steinaa

Det er skam ikke op til installatøren om "han vil arbejde videre ud fra det som kunden selv har udført". El-installatørloven siger klart og tydeligt at den autoriserede IKKE må påtage sig ansvaret for arbejde udført af andre end hans ansatte... Jeg synes jeg gentager mig selv igen og igen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis