Må jeg selv trække stærkstrømskabler?

Hej
Vi er ved at lave køkken og jeg spekulerede på om jeg selv må trække de stærkstrømskabler kabler der senere skal tilsluttes til komfuret? Jeg er klar over at jeg ikke selv må tilslutte kablerne hverken til til elskabet eller komfuret så det får jeg en til aut. elektriker til, men der er vel ikke noget galt i, at jeg selv køber installtionskablet (Silvan? Hvilket?) og trækker så de ligger pænt og skjult af køkkenelementerne og ud til omkring elskabet - så det lige er klar til at blive tilslutte i begge ender? (med en god del overskudskabel til montering naturligvis)

VH
Mobobo
Hej Vi er ved at lave køkken og jeg spekulerede på... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hmmm. Jeg ved ikke helt om den § er gyldig i denne situation. Det er forståeligt at en aut. installatør ikke må "overtage ansvaret for arbejde, der er udført af personer, der ikke er ansat i virksomheden." men spørgsmålet er om kablerne overhovedet er hans ansvar når jeg har opsat dem? altså sagt med andre ord er jeg i tvivl om han "overtager ansvaret" for min opsætning af kablerne bare fordi han har tilsluttet dem? Har han så ikke kun ansvaret for at tilslutningen er korrekt?
... hvis installatøren skal tilslutte noget som helst til de kabler, så har han naturligvis også ansvaret for dette; de forsyner jo den installation han udfører.

Men jeg synes godt nok der bliver tolket og gradbøjet til den store guldmedalje. Der blev spurgt om lægmand selv måtte trække kabel til fast installation; svaret hertil er nej.

End of story.
Jeg vil holde fast i at du må arbejde med kablet så længe der ikke er strøm i det. Men hvis du er i tvivl, så tal med den elektrikker der skal lave arbejdet inden du går igang.... Han vil uden tvivl være overlykkelig over ikke at skulle trække kablerne.
Nej det er den faste installation man roder med når man udskifter dette kabel.


Udføre nye installationer i boligen.
Elinstallatøren skal fx udskifte eller
installere nye ledninger i den faste
installation. Den faste installation er
den del af boligens elinstallation, som
du ikke kan tage med dig, når du flytter.
Man må heller ikke selv opsætte
afbrydere, styrings- og reguleringssystemer
eller stikkontakter, der ikke
har været der før.


kopieret fra sikkerhedsstyrelsens hjemmeside http://www.sik.dk/index.apsx?id=09924332-41e6-4c6a-b99c-3fedc0a5cce2
Men det bliver det stadig ikke lovligt af. Holdningen fra sikkerhedsstyrelsen er at da kablet er tiltænkt som en del af den faste installation må den kun fremføres af bemyndigede hertil... og eftersom de er den lovgivende instans på dette punkt kan du holde fast i lige hvad du ønsker; det bliver det stadig ikke lovligt af.

Du henviser til el-tjek; har du nogensinde fået udført et sådanne? Installatøren godkender INTET ved gennemgangen, han påpejer blot fejl og mangler samt laver stikprøvekontrol på installationen.

Så skriver du at der skal kigges i stærkstrømsbekendtgørelsen. Her henviser du til L-AUS bestemmelserne?!? Og siger at der ikke er regler for installationer udført uden spænding??? L-AUS bestemmelserne er et regelsæt der fortæller noget om arbejde på en allerede idriftsat installation. De fortæller INTET om nye installationer.

Jeg kan så i samme åndedræt gøre opmærksom på at stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 (som du sikkert har kigget i) kun er en del af en helhed. Installatørlovgivningen er jo også en del af regelsættet og skal naturligvis altid medtages.

Mht. dit valg af kabel, hvorfor skulle der så smides ekstra penge efter et dyrere kabel når et billigere eventuelt kunne anvendes? Du skriver at Ericsson-kablet hos HN ville være et bedre valg end det billige kabel. Hvorfor? Så vidt jeg kan se er den eneste umiddelbare forskel på de to kabler (hos HN) at den "dyre" er UV-bestandig hvilket jo er dybt uinteressant når kablet skal fremføres indendørs...
Annonce
Hejsa..
Steinaa har helt ret.. Som Installatør har du ansvaret for installationen.. hele installationen.. Hvad han evt giver "dig lov" til at lave, har intet med lovligheden at gøre.. Efter loven må du ikke !!

Mvh Jan J
Sjovt som dette spørgsmål dukker op fra tid til anden.
Steinaa har ret stadigvæk.
Hele forvirringen opstår fordi nogle installatører har accepteret at nogle kunder selv fremfører kablerne så de selv kan spare tid og evt. nå flere kunder på en dag, de kunder fortæller så videre til deres omgangskreds at man godt må og derefter ruller bolden. Indtil der opstår den opfattelse at man godt som lægmand må fremføre kabler mm. blot det er en elektriker/installatør der tilslutter skidtet.
Det gør det dog stadig ikke lovligt.

Lægmand må ikke, selvom han/hun får lov af en installatør føre kabler til stærkstrøm.
Hej

Der står på SIK´s hjemmeside højyt og tydeligt hvilke arbejder der må udføres af lægmand..

Og kabel/ledning til den faste installation er ikke en af dem

http://www.sik.dk/index.apsx?id=09924332-41e6-4c6a-b99c-3fedc0a5cce2

Der er en grund til at man kræver autorisation for el-arbejder....det drejer sig om sikkerhed og ansvar...

Installationer udført af lægmand er tit på niveau med sydens lande og gør livet farligt for dem selv og fremtidige beboer...

Desuden vil fremtiden se sådan ud at en elektriker koster 1000 kr. eller mere i timen... en del af avancen ligger jo netop på materialer og ved at købe i HN er der kun en vej med time lønnen for at kunne drive virksomhed...

mvh Kristian
Hvor er jeg dog glad for at bo i Canadawink
Her maa man godt lave det hele selv --- men alle installationer skal synes og godkendes, ogsa dem der er lavet af en elektriker.
Jeg lavede en ombygning af vores koekken, og trak nye kabler til komfuret og til stikkontakter, kablerne blev skjult i vaeggen, men inden gipspladerne over kablerne blev monteret skulle det foerste syn laves, da alle stikkontakter og lamper var monteret skete det andet syn og jeg fik papirer paa at jeg nu maatte taende for sikringen.
Noget andet elarbejde blev lavet af vores elektriker Rick, han er Dansker og hedder i virkeligheden Ulrik (men det er der jo ikke nogen der kan udtale).
Da der kom syn for at godkende hans arbejde saa han bare at det var lavet af Rick, saa var det godkendt.
Jeg tror at reglerne her giver stoerre sikkerhed end de regler der gaelder i Danmark, her faar alle GDS folk godkendt deres arbejde, i Danmark skjuler man hvad man har lavet selv og maaske bliver ens arbejde ikke opdaget foer huset braender ned

Karsten
hej carsten

smile det lyder faktisk ikke så ilde endda...ideen er god.....

Lidt ligesom de danske kvalitets kontrol på bygge pladser....

"skal lige siges at det ikke altid fungere, da det er selvkontrol...men det er der da"...vi har da også her kontrol af meget andet arbejde som ikke udføres af autoriseret som AT, DBI og SIK's 10 % kontrol

Kan virkelig godt li ideen!!!! det er sikkerhed over alt...ingen er jo interesseret i at brænde inde i deres eget hus.....!!

Jeg mente heller ikke at det "skulle" være en aut. men en eller anden kontrol !skal der være...mange tror de kan, men kan ikke når det kommer til stykket!

er selv afd. chef i en el virksomhed, dog ikke med mange privatkunder...men jeg hører det tit! tiden er alligevel forbi hvor man kunne tjene penge på en privat person...mange kan jo selv med lidt bistand...

dog er den danske lovgivning nu engang som den er...og det betyder at det er aut...der skriver for arbejdet...

Kristian
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis