KW udregning kedel eller metro VV?? varmekilde primært til pex gulvvarme.

Hej,,
Jeg har 80kvm bolig (1200x700), hvor jeg har 20mm pexrør fordelt på 3 grupper. Problemet er at jeg ikke har noget varmt vand til at cirkulere rundt.. Jeg har kun en genveks (Nilan VGU250),, og det er den model uden spiral,, så jeg kan ikke tage noget af den varme vand og bruge til gulvvarmen sad

Hvad gør jeg så??.. kan man købe et lille fyr, oliebrænder eller Et eller andet,, som varmer nogle liter vand op og bliver cirkuleret rundt i disse pex rør??..
hvor mange liter skal jeg egentligt bruge??

helpconfused confused
Hej,, Jeg har 80kvm bolig (1200x700), hvor jeg... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra milan

Er den vk-teknik løsning, ikke det samme som fx at have en metrovandvarmer koblet til mine rør?.... og må spørge,, er sådan én løsning okej (hvis det skal køre døgndrift)... eller ville det være fx billigere at køre gulvarme med el-kabler støbt i gulvet??

Vandvarmeren i Vk-teknik er max på 1 liter mens en Metrovandvarmer er måske på 30 Liter - hurtigt beregnet er der ca 8 liter vædske i gulvslangerne så mængden af vædske der skal varmes op giver vel svaret !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
okej,, ringede til vk og de foreslog mig 12kw modellen,, men nu ser jeg at man kan få en 15l metro vandvarmer som generer 3,6kw i timen... nu tænker jeg lidt,, ville det ikke være billigere med den metro??..
Som du egenligt selv skriver er Metroen på KUN 3,6KW Mens den anden løsning er på 12KW.
Altså skal du være sikker på at de 3,6KW er nok incl det varme tab du har i systemet. Dit behov for varme energi til opvarmning af huset afhænger af isolering af huset, den udvendige temperatur. Vinduernes areal og isoleringsværdien af disse. Om huset er tæt.... OSV oSV.

Så overvej om ikke den lille Metro er for lille.. Ellers bliver det jo kold i vintermånederne når vinden står på....

MVH Njord
Tusinde tak for jeres svar.. Jeg vil forsøge at købe en lille og billig metro vv over dba,, sætte den til og se om varmen er tilstrækkelig og hvad kw forbruget vil være.. så må jeg se derfra =) ,, igen tak!
Der er væsentlig at den har termostat så den kun tænder hvis vandtemp går under 30 gr. Men det har de vel alle sammen?
Varmen i selve kedlen / varmtvandsbeholderen kan fint være højere. Du skal have en shunt for at kunne mixe den rette fremløbstemperatur.
Fremløbstemperaturen afhænger af den varme din gulv belægning kan tåle. Oftest vil det være trægulvene der bestemmer hvad fremløbet skal justeres efter. Bagsiden af de fleste plankegulve har en eller anden maks ( kan ikke huske hvor højt ) de kan klare uden at tørre helt ud og sprække for meget.
Det kan jo være nogen temperatur tab i fordelingen op gennem betonlaet til du når selve gulvet.

MVH Njord
Jeg skal have klinker på mit betongulv. Jeg vil kigge efter en 3 kreds'et shunt så jeg kan koble den til vandvarmeren =) ..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis