KW udregning kedel eller metro VV?? varmekilde primært til pex gulvvarme.

Hej,,
Jeg har 80kvm bolig (1200x700), hvor jeg har 20mm pexrør fordelt på 3 grupper. Problemet er at jeg ikke har noget varmt vand til at cirkulere rundt.. Jeg har kun en genveks (Nilan VGU250),, og det er den model uden spiral,, så jeg kan ikke tage noget af den varme vand og bruge til gulvvarmen sad

Hvad gør jeg så??.. kan man købe et lille fyr, oliebrænder eller Et eller andet,, som varmer nogle liter vand op og bliver cirkuleret rundt i disse pex rør??..
hvor mange liter skal jeg egentligt bruge??

helpconfused confused
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhhhhh

Hvis jeg forstår dig ret har du et hus med nedstøbte gulvvarmeslanger, og de er fordelt på 3 strenge.
Din nuværende primære varme kilde er et genvex anlæg uden vandside, altså kun luft.
Det du så savner er at få varme i din gulvvarme, og evt lidt mere end det ( formodentligt varmtvand ).

A: Er ovenstående nogenlunde rigtig forstået?

B: Har du tilstrækkelig varme til opvarmningen af huset med dit genvex anlæg eller er der ikke varme nok i det?

C: Kan du med din genvex varme i alle rummene eller kun et eller to?

D: Er det kun når det er rigtig koldt, at du har behov for mere varme end genvexen kan klare?

E: Hvilke muligheder har du for at varme vandet til din centralvarme? EL? Olie? Gas? Fastbrændsel? Fjernvarme?

Hvis det kun er når det er rigtig koldt du har et behov kan du jo overveje om løsningen er en suplerende brændeovn.. Og så bare have gulvarmen liggende uden at bruge den. Den ligger så bare tør. Husk at markere de enkelte zoner..

Hvis du skal have vand i systemet vil din kedel / elvarmer bestemme vandmængden.

MVH Njord
Hej Njord

Ja, jeg har du et hus med nedstøbte gulvvarmeslanger, og de er fordelt på 3 strenge.

Ja jeg har et Nilan genveks som primær varmekilde (den suger varm luft, og varmer en 300l tank op, kun til brugsvand).

A: ja

B: Der er tilstrækkelig varme til opvarmning af brugsvandet.

c: nej, mit genveks kan kun suge den varme luft og genanvende den til at varme brugsvandet op.

D: Ja det kan man godt sige,, altså jeg har brug for at få varme i mit gulv, så jeg bruger det som "radiator" om så at sige.

E: Jeg har kun EL muligheden,, men det blir for dyrt.. hvilken billig mulighed er der, kun for at varme noget vand op til gulvvarmen alene?

Jeg har en brændeovn,, men det blir for vammelt, hvis du forstår.. jeg vil gerne have varme i gulvet konstant.. såe det agerer som primær varmekilde i huset.

er en 50liter varme-beholder nok til at cirkulere varmt vand rundt i mine pex rør?..
Hej

Det du ønsker er altså at få en varme kilde til din gulvvarme.
Det du mest søger er tilsyneladende en varme partron hvor du varmer noget vand op og så cirkulerer det i dit central lvarmeanlæg.

Hvad med evt at trække noget varme fra dit genve anlæg.. det kan være gennem en spiral i din varmtvandsbeholder og videre i centralvarmen, kombineret med en el patron.

Jeg tror du skal henvende dig til nogle VVS folk, enten en VVS montør eller evt nogle af de netbaserede forretninger. fx. www.vvs-eksperten.dk og høre hvad de kan anbefale.

MVH Njord
Prøv evt. at kikke på www.vk-teknik.dk og se om ikke det er løsningen !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej Shortcut,, jae nu nærmer vi os.. sådan en lille fix løsning kunne måske klare opgaven... meeen den er nu baseret på en elektrisk løsning.. ville det ikke blive for dyrt i det lange løb??
Annonce
Havde en for mange år siden i en lejlighed - med radiatorer - og jeg mente ikke at det var dyrere en traditionel el-varme - og den slår jo selv fra når den ønskede varme er opnået !

Jeg var ihvertfald glad for anlægget - og overvejer meget at instalere det som gulvvarme i sommerhuset når jeg skal bygge udestue !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvad med at lave en cirkulering af dit varme brugsvand over en veksler, fra denne veksler kan du trække varmt vand til gulvvarmen. Du kan evt også føre afgangen fra din genvex igennem en veksler inden den kommer til din vvb. så sparer du en pumpe. Du skal bruge en pladeveksler, sikkerhedsventil, ekspansionsbeholder, shunt. Istedet for en pladeveksler kan du evt. bruge en vvb med centralvarme, her har også mulighed for at tilslutten en elpatron.

Mvh

Klaus
Er den vk-teknik løsning, ikke det samme som fx at have en metrovandvarmer koblet til mine rør?.... og må spørge,, er sådan én løsning okej (hvis det skal køre døgndrift)... eller ville det være fx billigere at køre gulvarme med el-kabler støbt i gulvet??
spotvvs,, den løsning lyder umiddelbart lidt for dyr i køb!?
Alt er rellativt, jeg vil tro du er kørende for under 5000 hvis du handler i Silvan + en shunt/gulvvarme fordeler, men den skal du jo have aligevel.

Mvh

Klaus
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis