Ventillation og varmepumpe

HVad skal jeg vælge ?
Jeg har godt nok fyr, OG brændeovn.... Men det jeg gern vil opnå er:

1) Mulighed for at lave "aircondition" om sommeren
2) Undgå at smide dyrt opvarmet luft ud i atmosfæren
3) Have masser af ventiallation (godt for et gammelt hus)

Derfor har jeg overvejt at installare et ventillationsanlæg..... Men hvad kan man få med varmegenindvinding ? Jeg kan se nogle MEGET dyre anlæg fra eks. Nilan og Bosch.. men de ser næsten allesammen ud til at ville sættes sammen med (eller erstatte ?) mit fyr.... Og det er ikke det jeg vil. Det vil jeg i hvertfald ikke betale for.
Jeg vil "bare" have en helt normal varmepumpe der kan lave varmegenindvinding på BÅDE udendørsluft, OG ventileret luft (og så vil jeg have et ventillations system.
Evt. kan jeg "bare" købe en ekstra varmepumpe/aircon i Silvan eller lign. til afkøling, men jeg VIL have genindvinding på ventillationen... Det er TOTALT spild at sende varm luft ud til fuglene.

Hvad kan jeg få til en billig penge (der er godt) ? Og gerne noget jeg selv kan finde ud af at strikke sammen, og ISÆR noget der ikke lige skal tilsluttes mit fyr og en 300 meter lang slange der lige skal graves ned i min have ! Bare ren luft/luft varmegenindvinding og ventillationsanlæg (a la Genvex) der er godt til "eftermontering" i et gammelt hus (hvad genvex IKKE er)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, har selv et genveks anlæg og må efter 7 års erfaring med det sige, at jeg ikke fatter hvorfor så relativt få bruger den slags anlæg.

Den måde du beskriver dine ønsker på, ER det jo et genveks anlæg du sigter efter......(plus A/C). Tror ikke på, at det kan laves billigt.

Genveks kan IKKE erstatte et fyr. Der kommer ikke specielt meget varme ud i anlægget som sådan, men det genanvender varmen - herunder fordampningsvarmen fra vand (bad o.s.v.). Vores anlæg (Nilan) gør, at vi kan opvarme hele hytten og få varmt vand - og frisk luft - alene med brændeovn.
Enig. Genvex er fedt, og det opfylder mine krav.. Det er bare monster dyrt, og ikke specielt velegnet til "eftermontering".

så det var nu mest et alternativ til Genvex jeg var på udkig efter... Det kan da godt være at jeg skal "hensidan" for at finde noget der funger.... Det skull ejeg også for 10 år siden da jeg ville have gulvvarme under mine trægulve... Det er da helt ufatteligt at vi skal være så langt bagud med byggeri her i landet ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis