Udskiftning af vinduer - forhold omkring betaling & tømrer

Vi overvejer udskiftning af vinduer herhjemme, og har efterhånden fået bestemt hvad vi gerne vil have.

Nu har jeg ikke erfaring med den slags, så jeg ville høre jer hvad praksis er:

Jeg går ud fra man kontakter en tømrer, der måler op, og giver et overslag/tilbud, som så accepteres hvis prisen virker fornuftig.

1) Jeg vil jo helst ikke lægge pengene før jeg er tilfreds, men hvad er praksis - betaler man forskud, eller når materialerne er leveret, eller kan man skyde det hele til efter isættelse & godkendelse - evt. ved hjælp af bankgaranti el. lign.?

2) Hvordan sikrer man sig mod fejl fra tømrerens side? Han kan f.eks. komme til at måle forkert op, og så har man måske betalt en masse penge for nogle vinduer der ikke passer.

Selv om man kan påvise der er indgået en aftale, kan det blive en værre ballade, og det vil jeg gerne sikre mig imod om muligt - er der en eller anden forsikring man skal sikre sig tømreren har, eller kontrollere ham et eller andet sted (eller er jeg bare totalt paranoid :rolleyessmile ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har lige fået skiftet 4 ovenlys vinduer med mindre held.
Prisen holdt, men processen har været ulidelig, pga af syltning, fejl og mangler, og modvilje til at få lortet gjort iorden.
Så det ha faktisk taget 9 måneder at få skiftet 4 vinduer fra start til slut.

Men du kontakter en tømrer og ber' om et skriftligt tilbud, og den kan du så holde manden op på, hvis han kræver mere i den sidste ende.

Man betaler når hele projektet er overstået, dvs du skal ikke give firmaet en krone før det er færdigt og I er tilfredse, det er din lille garanti.

Hvis det er tømren der har målt forkert op, ja så er det ham der hænger på den, så få ham til at gøre det.

Jeg kan godt forstå du er paranoid, det er vi osse efter en masse dårlige oplevelser på det sidste med håndværkere, der pludselig har dårlig hukommelse og mangel på moral.

Men der er altid forskellige instanser der kan se på byggeriet i den sidste ende og vurdere om produktet lever op til alles forventninger og aftaler.
Tjek forbrug.dk altså forbrugerstyrrelsens hjemmeside, der linker de til diverse instanser som vi har brugt flittigt her på det sidste.

Og må vi så håbe at den sidste ærlige håndværker ikke er død endnu smile held og lykke

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Hej.

Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående synspunkter.

Jeg har efterhånden fået lavet en del projekter, som involverer at der kommer en håndværker ud og giver tilbud ....

Hvis det lykkedes at få 2-3 stykker ud (Ja tit så kommer de ikke selv om man aftaler det (!) - så plejer jeg at have følgende prioritet:

1. Troværdighed - Virker de som ærlige mennesker, giver de uopfordret rådgivning og tager de sig den nødvendige tid for opmåling mv.

2. Pris

3. Lokal forankring - Hvis jeg kan slippe afsted med det, så tager jeg en lokal håndværker, dels støtter jeg de lokale og dels ønsker de som regel ikke at "skide i egen rede" hvis de laver noget l...

Mvh.
Mugge
Citat fra Sand

Vi har lige fået skiftet 4 ovenlys vinduer med mindre held.
Prisen holdt, men processen har været ulidelig, pga af syltning, fejl og mangler, og modvilje til at få lortet gjort iorden.
Så det ha faktisk taget 9 måneder at få skiftet 4 vinduer fra start til slut.

Men du kontakter en tømrer og ber' om et skriftligt tilbud, og den kan du så holde manden op på, hvis han kræver mere i den sidste ende.

Man betaler når hele projektet er overstået, dvs du skal ikke give firmaet en krone før det er færdigt og I er tilfredse, det er din lille garanti.

Hvis det er tømren der har målt forkert op, ja så er det ham der hænger på den, så få ham til at gøre det.

Jeg kan godt forstå du er paranoid, det er vi osse efter en masse dårlige oplevelser på det sidste med håndværkere, der pludselig har dårlig hukommelse og mangel på moral.

Men der er altid forskellige instanser der kan se på byggeriet i den sidste ende og vurdere om produktet lever op til alles forventninger og aftaler.
Tjek forbrug.dk altså forbrugerstyrrelsens hjemmeside, der linker de til diverse instanser som vi har brugt flittigt her på det sidste.

Og må vi så håbe at den sidste ærlige håndværker ikke er død endnu smile held og lykke
Vil da lige knytte en kommentar her til betalingen. Det er nu sådan at de fleste håndværkere handler i deres entreprisekontrakter med nogle salgs og leveringsbetingelser der er beskrevet i AB92. Jeg gør selv det at jeg aftaler en hvis %del af entreprisesummen acontofaktureres ved levering af materialer og opstart af entreprisen. Så bliver der løbende acontofaktureret alt efter hvor hvor langt entreprisen er.

Hilsen Tagdækkeclaus
-------------------------------------------------------------------------
Jysk Tømrer & Tagentreprise
Koldingvej 14
7100 Vejle

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Citat fra tagdækkerclaus

Vil da lige knytte en kommentar her til betalingen. Det er nu sådan at de fleste håndværkere handler i deres entreprisekontrakter med nogle salgs og leveringsbetingelser der er beskrevet i AB92. Jeg gør selv det at jeg aftaler en hvis %del af entreprisesummen acontofaktureres ved levering af materialer og opstart af entreprisen. Så bliver der løbende acontofaktureret alt efter hvor hvor langt entreprisen er.

Hilsen Tagdækkeclaus


Det er rimelig almindeligt med delbetalinger igennem et projekt. Men da kun for større langvarige projekter.

At få skiftet en serie vinduer må vist ligge under den kategori der hedder "mindre kortvarige opgaver"

Altså først betaling når opgaver er afsluttet fuld tilfredsstillende.
Vil tømreren have penge før han går igang eller lignende må du jo overveje om det er ham du vil handle med... Han har vel en kredit på tømmerhandlen der er mindst løbende måned +30 dage ( eller +60 dage )....

MVH Njord
Citat fra njord

Det er rimelig almindeligt med delbetalinger igennem et projekt. Men da kun for større langvarige projekter.

At få skiftet en serie vinduer må vist ligge under den kategori der hedder "mindre kortvarige opgaver"

Altså først betaling når opgaver er afsluttet fuld tilfredsstillende.
Vil tømreren have penge før han går igang eller lignende må du jo overveje om det er ham du vil handle med... Han har vel en kredit på tømmerhandlen der er mindst løbende måned +30 dage ( eller +60 dage )....

Hør lige her engang. Det er da fuldstændig ligemeget hvor lang kredit man har på tømmerhandlen. Aconto fakturering er da en form for sikkerhed for at man som håndværker er rimelig sikker på man får sine penge. I må se det lidt fra den anden side af også. Det vil jo være rart hvis man nu ryger i en dårlig betaler at man da i det mindste har fået pengene til dækning at materialer..

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Annonce
Jeg vil give Tagdækkeclaus ret.

Jeg ser da heller ikke et problem i at betale materialerne når de kommer... Med betal ikke det hele for ud.... Der er godt at have noget at handle med!
[Indlæg slettet]

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis