Har jeg glemt noget ( gulvrenovering) ???

Hej :-)
Jeg har lige købt mit "nye" hus, det er fra 1917. Jeg er i gang med at renovere gulve i halvvdelen af stueplan. Der skal isoleres med "flamingo"plader, gulvvarme (oliefyr), beton og endelig 30*30 klinker på gulvet. Væggene kommer så bagefter :-)

Spørgsmålene :
Skal der noget mellem sand og isolering i stil med noget dampspærre ??
Eller mellem nogle af de andre lag ?

Skal der være ventilation i soklen til isolering ?? ( mener min forsikringsmand nævnede noget i den stil ) Der er ikke kælder under.

Er 220 mm isolering OK ??
Derefter 100 mm beton + ca 200 mm til klinker.

Har fået fjernet gammelt gulv og gravet op - surt arbejde i denne varme :-(

Flere spørgsmål kommer helt sikkert igen senere :-)

Stine
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja " lidt" har du glemt, nemlig armeringsjern/gitter. Ellers vil gulvet revne på et tidspunkt.
Mit stuegulv er opbygget som følger:
sand, lecanødder( isolerer og tager fugt), klaplag (beton). Derefter isolering (flamingo), rør til gulvvarme, armeringsjern, slidlag og til allersidst klinker.
Jeg var nemlig nød til at brække hele gulvet op da der ikke var lagt armeringsgitter og slidlaget var revnet under gulvtæppet. Men jeg fik lagt gulvvarme ved samme lejlighed og det var bøvlet værd.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elsebeth (den 06-08-2003).]
Hejsa.

Skal varmerør og armeringsjern ikke komme i omvendt rækkefølge?

Man kan få nogle "afstandsholdere" i grå plastik til armeringsnettet, der så står og "svæver" et stykke over flamingoen. Rørene til gulvvarmen bindes så fast på armeringen.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Med venlig hilsen
FlemmingB

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du mangler lige et isolerende materiale imellem gulv og væg. En tynd flamingo plade er ok. Sådan så varmen fra gulvet ikke ledes op i væggen.
Dit armeringsnet skal i øvrigt sættes til elektrisk jord (af en elektrikker), hvis du laver gulvvarme i vådrum.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
hej:

jeg ville gerne vide hvor du har skaffet gulvklinker med en tykkelse på 200mm?
du mener formodentlig 20mm?

ok. inogle tilfælde lægger man 2mm plastik i mellem fyldgrus og leca nødder men det er som regel hvis der er fugtigt.Med hensyn til lufthuller er dette ikke nødvendigt.Iøvrigt kan jeg kun give de andre ret i rækkefølgen også det med armerings jernet det skal være et 6mm støbe net.

med hilsen og god arbejds lyst.

mureren

mvh.milton
citat:
Oprindeligt indsendt af milton olsen:
hej:

jeg ville gerne vide hvor du har skaffet gulvklinker med en tykkelse på 200mm?
du mener formodentlig 20mm?

Netop - ikke sådan med alle de 0'er *G*...

ok. inogle tilfælde lægger man 2mm plastik i mellem fyldgrus og leca nødder men det er som regel hvis der er fugtigt.

Er det også nødvendigt når jeg bruger de der "flamingoplader" ? De skulle jo være kapilærbrydende. Kan de ikke ligges direkte på sand ??

Med hensyn til lufthuller er dette ikke nødvendigt.Iøvrigt kan jeg kun give de andre ret i rækkefølgen også det med armerings jernet det skal være et 6mm støbe net.

Armeringsjern og kantisolering har jeg husket alligevel kan jeg se på min "ordre-bestillingsseddel" :-))
Takker for svarene :-)

med hilsen og god arbejds lyst.

mureren



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hej!!!

har selv lige fyldt,støbt,isoleret,armeret o.s.v har ikke selv kommet plastik i da undergrunden var knas tør,jeg har isoleret med 100mm rockwool terrenbatts.
så det er vel et skønsspørgsmål.

hilsen mureren

mvh.milton
Tak for hurtigt svar.
Da du støbte gulv, gjorde du det så i 2 omgange eller hele laget i en omgang ??
Hej

Min standardkonstruktion er følgende:

Vibreret afrettet sand.
220 mm flamingoisolering.
4 mm rionet udlagt på isolering
Varmeslanger fastgøres herpå
5 mm rionet lægges ovenpå som armering.
10 - 20 mm kantisolering langs i hvert fald ydervægge.
8 - 10 cm grovbeton styrke 15 mn (radontæt).
evt. radonsikring laves langs væg/gulv.
3 - 4 cm pudslag 1:3
Klinker
Radonsikring kan evt. udføres som elastisk fuge langs vægge eller under sokkelklinke.

------------------
www.orla-nautrup.dk
@Orla
Det giver 14 cm. beton, er det ikke en ordentlig klods at varme op, ok slukker man om foråret kan den holde sig varm hele sommeren smile.

Det kan godt være at nogen vælger 100 mm. under gulvet, men jeg synes at have læst her at lovkravet i dag er min 220 mm isolering, er det ikke det ???.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
hej igen!

ja så ser det ud til at Orla igen er på banen
nu vil jeg prøve at gengive den fremgangs nåde jeg har brugt,og som jeg har brugt adskillige gange i mit lange virke som murer.
Jeg har en gulv højde fra bund af krybekælder på 85cm =850mm. dette hul har jeg fyldt op med en nedrevet væg samt fyldgrus,her er der tale om en korn størrelse på helt op til 6mm, for at fylde huller og revner op i fyldet,med et rette lag på 10cm, altså fyld + grus 60cm derefter har jeg stampet det godt med en hopstamper.Oven på gruslaget har jeg lagt 100mm rockwool støbebatts oven på isoleringen har jeg lagt 6mm støbenet,som er hævet 3cm. oven på det har jeg bundet PEX varmerør til gulvvarme diam.20mm. jeg får derved en pudslags tykkelse på 12cm.
tykkelsen fra PEX rør over kant til over kant gulvflise bliver dermed 7 cm.
dette er en god tykkelse da man jo også skal tænke på hvad det vil koste at varme gulvfladen op.
Jeg har derudover lag 10mm flamingo langs vægkanten for at undgå kuldebro.
Nu har du nogle mulighedder at gå efter du kan vælge tømrerens eller murerens det er op til dig.

med hilsen mureren

mvh.milton
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også