For høj tilbageløbstemperatur

Vi har lige opdaget, at vi i år har betalt 2.450 kr. for afkøling af vores returvand (fjernevarme)

Er der nogen råd til, hvordan vi undgår denne udgift - det er virkeligt sure penge.

Ankergaard
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Havde selv samme problem for et par vintre siden... Du skal bare føle dig heldig at der "kun" var tale om et fire cifret beløb... Det kan SAGTENS blive meget værre.

Det eneste du kan gøre er at sørge for at din varmeinstallation bruger den tilførte varme korrekt. Eks. må du IKKE lede vandet igennem dine radiatorer uden at afgive en vis % af sin energi, ellers bliver dit returvand for varmt, og så har du problemet. Shunts er gode hvis du sidder i et hus og bare er "dig selv", men du skal nok ud og investere i lidt mere krads hardware hvis du eks. bor i lejlighed.
Bare til information har mange fjernvarmeselskaber fine vejledninger i hvordan man udnytter sin fjernvarme bedst. Hvis du løbende prøver at følge lidt med i forbruget og tilbage-/fremløbstemperaturer og justerer kan du ofte få bragt afkøling tilstrækkeligt op.
Varmtvandbeholdere der bare står i tomgang koster - overvej en veksler.
Jeg justerer varmen fra centralen, dvs at alle radiatorer altid står fuldt åbne.
Jeg har en tilbygning med gulvvarme hvor jeg regulerer temperaturen på en shunt.
Hold øje med returtemperaturen - den skal være så lav som muligt (så udnytter du varmen bedst).
Vi har radiatorer i kælderen og på loftet, som vi p.t. ikke benytter. Jeg synes jeg har hørt noget om, at man kan sætte dem på 1 og hermed bruge dem til at afkøle vandet og samtidig ikke behøve at varme så meget i resten af huset. Vil dette bare øge min varmeregning?

Ankergaard
Annonce
Har du et lukket eller direkte fjernvarmesystem?

NB! du bør aflæse din måler jævnligt, så du kan se hvornår du har for høj returtemperatur. Problemet kan være om sommeren hvor du nok har slukket for varmen, men stadig laver varmt vand.

Jeg har abonnement på service fra fjermvarmeselskabet - det koster 500,- om året. Så kommer de og renser, fylder vand på og justerer en gang årligt. Der er døgnvagt hvis du skulle få brud på rør m.m. Det kunne du overveje og så få dem til at justere anlægget ind!
Få dit anlæg ordentligt justeret ind.
Sæt evt. en lille radiator på selve returløbet (UDEN termostat!!) , og brug rummet til at tørre tøj i. Så er den potte ude.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis