Jerntank - Kobberør - Pex

Hej alle smile

Det er sådan at jeg har fået af vide af en vvs'er at jeg skal skifte alle mine kobberrør...uhaa. Jeg bor iøvrigt i et typisk 70'er hus.

Jeg har en vandtank som jeg tror er lavet af jern ? (rusten i bunden v bolte). Herefter kommer mine kobberør. Da vi lige har renoveret badeværelset, har vi forlænget kobberørene ved blandingsbatteriet v. bruseren, så det når op på loftet. Herefter kører vi i pexrør retur til vandtank for at skabe cikulation med en lille pumpe.

Vi har fået af vide at vandet kommer til at indeholder kobberioner, og at de kan nedbryde tanken ? Er det rigtigt? Og SKAL kobberørene skiftes? Eller er der andre alternativer? Anden tank osv?

V.h.
SDK
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej til SDK.

Kobber har den sære egenskab at det faktisk opløses i vand hvorved der, som din vvser siger,vil være kobberioner i dit vand efter at det har passeret kobberrørene.I forbindelse med jern vil der opstå galvanisk tæring af jernet og evt galvaniserede jernrør. Problemet opstår når kobber kommer før jern i strømningsrækkefølgen. Hvis du kan undgå pumpen og cirkulationen ,vil vandet komme jern kobber vandhaner. Det er derfor at det ikke er noget problem i gamle huse med galvaniserede jernrør hvor jernrøret forbindes med hanerne med en stump kobber rør.

Mvh Kovas.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis