Betongulv - slibe eller spartle?

Hej

Jeg har i weekenden støbt et 40 kvm betondæk (10 cm tykt og armeret). Dækket ligger på flamingo (15 cm) og støder op til en fundering af fundablokke.

Jeg har ikke prøvet det før og havde faktisk (naivt??) forventet at kunne afrette og afglatte betonen så meget at det kunne anvendes som gulv derefter. Bygningen skal anvendes som hobby-værksted.

Men men men, beton er ikke så let at glatte af når man støber. Eller også har jeg gjort det forkert. Der er i hvert fald mange lunker og ujævnheder. Gulvet er dog rimelig plant.

Skal jeg slibe gulvet ned med en maskine eller skal jeg spartle det (evt. med mørtel?)
Og vil noget af det blive godt nok til at jeg kan "makke med bil" på det bagefter?

I fald det skal spartles vil jeg vente til bygningen er færdig - men hvis det skal slibes vil jeg jo helst gøre det inden der bliver rejst vægge - hvor tidligt kan man slibe på et betongulv der blev lagt igår, Søndag?

På forhånd mange tak for hjælp.

mvh. Anders

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Anders_

Hej


Men men men, beton er ikke så let at glatte af når man støber. Eller også har jeg gjort det forkert. Der er i hvert fald mange lunker og ujævnheder. Gulvet er dog rimelig plant.

Skal jeg slibe gulvet ned med en maskine eller skal jeg spartle det (evt. med mørtel?)
Og vil noget af det blive godt nok til at jeg kan "makke med bil" på det bagefter?

I fald det skal spartles vil jeg vente til bygningen er færdig - men hvis det skal slibes vil jeg jo helst gøre det inden der bliver rejst vægge - hvor tidligt kan man slibe på et betongulv der blev lagt igår, Søndag?

På forhånd mange tak for hjælp.

mvh. Anders


Du skal i alle tilfælde ikke forsøge at spartle med mørtel. Det kan ikke holde til noget som helst.

Men er gulvet ringere end at du kunne lægge fliser på??

Du kan dårligt makke bil på et grovbetongulv. Det har jeg prøvet, og det er forbistret irriterende med de småknolde, når man skal have f.eks. værkstedsdonkraft til at trille på gulvet. Når du løfter bilen, skal donkraften jo gerne kunne rulle lidt og det gør den vanskeligt, hvis et donkrafthjul står lige op ad en sten i betonen. Ligeledes er det ikke let at feje gulv og det er altid støvet.

Jeg fik for 12 år siden støbt gulv i mit værksted, dog af proff., som fik lavet en pæn overflade, som jeg med megen møje og besvær fik malet, men det holder ikke godt til bilhobby, samtidig med at det er rasende dyrt. Malingen rækker kun 25% af det der loves og det skal have flere gange. Købte det i dyre domme hos en farvehandler!!!!mad

Jeg går jævnligt og tænker på at lægge fliser, men har 110 m2, så det er ikke bare lige, plus jeg har indrettet mig med reoler osv osv.
En kammerat gjorde det rigtige straks, og jeg er grøn af grim misundelse over hans dejlige flisegulv.smile

Jeg skal ikke kloge på slibning, men tvivler meget stærkt på at det vil give dig den nødvendige finish, hvor du kan få olie, fedt, tectyl osv af igen når du spilder.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Mal med noget epoxy som de går i industribygninger.. det kan holde til det pjat der.. Dog skal der nok liige grovslibes først..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Anders!

Fortvivl ikke, her er da stadig mulighed for at lægge et slidlag

-i Cementmørtel- rapid!

Det har vi murere lavet igenne mange-mange år.
Tidligere blandede vi selv, lagde et klaplag med skovl.
Herefter 3-5 cm. slidlag. så bliver gulvet blank som et spejl wink

Venlig hilsen retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Tak for svarene.

Citat fra retro04

Fortvivl ikke, her er da stadig mulighed for at lægge et slidlag

-i Cementmørtel- rapid!


Nu har jeg noget basis cement liggende - kan jeg ikke bruge det?

Som jeg har forstået det skal det blot blandes 1:4 med strandsand og så glattes på så godt som muligt - er det korrekt?

Citat fra retro04

Herefter 3-5 cm. slidlag. så bliver gulvet blank som et spejl wink


Er det fint nok at glitte med en stål spartel?

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
Hej Anders

I princippet, kan du sagtens bruge din basiscement.
Men - Rapid er erfaringsvis bedre.

http://www.aalborg-portland.dk/default.aspx?m=3&i=33&pr=6

Jeg lavede engang et gulv i sønnens værksted, med basis/ dengang standard cement. Her må have været svindrevner... Efter et par vintre, kunne vi begynde at feje det ud.. Salt mv. må have ødelagt overfladen.
Vi lavede det om med Rapid, det holder....

Strandsand ville jeg aldrig bruge, da de enkelte sandkorn er helt små og runde.
Brug i stedet en skarp sand. Kantede sandkorn, som hver især griber fast i hinanden. Det giver et bedre gulv.

Jeg kunne fristes til at bruge blandingsforhold 1:3 -Se igen Portland-

"Cementørtlen" udlægges som bundlaget til en fliseterrasse.
Med ledere og afrettes med retholt....Lige skinne.
Herefter pudses overfladen med pudsebrædt, til overfladen er 100% jævn.
Herefter glittes gulvet. med stålbrædt... murerske eller endnu bedre en "Amerikaner" Ligner et lille strygebrædt med håndtag som på en tandspartel.

Det bedste er at udlægge hele gulvet på få timer, vådt i vådt.
Det giver det bedste, pæneste og mest holdbare resultat...

Måske du skulle allierer dig med en murer med en "træt bil" biggrin biggrin biggrin

Venlig hilsen Retro

(Toyota ejer)2007 biggrin

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej Retro

Mange tak for svar. Jeg har faktisk alliereret mig med en murer - endda en med en slags beton-kursus... problemet var bare at han brækkede benet i fodbold weekenden inden - og gulvet.... ja det skulle jo støbes, så jeg kunne komme videre med byggeriet.... (det kan man så lære af nu!)

Jeg venter nok med slidlaget til han er kommet op at stå igen (det kan jo ikke vare så længe endnu.

mvh. Anders

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også