Adskillelse af batterier??

Hej jeg har lige købt en lille båd. og der er 2 batterier i..

Nu vil jeg gerne have en adskillelse mellem dem så man altid har det ene fuldt opladet når man feks. ligger for anker med radioen eller lys tændt.

jeg havde regnet med at sætte et relæ imellem dem som generatoren trækker. så når motoren kører lader den på begge batterier. og når den er slukker er det ene forbeholdt starteren.

kan man få et relæ der kan trække så meget strøm.. eller hvordan plejer man at gøre?? jeg kan ikke være den eneste der vil have sådan en løsning?? er jeg??

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kommer an på hvad du lader med, jeg har brugt at alm. lysrelæ. Nogle bruger en diode, men der er et strømtab som gør at batterierne ikke lades fuldstændigt, hvilket eksperterne mener gi'r nedsat levetid, på batterierne altså.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har fundet et relæ fra rs componenter. samme str. som et alm. bilrelæ. på 12V dc det kan trække 50A til 40kr.

Båd og motor har et magen til de kalder: batteri skille relæ på 70A til 268kr... ( 268kr ) men begge disse er med kabel sko. og man kan ikke finde en kabelsko der kan tage mere end 6mm2 kabel, samt at dette helt sikkert efter kort tid med saltvand ville være en dårlig forbindelse.

Camper fritid har en diode der sørger for at strømmen kun løber den ene vej.
Hvilket er fint nok. men når starteren så kobler ind. vil der løbe en møg stor strøm igennem denne. og det tror jeg ikke den kan klare.

Ship shop bådudstyr har nogle batteri isolatore. til 658kr som skulle gøre at man kan tilkoble 2 strømkredse ( 2 batterier ) og generatoren. og så skulle den selv finde ud af hvilken der har mest behov for at blive opladt.
i håb om at det virker

Jeg selv tror at jeg finder et starter relæ fra en americaner bil eller en mc. de kan trække en masse strøm og ligger fra nye på ca. 250kr og kan helt sikkert findes billigere hos en hugger. og er med skrue terminaler.

jeg kan ikke se hvilken løsning der ellers skulle være god...

hvad plejer andre at gøre??

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
der løber da ikke strøm gennem dioden ved start. den anbringes på ladekablet til et forbrugsbatteri som er adskilt fra startbatteri, akurat som relæet monteres. det er kun ladestrøm der går igennem, der findes korrosionsbeskyttende midler som virker. Relæet trækkes f. eks. af ladelampepærestrøm, eller en on-off olietrykskontakt måske

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du spørger hvad vi andre gør - og jeg bruger en Septor 75. En anden holdbar løsning kunne være, at sætte en lader på forbrugsbatteriet, og generator forbindes alene med startbatteriet. Det er muligt, at du kan finde andre og billigere løsninger - jeg har prøvet et par stykker med meget dårligt resultat. Af dårlige erfaringer: 1.Ingen strøm pga. en omskifter havde været under vand, og ingen af batterierne blev ladt op. 2. Et defekt skillerelæ gjorde, at jeg fejldømte generatoren, og først da jeg havde monteret den nye generator, konstaterede jeg, at fejlen som sagt lå i relæet.
Af anden lærdom jeg kan videregi er, at du kan ikke trække en båd i gang, så har du ingen strøm må du bruge håndsvinget - eller komme i havn på anden vis.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Lynæs - sikkert - men da jeg dykkede den anden omskifter - (manuel) var der bagefter en masse blåt støv fra smeltede kabler, så jeg vil ikke forsøge. Det kan jo også altid være svært nogen gange at give eksempler, uden at brede sig for meget - men pointen er at hver gang man indfører "en dims" tilføjer man en fejlkilde som i værste fald kan "koste". I dette tilfælde rent faktisk en grundstødning.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Regel 1 ombord i mit skib . Ankeret klar til alle tider.
Reglen stammer fra engang jeg læste at en robåd blev fundet nede ved Østersøen, efter at have drevet fra Kerteminde havn, da roeren tabte en åre. der var bagefter i tv en masse eksperter, som mente man skulle ha' dit og dat med, ingen nævnte et anker,skønt det kunne ha' stoppet hans drift. Men jeg har lige fra barnsben fået indprentet det samme.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lars
Du kan gøre det på mange måder, med relæ, dioder eller en septor

Der er både fordele og ulemper

den bedste løsning er en septor men den dyreste og personlig er det spild af penge.

Med relæ kan du lade på begge batterier mens din motor kører.
Med dioder gør den det automatisk, dog skal du huske at have 2 dioder parrelel (pga. spændingsfald)

Hilsen Rene

Rene Hjortbøl
Citat fra rene h

Med relæ kan du lade på begge batterier mens din motor kører.
Med dioder gør den det automatisk, dog skal du huske at have 2 dioder parrelel (pga. spændingsfald)

Hilsen Rene


Et relæ gør det vel også automatisk??

Jeg har snakket med Camper Fritid om deres alde ensretter http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='218240'&page=1&p_cat_id='237'&menuguid=2

han mente ikke den kunne holde til start strømmen mellem 2 batterier på en båd, men han kunne ikke forklare mig hvordan den kan holde til start strømmen mellem en bil og en campingsvogn.

han mente at det nemmeste ville være at sætte en hoved afbryder mellem batterierne. så skulle man jo bare huske at slukke den når motoren ikke kører.confused Flot..

Egentligt syntes han at det var noget underligt noget. For en båd bruger vel ikke så meget strøm når den bare ligger. rolleyes der opgav jeg så at føre samtalen videre med ham..

men før det fik jeg ud af ham at der ikke er noget spændingsfald over sådan en ensretter.. selv om jeg er uenig..

jeg går nok efter et relæ.. det behøver jo ikke kunne klare mere end ladestrømmen. altså den strøm generatoren max kan lade med. ik??
forbruget er jo heller ikke så stort når først motoren er startet..

samt at jeg tager nok strømmen til spolen fra timetælleren. den sidder lige ved siden af..
Jeg har regnet med at det skal komme til at se ca. sådan ud..

Strmiminjolle.jpg

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
sådan der,

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis