Isolering af stue ældre stue hus

Hejsa.

Jeg har brugt noget af min sommerferie på at fjerne ca. 30 års gammel isloering fra mit hus. Et mindre heste sted med et stuehus fra ca. 1920.

Huset er på 77 kvm. og det skal nu isoleres på ny. Loftet er endnu ikke benyttet - da en større udbygning af huset først skal ske til næste sommer. Men for ikke at gå vinteren i møde uden isolering på loftet - ville jeg gerne have det gjort.

Men Men.,.....

Hvor tykke batt. skal man købe og hvormange lag skal man ligge - hvor lang tid skal man beregne at der tager(nu hvor det er første gang) da huset skal have udnyttet sin 1.sal næste år - skulle isoleringen gerne kunne genbruges.

Ser frem til at høre fra Jer.

Hav nogle fantastisk solskins dage.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen se... det er jo problemet. Hvis der er tale om etageadskillelse, så skal du bruge en anden tykkelse end hvis der er tale om tagisolering. Så spørgsmålet bliver vel: er det tag eller etageadskilelse du isolerer ?

Hvad du kan skal og må bruge står i BR98.
Tja... Det afhænger jo så lidt af husets alder. Men 50 mm isolering (standard for en flexi A-batt) er helt ok til etage adskildelse. Er begge eatger opvarmet, så behøver du faktisk ikke at isolere, da det så istedet vil være smartere at isolere ydervægge.
Hvorvidt du lægger isolering "på noget" er vel op til dig, men jeg lægger selv en 0.2 mm dampspærre (eller tilsvarende) under min rockwool, bare lige for en sikkerheds skyld. Man kan jo risikere at spilde vand, have lækager eller lign., og desværre så suger mineraluld jo vædske til sig hvis den kan komme til det, så den skal have mulighed for at "svede", men ikke MELLEM etagerne. Den adskildelse jeg er igang med at lave ser nogenlunde sådan her ud (gulvvarmen må du selv lige korrigere for hvis du ikke skal bruge det), med forbehold for om jeg nu kalder alle brædderne det helt rigtige:

flydende "klik"-gulv (ca 13mm)
filt/skumgummi (ca. 2mm)
varmefordelingsplader med 20mm pex (ca. 25mm incl flamingo)
flamingo formet efter varmefordelingsplader
undergulv af træ (ca. 22mm)
spær+rockwool ved siden af hinanden (ca. 500mm)
dampspærre (ca 0,2mm)
lægter/forskalningsbrædder (ca 22mm)
gips (ca 13mm)

Havde mine spær ligget lidt tætere på hinanden så kunne jeg have "hængt" varmefordelingspladerne direkte på dem, og så evt. have brugt et solid trægulv istedet for klik-gulv..... Men jeg har desværre lidt travlt, og dette var en nem og hurtig løsning, hvor jeg kunne fjerne det hele på begge sider (på nær spær og undergulvet) og lægge det hele igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis