Fyr. Hvordan skal jeg lave anlægget

Jeg har en Atmos DC29 kedel med en Multi22 pillebrænder monteret. Jeg vil gerne fyre med en masse brænde, men har problemer med at kedeltemperaturen stiger over 100°C, selvom røgsuger og blæser slukker ved 70°C.

Fakta:
Jeg fyrer 420m^2 op. (100m^2 med gulvvarme.)
Energiforbrug med mit tidligere Baxi 4.0 var 12000kg piller /år
Jeg har ingen akkumulering
Åben ekspansion
Ca. 8m høj skorsten

Jeg overvejer at få sat en akkumuleringstank på systemet, for at kunne undgå kogning. Mit spørgsmål er så...Hvordan skal jeg få det hele bygget sammen? Er der nogen som kan være behjælpelig med en skitse og en komponentliste?

Mvh,

Mikkel
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mangler også lidt info omkring hvordan man sluttet en akkumuleringstank til en atmos kedel!
Hej

Jeg synes at du skal kontakte Jesper Dansk bioenergi, han ved alt om pillebrændere.
Akkumuleringstank bruger man ikke på pillebrændere!

PE

Jeg har netop selv stillet et Gasogen (gennemforbrænding) fyr op. Jeg havde overvejet enten et kombineret pille/brændefyr eller et luft/vand varmepumpeanlæg - men da jeg dels havde en del brænde liggende og gerne ville fyre så billigt og rent som muligt valgte jeg et brugt Gasogenfyr.

Med fyret fulgte en Wattsventil (mener at nyopfinderen af dampmaskinen hed Watt - oprindelig blev dampmaskinen opfundet og glemt igen i det gamle grækenland) til shunten - men efter at jeg havde studeret lidt diagramer over hvordan et sådant anlæg skulle strikkes sammen blev jeg klar over at hjertet i et sådant anlæg bør være en Laddomat 21 (som fx. vvs-experten er billigst med til kr. 1685,- + M, ellers finder jeg at vvs-grossisten er billigst med div. fittings osv.).

Hvis du søger på Laddomat 21, vil du også kunne finde nogle simple diagrammer over hvordan et sådant anlæg skal forbindes mht. flere kaskadekedler, akkumuleringstanke, expansionsbeholdere, husvarmeanlægget mv. - jeg fandt fx. ud af at forbinde expansionsbeholderen således at det varme vand løber til toppen af expansionsbeholderen og det kolde fra bunden her til bunden af akkumuleringsbeholderen for at mindske varmetabet. Da jeg også har åben expansion har jeg tilladt mig at bruge alm. gulvvarmeslanger til dette, idet de kun koster ca. kr. 3,50 pr. m, hvorimod Pex-slanger til husvarmeanlæg koster 25 - 40 kr./m. Som ekstra sikkerhed, hvis overløbet fra expansionsbeholderen f. eks. skulle fryse har jeg indsat en 2.5 bars sikkerhedsventil, som den lokale smed havde til kr. 125,-.

Laddomaten sørger for at blande koldt og varmt vand via en shunt, således at der dels ikke ledes koldt vand ind i kedlen og dels at pumpe det varme vand væk og evt. over i en akkumuleringstank . Jeg har også tilsluttet en 1200 ltr. akkumuleringstank (gl. olietank - oval model), men jeg fandt hurtigt ud af at nøjes med en indirekte varmtvandsbeholder på ca. 100 ltr., men jeg har lavet det med en masse ventiler og haner, således at jeg hurtigt kan skifte om - jeg mangler dog stadig at få monteret en cirkulationspumpe til at pumpe varme frem til gulvvarmeshunten, så reguleringen her er ikke helt optimal endnu.

Det jeg synes du skulle gøre var enten at købe et komplet solvarmeanlæg eller blot en solvarmeakkumuleringsbeholder på f.eks. 300 ltr. - evt. større, da du har en hel del m2 at varme op.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis