Tagkonstruktion

Lige et par spørgsmål.

Jeg har sat spærtræ på 245 mm (18 grader hældning, 4,10 m langt) op. Ideen er så at sætte dampspærre (alu) først - disse baner skal selvfølgelig overlappe, men hvormeget og skal de limes sammen ? Og skal det være 100 % tæt ?

Oven på dampspærren lægger jeg 250 mm rockwool (kan det bære dette eller skal der sættes nogle midlertidig understøtninger ? Kan det godt trykkes, jeg har jo kun 245 mm ?

Oven på dette sættes diffusionsåbent undertag - Det må vist godt lægges direkte på isoleringen, men skal der være lidt luft ? er direkte på, det samme som at det hviler på ?

En afstandsliste 25 mm lægges langs spærrene. Herpå kommer lægterne og til sidst Eternit B6.

Nogle der har gode råd til dette ?

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af jr75 (den 05-08-2003).]

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg vil anbefale dig at kigge på Rockwools hjemmeside, idet de forklarer mange af dine spørgsmål.

Held og lykke.

Helle

Helle MN
Jeg ville nok ikke lade din dampspærre bærre isoleringen, stik den et par forskalningsbrædder for hver 45 cm.
Ja dampspærret skal være tæt (søg på dampspær). Et undertag skal slaske en lille smule så evt. vand render ind på midten (det falder selv lidt ned med tiden). Men hvorfor undertag under eternit.
Personligt har jeg aldrig oplevet at isolering har haft den tykkelse som der står på pakken, heller ikke når det har ligget et stykke tid.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Som alternativ til at bære kan du evt. også bruge hegnstråd eller anden slags ståltråd. Galvaniseret er en god ide i længden.

------------------
Mvh Allan

Mvh Allan
Dampspærre er jeg med på. Undertaget på eternit er kun som en ekstra sikkerhed idet vi laver loft til kip - og det derfor ikke er til at komme til det bagefter. Er der noget forkert i det eller er det OK ?

Nu regner jeg heller ikke med at der kommer noget vand ind under taget da eternitten er tæt i sig selv (med fugebånd osv) - Men kan det skade at lægge undertag ?

Skal der ved diffusionsåbent undertag være ventilation mellem undertag og isolering ? - Eller skal det bare være lidt løst så evt. vand samles på midten og løber ned ?

Skal man iøvrigt gøre noget for ikke at få "teltdug"-effekten ?


Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Hej

Jeg ville under ingen omstændigheder vælge løsningen med undertag da du ved evnetuelle skader/utætheder i dampspærren sender fugt op til et undertag som så har problemer med at borttransportere en større fugtmængde end den er beregnet til.

Hvis man sørger for at have sine fugleklodser i rygningen i orden anser jeg et bølgeeternittag for at være det sundeste tag til et hus, hvad angår fugt problemer.

Du kunne jo lave denne konstruktion startende oppefra:

B6 eternit
Lægter
245 mm spærtræ med 200 mm isolering.
Dampspærre (4 m bred 0,15 plastfolie) samlet under spær som klemte samlinger.
50 mm forskalling på langs ad spær med elinstallationer og 50 mm isolering imellem.
Bindtråd til at holde isoleringen.
Loftsbeklædning (rustikbrædder)

------------------
www.orla-nautrup.dk
Annonce
Hej Orla og jer andre - tak for jeres svar.

Nu bliver jeg lidt i tvivl om det er iorden det jeg skal igang med.

Jeg kan godt se problemet hvis der går hul på dampspæren og fugten fra huset kommer op i isoleringen og videre til undertaget. Jeg troede egentlig at dampen, ved et diffusionsåbent undertag, kunne komme ud. Men det kan godt være jeg er helt forkert på den ?

Det undertag jeg havde tænkt med hedder noget med Aerfez - kender i noget til det ?

Din konstruktion vil jeg tage med i mine overvejelser - tak for det.

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Hej Orla!

Du skriver at forskalling skal sidde på langs dvs oppefra og ned. Men del vil vel ikke gælde hvis jeg skal have gipsplader og ikke profilbrædder i min tilbygning?

Jeg mente at jeg skulle have lægter på tværs med 45 cm afstand, da spærafstanden på 90 vel er for stor til gipsplader?
Gipsplader i 2,7 meter (3*90) findes da, og man kan da sætte dem op på den lange led. Men er du lige som mange andre vil du nok ikke af med meget mere end 47 kr for 1,2*2,4 meter gips.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Hvis loftet er gipsplader er afstanden 45 cm mellem forskallingen (på tværs af spær)og husk T-skinner og affasning i endesamlingerne.

Fremtiden er 90 cm plader og om kort tid kan man sikkert ikke købe andet til proffessionelle løsninger (jeg har selv anvendt dem i flere år).

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej Orla

Du har nok ret i at det vil gå i retningen 90 cm plader. Men de koster jo kassen !!

Hvad er forskellen i kroner / kvm ???

For vi amatører må jo nok som udgangspunkt ryste op med den dobbelte pris / kvm.

Det er jo alt alt for meget.

Tyskerne arbejder i andre lidt "underlige" mål deres plader er ret små fx 1,0x1,5 meter men det giver jo et hav af samlinger.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis