Stolpebærer

Jeg vil bygge mig en Carport.
Men jeg kunne godt tænke mig at bruge Stolpebærere til at fastgøre stolperne, istedet for at grave dem ned. man kan få dem i forskellige længder, fra 75 M/M til 400 M/M.
Hvad skal jeg købe og hvordan fastgører man dem i jorden,graver man et hul og støber og sætter dem direkte i cementen eller hva!.
Er der nogen som ved om der er noget at spare ved at købe materialerne selv, eller få leveret carporten som byggesæt ?

Lim og dykker - så går det aldrig i stykker.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er faktisk de færreste der bare graver stolperne ned i jorden, hvor du har fået den ide fra ved jeg ikke, men uanset om det er trykimpr. eller egepæle vil de rådne i jorden i løbet af nogle år.
Du skal bruge stolpebærer og støb dem ned i 80-90 cm. dybde og lad dem rage ca 5 cm. over jorden, betonnen altså. Der må gerne være en 8-10 cm. stang op til selve stolpebæren.

V.h. Håndværkeren
hvor du har fået den ide fra ved jeg ikke
Hvis jeg kigger på de carporte der leveres som byggesæt, er stolperne 3 mtr. lange, det må være fordi de også er beregnet til nedgravning.?
Men jeg vil gøre som du henviser til.
Tak for svaret.

Lim og dykker - så går det aldrig i stykker.
bemærk, at der er et større behov for sideværts afstivning (skråstræbere eller lignende), når stolperne ikke er gravet ned. Det lodrette hold på en stople monteret på en stolpesko er jo ikke alverden.
Hvis stolperne er 3 m. lange, og der skal holdes en minimums frihøjde på 2,5 m. vil der kun være en havl meter til at grave i jorden. Det vil da heller ikke give et ordentligt hold, og uanset om det bliver bygget med stolper i jorden eller på stolpebærere skal der skråstivere på, ellers vil brækket blive for stort i toppen af carporten når det blæser lidt kraftigt.
De skråstivere eller skråstræbere i taler om er det et bræt man slår på stolpe og rem ??

Lim og dykker - så går det aldrig i stykker.
Ja et brædt er en mulighed, men udover at det naturligvis skal kunne holde bør du også tænke på synsindtrykket. Pas derfor på med at anvende for spinkle materialer, der ikke står ordentligt i forhold til stolperne og den samlede konstruktions dimensioner. Husk også at afstivningen skal være både i længde og sideretningen. Et alternativ til skråstivere i en side eller bagvæg kan være at beklæde hele siden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis