Idé til opsætning af tagrende

Hej.

Står og skal til at opsætte tagrende på mit hus, men er lidt i tvivl om hvordan jeg griber det an, med hensyn til min "gesims", er ikke meget for at bore i den, da jeg er bange for den øverste sten flækker af (Se billeder)

Det er udelukket at komme ind på bjælken under tager for at sætte rendejernene derinde.

Nogen der har en smart ide til hvordan jeg for gjort mine rendejern fast?

Mvh
Elektrikeren
Hej. Står og skal til at opsætte tagrende på mit... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja så kan jeg godt se du har lidt af et problem, men hvorfor vil du egentlig have tagrender på hvis der ikke har været det før.
Skyldes det at der dannes søer ved husmuren med indtrængende fugt til følge, kan du langs huset nedgrave en åben stenfaskine. Hvis du graver sådan en rende der er ca. 50 cm. bred og 50 cm. dyb og så fylder der med 1,5-2" sten så er problemet løst for de næste 25 år. Du kan eventuelt lægge en drænslange der er forbundet til en brønd i.
Kunne du så ikke sætte tagrenderne lidt længere nede, jeg tænker på så de sidder lidt fra selve tagskæget. Ved almindeligt regnvejr løber vandet jo ned af taget og drypper ned i tagrenden, eller løber med tynde stråler. Hvis du sætter tagrenden 5 cm. under hvad der er normalen skulle du kunne sætte de rendejern du havde tænkt dig at bruge uden at skade murstenen.
Ja det er faktisk noget af et problem !
du kunne altså også bare sætte et stykke træ op og male det hvidt som du selv tidligere har foreslået og så skrue alle konsoljernene op på det.... denne løsning har jeg på mit hus og den er lavet af proffer (måske ikke en garanti i sig selv ) men det fungere fint - der er vel så ca. boret et hul ind muren per. 1 meter.
Hvad med at bruge det her "kunsttræ" eller eternit agtige "brædder" med åreprægning. De fås i hvid og er vel vejrbestandige.
Alm træ skal vedligeholdes der oppe bag den kommende tagrende og skruer griber ringtig godt i dette materiale.
Kunne man ikke supplere med en slags lim, så man fik delt belastningen ud?

mvh
Ktm, der engang stod med selvsamme kval.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har selv haft samme problem på mit gamle hus.
Løsningen blev at der blev skruet en trygimpræneret 2x4 fast i den nederste del af tagpladerne ( jeg kunne ikke skrue noget fast i muren da den buer meget i husets længde - årg.1800 ) Den er skåret i smig så den er i lod og tagrenden derved kan skrues fast den denne med konsoljern. Løsningen er ikke den mest korrekte måde at udføre sådan en opgave på men i denne sitaution var der ikke andre muligheder,og jeg må sige at det på 3. år virker perfekt.Dette kræver dog at dine tagplader er i god stand. Send mig en mail hvis du vil have nogle billeder [email protected]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også