Brusekabine i ikke-vådrum

Jeg har en lille lejlighed uden bad, kun et toilet på ca 1kvm. Har desværre ikke økonomien til et "rigtigt" badeværelse, selvom det fysisk er muligt, så må nøjes med en separat brunekabine med pumpe som evt. kan stå i sovevørelset.
1) Mit spørgsmål er om det lovligt at udvide mit nyværende toilet med denne selvstændige brunekabine på det oprindelige beton..(sætte skillevægge op, samt vådmaling og udluftning)?
Altså så uden det laves til vådrum med afløb, klinker osv.

2) Er der derudover nogle som kan anbefale en solid brusekabine..den skal gerne holde mange år, da væggene skal bygges omkring den..

3) En cirka vvs-pris for tilkobling af vand+afløb til faldstammen. Der er 2,5meter fra køkkenvask til den forhåbligt kommende brusekabine.

Håber I kan hjælpe mig

Mvh Andreas

Mvh Andreas Karlsen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa

1) altså hvis du river en væg ned og sætter en kabine op, det skulle der ikke være noget problem i, da en kabine må stå alle steder..

2)jeg har sat mange IFØ kabiner op, har hørt at de er rigtige gode, dog skal man lige være opmærksom på at de mange gange er/kan bliver utætte i kanterne, de har nogel kant lister, der underligt nok bliver utæt, men silikone det kan løse det..

3) pris, det er straks værre, det kommer jo til at koste timer og en del matrialer..

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Heh.... Ja.. den løsning har jeg set før. Hvis altså jeg har forstået dig korrekt ? Du vil sætte nogle plader ol. op i dit soveværelse, og etablere en brusekabine, og så træke vand og afløb "et andet sted fra" (toilet) ?

"Definitionen"/forskellen på et vådrum er jo netop bruser eller ej. Men hvis "bare" din brusekabine er tætsluttende (eks. en dampkabine), så er det INTET problem at have den i et andet værelse. Vi fik lavet noget lign. hos en kammerat i køkkenet (det var her der var mest plads uden at det skæmmede hans stue). Det er dog, nok ikke HELT lovligt. hvis du fører rør gennem en væg til afløb så kan du nemlig ikke SE hvis du får en oversvømmelse/tilstopning af kloaken/afløbet. Du kan naturligvis installere en lille "oversvømnings"-alarm, men jeg tror ikke det er nok til at gøre det lovligt.

MEN... Hvis du mener at du på din ene kvm. vil lave en kabine og så lægge pumper/afløb ol. i soveværelset, så er der tale om en lidt anden situation. Du vil stadig have nogle issues med afløbet... Måske. Men igen, hvis du benytter dig af en dampkabine (næsten hermetisk forseglet), så vil det være ok, og den vil som oftest have alt hvad du har brug for af tilslutninger så du "bare" sætter dem på hvor der er behov for på toilettet... Ok.. en kabine med top osv. fylder jo lidt mere.... Men hvis du bor i lejlighed, så skal du under INGEN omstændigheder forsøge at lave noget med damp uden en dampspærre, det er jo ikke kun dig SELV det går ud over, men også naboerne. Og de kan klage, og du kan stilles til ansvar for alle skader du forvolder på bygningen.
Jeg vil dog ikke anbefale at forsøge at lave din egen brusekabine i et 1 kvm rum, hvis der også skal være plads til toilet og håndvask. Og hvis du vil forsøge dig med lidt "nedbrydningsarbejde" for at lave et hul fra toilet til et andet værelse og stille brusekabinen der, så Jo.. det kan da lade sig gøre.... Men, uden dampspærre..... Det er noget farligt noget at undvære.

Men det BEHØVER jo ikke at være dyrt at udvidde dit badeværelse hvis der ER plads til det. Du låner da bare lige toilet/bad af naboen i et par uger, tager fri fra arbedjde, og så begynder du selv... Der SKAL ikke være klinker på et badeværelse, men du SKAL have dampspærre, og afløb. Så en dampspærre, lidt vådrumsgips til væg og loft, og lidt beton til gulvet, en elektrikker til lige at lave el, et par lægter til at sætte vægge på samt lidt beklædning til "den anden side, noget maling, og et rumaftræk (behøver altså ikke at være en ventilator, selvom det vil være bedst) og så er du kørende for næsten ingenting og et par ugers hårdt arbejde.
Hej
Har selv haft brusekabine i soveværelset hvor vand/afløb blev ført gennem væggen til køkkenvasken. Det var en andelslejlighed og konstruktionen blev besigtiget flere gange (over 3 ejere) af en byggesagkyndig uden indvendinger.

Mht til tilløb, kan man så ikke bare sætte T-stykker på efter balofixen til køkkenvasken og så via pex-rør tilsluttte kabinen på den anden side af væggen?

Og mht. til afløb - kan det ikke tilkoples køkkenvaskens vandlås dér hvor man normalt har opvaskemaskinen tilsluttet. Dét vil kun kræve en pumpe til afløbsvandet og de er vistnok standard. Bare et par idéer altså.

Forøvrigt kan jeg anbefale at få en "hat" til brusekabinen. Min havde en sådan af plexiglas tilkoplet spirorør med kanalventilator ud gennem væggen og gjorde at der ingen fugt var i lejligheden - kan klart anbefales. Det ser heller ikke så slemt ud som det lyder...
http://home-and-garden.webshots.com/photo/1148803850044313394YJoewb


Held og lykke med projektet
hej og mange tak for jeres svar...
Twist: Ja jeg har tænkt mig at låne ca 1,5kvm fra køkkenet, så det kommende rum blir ca 2,5kvm..god ide med dampspærre, vidste ikke hvad det var, men google gav mig svaret, og det ser ikke så svært ud..

Men jeg skal vel have en vvs'er ud og se på tilslutningsmulighederne, og derefter kan min kammerat og jeg gå igang..

Silas: Havde tænkt på noget direkte udluftning, og din løsning ser helt fin ud...om det hedder en hat ved jeg ikke, men jeg forstiller mig en kabine med en top-plade, og noget ventilation tilkoblet. Den skal vist tilsluttes af en elektriker, men det kan vel ikke koste det helt store..

Kom endelig med flere ideer og tips, da jeg har meget åben for forslag..

Mvh Andreas
Hej. Vi har installeret en brusekabine i vores kælder. Vi gik ind på hjemmesiden vvs-shoppen.dk. Der fandt vi et hav af brusekabiner at vælge imellem. Priserne lader til at være ok.

VH
Jeanett
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også