Gasfyr i skab eller bag 'dør' eller forhæng?

Vi har et stort fint bryggers med gulvvarme osv., som vi gerne vil bruge som kontor. Det eneste der skæmmer er gasfyret og varmvandsbeholder (begge dele væghængte) der hænger i et 'hak' i et hjørne.

Vi vil gerne dække hele 'hakket' af, så fyret og varmvandsbeholderen ikke lige kan ses kan ses. Enten med et par låger, eller en plade jeg hænger op, eller evt. med et forhæng.

Men er det overhovedet lovligt at lukke af ind til fyret?

Jeg har flere steder på Nettet læst sætninger som: "I mange tilfælde kan du montere væghængte fyr og varmtvandsbeholder i et almindeligt skab", men er det så simpelt som det? Skal der ikke være ventilationshuller i skabet? Må jeg lukket 'hakket' af fra gulv til loft, evt. bare med et forhæng?

/Rob
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

jeg har fået pakket vores fyr og varmtvandsbeholder ind i et "skab". Jeg fik en tømrer til at lave det af mdf-plader samt reglar, og som låger brugte vi de samme som i køkken/bryggers. Vi synes selv det ser fint ud.

Jeg tror ikke det er ulovlig. Jeg har haft en VVS'er ude til service af fyret, og han havde ingen kommentar til det.

mvh
Jørgen
Jeg mener ikke der er nogle love på området.. men afhængig af hvilken type fyr der er tale om så kan det jo være mere eller mindre PRAKTISK at "gemme det væk". Nogle fyr skal jo have meget luft (det får det nok gennem et gardin, men ikke i et skab), andre afgiver store mængder kondensvand, og et skab vil derfor hurtigt blive... nå ja.. fugtigt. Men ellers så spørg forhandleren af fyret om hvad der er bedst for fyret, og pres ham så til at fortælle dig "hvad der er muligt".
Jeg mener ikke der er nogle love på området.. men afhængig af hvilken type fyr der er tale om så kan det jo være mere eller mindre PRAKTISK at "gemme det væk". Nogle fyr skal jo have meget luft (det får det nok gennem et gardin, men ikke i et skab), andre afgiver store mængder kondensvand, og et skab vil derfor hurtigt blive... nå ja.. fugtigt. Men ellers så spørg forhandleren af fyret om hvad der er bedst for fyret, og pres ham så til at fortælle dig "hvad der er muligt".
Hej,
Det er helt og aldeles lovligt for så vidt at det er en nye model med lukket brændkammer dvs. at luften til forbrændingen tilledes via rør. Det gøres typisk som et rør i rør system af nogen fabrikanter benævnt som koncentriske rør eller via et særskildt rør til forbrændingsluften.

Kig på kedelen eller tag dig en snak med din servicemand om det. Det skulle jo helst være sådan, at den kan serviceres uden at du skal pille det hele ned hver gang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis