Pladevibrator køb frem for leje - kender du H-powers modeller?

Jeg har gang i et lille projekt med at lægge nye fliser mange forskellige steder i haven, totalt er der nok 150-200 kvm og der vil blive arbejdet i forskellige etaper, så det hele ikke skal færdiggøres i samme weekend.

Da jeg nok kommer til at udføre arbejdet over adskillige dage, kan jeg se at udgiften til leje af pladevibrator hurtigt vil komme i nærheden af nyprisen for en billig model.

Stark (København) skal have ca. 200,- + moms pr dag, så strækker mit projekt sig over blot 10 dage er jeg oppe på omkring 75% af nyprisen af en HP C60, som i DK fx. kan købes her: http://www.h-power.dk
(Derudover sparer jeg også omtrent 10-15 timer på hente/bringe/stå i kø…)

Det ser ud til at producenten er denne: http://h-power.manufacturer.globalsources.com/si/6008824269727/pdtl/Construction-equipment/1003441259/Plate-Compactor.htm
men spørgsmålet er nu om det er noget billigt lo.., der dør efter blot 100 kvm, eller om man mon vil kunne blive holdt nogenlunde skadesløs ved at købe den, bruge den til projektet og så sælge den igen for fx. 60-80% af nyprisen.

Jeg har også søgt efter brugte pladevibratorer, men kan ikke rigtigt finde nogle tilstrækkeligt billigt - måske det er fordi de professionelle kører dem helt ned inden de køber nyt?

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke de modeller - men i den størrelsesorden ville jeg nok bruge energien på at håndstampe med eks en 4x4 stolpe"stump", og så vande, når sandet var lagt ud, og lægge fliserne dagen efter.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

jeg kan se at det er en honda motor, så noget billigt l... tror jeg ikke det er der er 2 års garanti så, så længe holder den da, jeg syntes det lyder billigt og fornuftigt . vanding og stampning med 4*4 det bliver altså ikke lige så godt og er det sten der skal stampes efter lægningen er det noget rigtig hø.
3 gange har jeg lagt terrasse, hvor jeg har brugt pladevibrator og 1 gang har proff. lagt terrasse for mig og har brugt vibrator. Alle 4 ligger som Kong Volmers røv efter et par år.
Jeg har selv lagt 80 m2, hvor jeg har trampet (vejer 100x kg!), stampet med en 4x4 stolpe eller kørt med traktor, spor ved spor. Det ligger fint, dog minus, der hvor myrerne har været flittige! :-)

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra Gerhard

Kender ikke de modeller - men i den størrelsesorden ville jeg nok bruge energien på at håndstampe med eks en 4x4 stolpe"stump", og så vande, når sandet var lagt ud, og lægge fliserne dagen efter.

Det er kun til afretningslaget, 90% af arealet har allerede fået udlagt stabilt grus, så en 4x4 er nok ikke vejen frem…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Jeg tror jeg ville leje.
Alene af den grund at du ønsker at stampe jord og sand med mange mange mange kilo for at det ligger pænt i lang tid og derefter stampe stenene med en lille stamper for at de ligger pænt.

Lej en 300 kilos ved Del-pin eller lign. proff. udlejer (ikke et byggemarked) og klargør det hele på forhånd, så kan de vel nøjes med en dag eller to.

Derefter kan du jo ligger fliserne over hvor mange dage du nu ønsker og efterfølgende leje en lille stamper et par dage ind imellem til at stampe dette.

Så er du også fri for at opmagasinere maskinen i mellemtiden og du slipper for bøvlet med reservedele til en maskine der kun består af ting der ryster og stamper og skal vedligeholdes.

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
Annonce
Citat fra Anders_

Jeg tror jeg ville leje.
Alene af den grund at du ønsker at stampe jord og sand med mange mange mange kilo for at det ligger pænt i lang tid og derefter stampe stenene med en lille stamper for at de ligger pænt.

Lej en 300 kilos ved Del-pin eller lign. proff. udlejer (ikke et byggemarked) og klargør det hele på forhånd, så kan de vel nøjes med en dag eller to.

Derefter kan du jo ligger fliserne over hvor mange dage du nu ønsker og efterfølgende leje en lille stamper et par dage ind imellem til at stampe dette.

Så er du også fri for at opmagasinere maskinen i mellemtiden og du slipper for bøvlet med reservedele til en maskine der kun består af ting der ryster og stamper og skal vedligeholdes.


- Det er ikke sten, men fliser (40x40) så de skal ikke efterfølgende vibreres
- Stabilen er allerede udlagt og vibreret (du missede sikkert min forrige
post smile
- opmagasinering af en pladevibrator er ikke problematisk

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Jeg har lagt en hel del indkørsler, som kun er stampet med en maskine meget lig den, du kigger på (og de ligger stadig flot trods mere end 10 års daglig brug).
Er underlaget i orden, flytter stenene sig ikke ;-)

Og til havebrug (terrasser, gange) er det næsten for godt at bruge stabilgrus - så dit forarbejde er bare i orden.

Jeg ville købe den, du har kig på - og sælge den efterfølgende. Kan du finde en god brugt, er det endnu billigere.
Sliddele skal du ikke bekymre dig om - selve stamperen har kun bevægelige dele, som er standard (lejer etc.) hyldevare. Og motoren kan bare "hives af" og skiftes, når det engang kommer dertil. Men en honda-motor er noget nær uopslidelig.

Du sparer en masse tid, evt. også ærgrelser over en misligholdt udlejnings-stamper - og har glæden af at arbejde med eget værktøj wink

Mvh.

Jan R.
Jan R: Du skriver at stabilgrus er uødvendigt terasser? Eller har jeg misforstået dig? Jeg skal have lagt sten i et drivhus og det er jo lidt som en terasse: Hvad ville du gøre hvis du ikke skulle bruge stabilgrus? Beklager at jeg har vakt en gammel tråd til live :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis