Søjler

Hej

Jeg er lige blevet færdig med terrassen og skal have lavet nogle søjler som skal holde hegnet rundt om også er det jeg vil høre om den måde jeg havede tænkt mig at lave dem på er rigtig.

grave 90 cm ned og lave nogle kasser på 30*30 og 100 cm høje også støbe dem i en arbejdsgang. De skal pudses og males som resten af huset
KAN MAN DET ???? :p

Hilsen Jesper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo det kan du da godt, men er det et hegn der skal holde "Brutalis" inde eller en flok Ellefanter. Dine dimentioner er lidt voldsomme hvis det kun er for at holde et hegn. En klods på 20 x 20 cm.- 40 cm. ned i jorden og eventuelt 5 cm. over jorden skulle være rigeligt.
Og så vil det altså være meget nemmere for dig at støbe dem i forme på jorden og så sætte dem ned bagefter.

V.h. Håndværkeren
Hej

De skal kun holde et træhegn. men der skal ligge tagsten på toppen.
Hvad mener du med 5 cm over jorden ????? søjlen skal være lige tyk hele vejen op.

hvorfor er det nemmere at lave dem på jorden først også putte dem ned i jorden bagefter :eek: ????
Hilsen jesper
Jeg har bare misforstået dit spørgsmål, troede at du ville støbe søjler i en meters længde hvor de 90 cm. var nede i jorden.
Jeg kan nu forstå at det er søjler der rager op over jorden, hvor du vil have et træhegn imellem søjlerne.
Har du overvejet at bygge dem i mursten istedet, det vil se noget pænere ud end sådan nogle beton søjler også selvom du vil male dem bagefter.
Men hvis du vil støbe betonsøjler ned i 90 cm. dybde skal du tænke på at du skal kunne pille forskalningen ( Støbeformen ) af igen, og hvis hullet er for småt bliver det da temlig bøvlet at komme til nede i jorden.
Og når du aligevel vil pudse dem vil det altså være nemmest at bygge dem af mursten. Har du tænkt på hvad sådan en søjle kræver af beton der skal hældes i på en gang og hvad de kommer til at veje ! En m3 beton vejer et sted imellem 24 -2800 Kg. alt efter type.
Betonsøjler kan jo købes færdige til brug for hegn. prøv at søge på havehegn på google.

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
Hej,

Principielt skal soklen ned i 90 cm - men du kan evt. nøjes med at lægge shingles i bunden og kun støbe 60 cm ned. Hvis den skulle løfte sig lidt pga. frost, vil det være ens for alle soklerne - og evt. uligheder vil hegnet snildt kunne optage.

Jeg ville sætte soklen som ovenfor - og mure pillerne op i leca. Let - og giver en kanon bund at pudse på.

Husk at sikre mod vandindtrængen fra oven.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også