Mosaik i gårdhave med fliser og marksten

Vi har købt et gammelt hus.
Gården er beklædt med stampet jord som forrige ejere her gået og luget og trådt ned i 50 år.
Når jeg stikker spaden i, er det vældig hårdt - og der er en del sten man støder imod.
Nu er jeg begyndt i et hjørne at nedlægge forskellige fliser og marksten i mosaik. Skræller kun af i den dybde, stenene skal ligge.
Jeg ved godt mange vil sige, at jeg skal hele repertoiret igennem med grus og stabilisering og det dér, men det gør jeg ikke, jeg satser på at det går fint bare at lægge stenende i det eksisterende. Der er jo heller ingen planer om at det skal være lige, det skal fremme gammel gårdhavestemning.
Spørgsmål: Findes der noget, der egner sig til at blive lagt imellem mine fliser og sten. Jeg tænker på en art sand eller lignende?
Jeg ser gerne at der vokser græstotter op imellem.
Mvh
Kirsten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lægge en blanding af jord og sand (førstnævnte for at holde en smule på vandet (og duggen) i tørre somre. Men almindeligt bakkesand kunne også gøre det. Og vil du gerne have græs i, kunne du vælge en langsomtvoksende, krybende græsart og så den, inden du smider sidste lag sand/jord.

Lyder som et spændende projekt - billeder, tak ;-)

Mvh.

Jan R.
Husk at tænke på dræning. Som du beskriver det, vil der kun være lidt og langsom vandnedsivning ved regn og tøbrud på det sten og flise belagte område med stampet underlag af jord/ler. Du skal være helt sikker på, at vandet kan komme væk fra gårdspladsen uden problemer for bygningerne især hvis der samtidig ledes tagvand ud på pladsen.
Tak for gode råd.
Der ER afløb, og jeg sørger for at bevare det fald, der i forvejen er i gården. Vi har ikke haft nogle problemer med at der stod vand i gården i det år, vi har boet her, og det har jo dog været et temmelig vådt år.
Jeg vil prøve med den langsomt voksende græsart.
Hej!
Jeg er i gang med et lignende, hvor jeg heller ikke har gravet ud og planeret, men jeg synes det er rigtigt svært at få lagt markstenene nogenlunde jævnt og pænt. Er der nogen der har et godt fif? Hilsen Kate
Hej Kirsvane

Er projektet ved at være kommet så langt at man kan få billeder at se? Lidt nysgerrig er man jowink

Mvh

Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis