Valg af spær og tagsten

Hej Alle jer der ude

Jeg står og skal lægge et nyt tag på min nye opførte garage.
Jeg kunne godt tænke mig at det skulle være teglsten eller betonsten.
Hvad er forskellen på de 2 forskellige tag angånde levetid og vedligehold ?
For mig seer de ens ud, men teglstenen er næsten dobbelt så dyr som beton stenen.

Garage måler 4,60 * 8,20 B*L.
Taget får en hælning på cirka 45 grader.
Jeg vil gerne lave et hanebåndspær da jeg gerne vil udnytte tag rummet til div. ting ( havemøbler og træ o.s.v.)
Jeg overvejer en spærafstand på 1 meter. Spærerne har en dimension på 45*145. Er det nok eller skal min spærafstand være mindre ?
Eller skal jeg have en spær dimonsionen større 45*195 ?

mvh Ispind
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine spørgsmål vedr. levetid og vedligehold på henholdsvis tegl og betonsten vil jeg ikke kommentere på, blot sige at jeg selv synes at betonstenen ligger bedre på taget end teglstenen.
M.h.t spærene, så mener jeg ikke du vil få gavn af et hanebåndsspær, da hanebåndet vil komme i vejen for dine planer om at udnytte loftrummet.
Hvis man kigger lidt løseligt på dine mål, så giver det at du får en lofthøjde på 2,3 m med de 45 graders taghældning på de 4,6 m i spændvidde. Så er det lidt svært at få plads til et hanebånd.

Hvis du fik spær til det omtalte fra spærfabrik, ville de sandsynligvis se ud som på billedet herunder.

A45.JPG
Fabriksspær bliver typisk beregnet udfra en maks. spærafstand på 1 m, det gælder også for tungt tag.
Jeg har et parti røde tegltagsten med en ganske lille farveafvigelse (spil) til en favorabel pris

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Med de teglsten man får idag er der ingen forskelv i hvordan de ligger, på taget...

Personligt, syntes jeg betonsten er kedelig, og at alle har dem, hvor imod der findes så mange forskellige teglsten, at man næsten er sikker på at få noget andre ikke har. men ang. holdbarhed, mener jeg der er samme garenti.

ang. spær, så er 1 m normal, som carsten siger, men fortæl spær fabrikken din plan, så designer de nogle der kan bruges til have møbler... :-)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis