Hjælp til justering af Udenbordsmotor

Hej

Har fornyeligt investeret i en Norsk 17 fods Polar (Plastic skrog med teak / eg overbygning) motorbåd (ved ikke præcis hvad den vejer - Nogen ide om vægten ?) og på denne er sat en 70 hk Johnson motor.

Har ikke forstand på justering af hældning af motor eller justering af gearbox med tilhørende kabler.

Mit problem er at i midterste stilling (ud af 5 huller til hældningsjustering) skyder båden en fart af kun ca 37 km/t (20,5 knob) og i inderst hul kun ca 31 km/t (17 knob). Har også haft motor i yderste hul men så ligner båden en der er på vej til månen :-)

Har hørt nævnt at farten skulle kunne komme helt op på 35 knob (63 km/t).

Der er muslinger mm under båden, men den er IKKE specielt langhåret. Ved godt at dette tager fart og det kan være meget fart, men 50% det lyder lige i overkanten.

Iforhold til den tidligere motor er denne meget tys, men det lyder ikke som om den går med 5000 omdrejnigner ved fuld gas. (Har læst på test at den giver omkring 70 hk ved ca 5000 omdr) og når man kigger på justeringsmulighederne ser det heller ikke som om der er mere at give af (Jeg tænker det kunne være her der mangler nogle omdrejninger i forhold til hastigheden)

Hvor mange omdrejninger skal motor ha ved varm tomgang ?

Er der nogen der kunne tænke sig at hjælpe med at kigge på min motor / båd så jeg kan få fuld valuta for pengene ?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil have din båd op i fart er der kun en ting at gøre, din bund skal være lige så fin og blank som en barnerøv. Bare der sidder ruer eller andet skidt fast på bunden taber der mindst 50 % i fart og der behøver ikke være ret meget mere end en god håndflades brede / Længde ialt.
En teak / Eg overbygning lyder som en ret tung sag.
Hvad problemet med din motor er ved jeg ikke noget om.

V.h. Håndværkeren
Ja. begroning koster meget fart og du kan dårligt vurderer hvordan den vil sejle før de er væk og båden er blank.
Den vil jo være tung at trække/skubbe gennem vandet så modstanden i vandet pga. den manglende fart og glid vil måske være så kraftig at du ikke kan få den i fulde omdrjninger.
Og så skal du lige tjekke om skruen sidder lige så højt som på den gamle motor.. Jo dybere i vandet jo tungere er det for skruen at dreje rundt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis