Fremstilling af balustere

Hvor kan man finde information omkring det at lave/støbe sine egne balustere?

Såsom, hvor finder man forme, hvilken slags beton/gips/fiber etc. er bedst at bruge ?


_________________________
Med venlig hilsen

Jan Larsen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke svare dig på hvordan med ord man gør det, men forsøger alligevel.
Det det der Jan-Erik Messmand tv program "Godt Begyndt på tur", var en gang på Frederiksberg (kbh. red), hvor han i udsendelsen var på besøg i et firma der viste, hvordan de lavede en i en gummiform.

Det var godt nok en pæl med mynster i til et stakit, men det er jo ca. det du er ude efter.
Den blev støbt i beton, vibreret. Der blev fyldt armeringsjern i. Originalen var fra kundens have. De brugte en blå gummimasse som fyld i formen.
Men hvad med at lave en lige som man laver en afstøbning af en stuk. Her laver man negativformen ud af gips, smører den ind i vaseline/salatolie, og fylder så cement/gips i. Det kan være at din form kun virker een gang, men gips koster jo ikke alverden.
I øvrigt så ligger der mange firmaer der sælger dem færdige, de er ikke så dyre i gips.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvad skal du bruge balustrene til ??

Er det som dele til et hegn eller lignende der skal holde til lidt må du vælge beton.

Formen laver du selv !

Brug "trailerplade" den bruges også som forskalling til støbe arbejder.

Lav en solid kasse der har balustens hoved udseende og lav så hakkerne og den anden udsmykning der ønskes med lister der skrues og limes fast. Disse lister skal pudses for at være glatte.

Så kan det nok være en fordel at give formen et slipmiddel i forhold til betonnen, det hedder vist forskallings olie, så binder betonnen ikke til formen når den er hærdet op og skal ud.

Du bør lægge lidt stivere i betonnen når du støber.

For at undgå luft i betonnen skal du vibrere den og fylde efter.
Du kan vibrere med en slagboremaskine, Søt en kraftig aksel stump i maskinen og sæt slab på maskinen. Nu starter du boremaskinen og trykker aksel enden på den bredde plade hvor formen er opbygget på.

Vupti en baluster er skabt.

Jeg tror nok at GDS engang har skrevet om det også.

Venligst Njord wink En glad amatør der glæder sig til at version 2 kommer i lufter smile

MVH Njord
@njord, hvorfor gentager du meget af det jeg skriver, nej jeg kan godt se at vi ca. har postet det samtidig. Men hvad nu hvis den der balustre skal være rund.......

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 07-08-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja det har jeg ikke lige en forklaring på..
Men ofte så skriver jeg frit fra leveren og måske kommer der noget med som gentagelser, men hellere engang mere end at glemme ting !

Det runde baluster vil jeg lade være op til dig !!

Altså med mindre man kan støbe et cylindrisk baluster i enten et kloakrør eller lignende.
Men rør er oftest cylindriske og så er det jo svært at få lavet "hakkene".

Ellers må man jo igang med at fremstille et mere prof. værktøj til det. Altså to blokke der er hængslede eller sammenstyrede og konturen ( balusterens form ) fræset ned i de to halve blokke som to halve huller. Denne form stilles så på højkant og der fyldes beton i fra bunden og den vibreres naturligvis også. Husk forskallingsolien for at få betonnen til at slippe. Formen skal pudses til en ret pæn overflade. Men slet ikke som den vi anmvender til rigtige formværktøjer i plast branchen.

Jer er faktisk uddannet formværktøjsmager ! så dette felt ved jeg rigtig meget omkring !. Siden har jeg konstrueret vorskellige værktøjer og emner, primært til plast industrien i 15 år.

Men den lette hobby metode vil jeg lade dig udvikle her på siden.. Og da vi jo snart får mulighed for at lægge billeder direkte ind i indlægene glæder jeg mig til at se "opfindelsen"

Venligst Njord wink en glad amatør wink

MVH Njord
Jeg kan sku da ikke vide at du i et tidligere liv har lavet sådan noget smile, det står der ingenting om på din profil. Udfyld den venligst med din kunnen og faglige baggrund.
Nå men det jeg beskrev var jo netop et tv besøg hos nogle håndværkere der lever af at lave sådanne opgaver, så jeg beskev bare hvordan de gjorde. Men godbegyndt.tv2.dk er detsværre pillet af. Jeg fatter ikke denne tvstation, først laver man flotte hjemmesider, og så piller man dem af fordi udsendelserne er nogle år gamle. Hosting og harddiskplads koster sku da ikke en hujende fis.
PS : Har iøvrigt stor respekt for dine indlæg, men må ofte læse dem mange gange for at gennemskue dine forklaringer. Men det kender jeg nu godt som IT Konsulent, hvor man ofte får at vide at man taler sort.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 08-08-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
OK Peter

Jeg må forsøge at gøre det mere klart fremover !

Men bare for god orden.. Jeg har aldrig lavet balustre og at lave forme til den slagt på samme måde som vi fremstiller værktøjer til plast industrien er lang over det niveau man kan forvente den almindelige og omhyggelige LDS'er kan klare !! Det kræver en del maskiner der normalt ikke står i hobbyværkstedet.. Ej heller hjemme hos mig.

Jeg forsøger at låne lidt rundt omkring når jeg skal lave noget i metal.

For mit nuværende og formodentligt kommede arbejds område er "produkt udvikling" men netop her har jeg jo en stor viden om trinnet der kommer efter og selv om mine (yngre) kolleger har "finere" boblige uddannelser end mig så er der stadig en masse de ikke kan gennemskue i fremstillings processer på specielt plast emner..

Men efter at have konstrueret sprøjtestøbeværktøj til plast industrien og emner til samme i 15 år ja så har man jo opsamlet en del "grundviden". Der er mange finurligheder i telefoner, emner til medico branchen, automobil industrien og mange andre brancher også.
Her arbejder vi bla med fler komponent støbning altså forskellige materialer der bliver støbt sammen til et emne, altså et emne med indbyggede funktioner. Men det er jo en helt anden historie som ville kunne fylde rigtig meget. Og som kun meget meget få ville få noget ud af... Det kan jo hurtigt blive ret teknisk når man er inde på sit kerne felt..

PS. jeg ser frem til din konstruktion - udvikling af et "amatør" støbeform for runde balustre !!

Venligst Njord wink en glad amatør :lol


MVH Njord
Nu var det pztlmx der havde problemet. Min gamle far hej lejet med støbe forme i gummi i et par år nu. Han yndlings objekt er en dame figur, men ihh hvor ser de dog forskellige ud, nogen har kæmpe lår, andre er halvt så høje som originalen. Bare for lige at sige, det er ikke bare lige.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tak til alle for deres gode input.

Nu er det jo bare at komme igang med at få bygget en form som kan bruges.

------------------


_________________________
Med venlig hilsen

Jan Larsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis