hvordan finder jeg 0 fasen i kraftstik med mit voltmeter?

Ja er der ikke lige en venlig sjæl der kan beskrive hvordan jeg lokaliserer 0 fasen i et kraftudtag med voltmeteret ?
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Prodigy

Ja er der ikke lige en venlig sjæl der kan beskrive hvordan jeg lokaliserer 0 fasen i et kraftudtag med voltmeteret ?


Uha, nulfasen? det er der ikke noget der hedder, i et fuldt monteret kraft stik er der 3 faser N og jord.
Nullen er, sandsynligtvist, blå, faserne farvet og jorden gul/grøn.
Skal du måle dig frem er der 230v mellem fase/nul og 400v mellem fase/fase.
Der er også 230v mellem fase/jord. Det er her farven og placeringen spiller ind. I et firkantet stik er jorden i midten, med et lille hak, i et CE er benet større end de andre.
Var helt sikker på at det du laver er rigtigt. Ellers står de ting du tilslutter af.
ok så bare nul da wink

Jeg har et fladt 5 polet udtag og skal bare bruge 1 fase og 1 nul så jeg kan tilslutte noget 220V over en 16A sikring.. der er så 4 ben tilbage at vælge imellem, jeg kan ikke se farverne da udtaget ikke er adskilt men har jeg forstået det rigtigt at jeg bare kan sætte mit voltmeter på vekselstrøm og så stikke de 2 prober i et hul hver og derved finde 0 når jeg får 220V istedet for 400V som jeg vil få hvis jeg rammer 2 faser ?
4? Du har forhåbentligt 5? Det i midten er med en lille "klods" det er jorden. Er der kun 4 ink, denne er der stor sansynlighed for at nullen ikke ermonteret i stikproppen, men det kommer lidt an på hvad den har forsynet. Er det en motor er der ikke noget at bruge nullen til.
Ellers er det rigtigt, voltmeteret i og måle. Hust at vælge vekselspændig i højste måleområde.
Jeg skrev bare 4 fordi vi har slået fast at den i midten er jord.. så der er 4 tilbage at vælge imellem, og det er en højtryksrenser jeg skal have koblet til, den bruger ikke jord kun 1 fase og nul...
For det første ville jeg personligt hellere tage dækslet af, og kigge farver, men ellers start med parret til venstre, idet stikket hvis jeg ellers husker rigtigt har 0 - f- J - f - f (hilsen fra en som har smadret to motorer, datterens video - fjernsyn m.m.m., ved at tage fejl af 380 V i tidens løb) (ahhh--- anden gang med motoren var fordi jeg ikke "lige gad" montere et motorværn foran)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Tak for hjælpen gutter, nu virker det helt perfekt, har lige kørt med maskinen i 1 time uden der gik nogen sikringer, 16A er godt smile
Jeg endte med både at pille dækslet af og se at den blå ledning var på 1. plads samt at måle 230V med mit voltmeter.
Hej

En polsøger er en god ting. Koster ikke ret meget. Bruges til at lokalisere faserne (3 stk) den som er tilbage er så nul eller jord, sidstnævnte er ofte ret let at lokalisere som beskrevet i tidl indlæg i denne tråd

vh Anders
Jeg har det måske bare ikke så godt med en 30 kr's gul sag fra et byggemrkedstilbud, og mit helbred sammen med 400 v i værste fald.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Du kan aldrig få 400 volt på en fase! men kun 230 volt.

Der er en faseforskydning på 120 gr., det er denne forskydning i sinuskurven der giver 400 volt, når du måler imellem de 2 faser. dette kan du f.eks måle med en spændingstester!

Mvh

Klaus
Nu gider jeg ikke den store debat om, at lige følge tråden - men da det er 380 v stik, og der også i givet fald skulle måles mellem to faser - hvad giver det så?????

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis