Isolering af kvist

Er der nogen som kan hjælpe mig med reglerne omkring isolering af en kvist?

Kvistens ydervægge og tag er af 25mm brædder beklædt med zink. Ventilationssprækken i flunkerne og taget tager ca. 3 cm. Taget er sadeltag.

Færdigkvistene fra Quattro har - såvidt jeg kan af billederne på deres hjemmeside - ikke mere end ca. 10-15 cm. tykke flunker, og det levner jo ikke plads til den isolering som normalt kræves af vægge, eller hur?

Hilsen Allan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kunne prøve med 100mm støbebatts det er normalt noget man bruger til betondæk men de har en større isolerings effekt end de normale batts da de er komprimeret.prøv på rockwools hjemme side at se havd isolerings evnen er i forhold hinanden.

hilsen mureren

mvh.milton
150 mm. isolering er godt nok meget på en lille kvist med et vindue på 900x1200 mm.

Min nabo havde en tømrer til at bygge sig en kvist. Den er noget større end min, og tømreren lavede den med 100 mm. i siderne og 200 mm. på loftet.

Hvor kan jeg finde ud af hvad reglerne er. Jeg har prøvet både Isover og Rockwool uden held.
Isoleringens tykkelse har vel ikke ret meget med vinduetsbredde at gøre !
Jeg ved godt at din kvist har en udvendig bredde og at al isolering vil tage indvendig bredde. Men er din isolering for lille så vil der blive en kedelig kulde indstråling i de kolde vintre...

Men du skal måske interessere dig for at finde en isolering der isolerer bedre end den normale glasuld.

Der er forskellige isolerings grader, altså forskellige varmegennemstrømninger.

Men hvad anbefaler producenten af selve kvisten ??

Venligst Njord wink

MVH Njord
Producenten af kvisten er mig... :-)

Jeg har bygget kvisten efter at den skal have 100mm. i flunker og 200mm. under taget, men nu kommer jeg alligvel i tvivl om hvorvidt det er nok. Skal den have mere, skal jeg bygge indad og det koster plads til vinduet.

Det jeg mente med at relatere vinduets størrelse til isoleringens tykkelse var, at flunkerne vil blive uforholdsmæssigt brede til et relativt lille vindue, og det vil få kvisten til at se meget massiv ud. Ikke helt så elegant som jeg havde tænkt mig. :-(

Hvad kunne jeg vælge af isolering som er mere effektiv end mineraluld?

Tak for svarene.
Annonce
Ok jeg forstod at det var en råkvist fra Quatro. Men kig fx hos www.isover.dk eller spørg dem hvad de mener er minimum.

Klippet fra isover.dk

Hvad er Isover Formstykker / Ruller?

Isover Formstykker er fremstillet af glasuld i 3 varianter.
Isover 36 med et praktisk varmeledningstal på 36 mW/mK.
Isover 39 med et praktisk varmeledningstal på 39 mW/mK.
Isover 42 med et praktisk varmeledningstal på 42 mW/mK.
Formstykkerne er komprimeret ca. 50 %.

Isover Ruller er også fremstillet af glasuld i 3 varianter.
Isover 36 med et praktisk varmeledningstal på 36 mW/mK.
Isover 39 med et praktisk varmeledningstal på 39 mW/mK.
Isover 42 med et praktisk varmeledningstal på 42 mW/mK.
Rullerne er komprimeret ca. 75 %.

Isover Formstykker / Ruller anvendes i forskellige bygningskonstruktioner såsom lofter, paralletage, skillevægge lette ydervægge, strøgulve og lign.


Hvad er lambda og U-værdi?

Materialers isoleringsevne udtrykkes ved varmeledningsevnen, lampda-værdien, der angives i W/m2 K. Jo mindre varmeledningsevne, des bedre isoleringsevne.
Den praktiske varmeledningsevne lambda p er den varmeledningsevne, som materialet regnes at have, når det er indbygget i konstruktionerne. Lambda p er derfor større end den laboratoriemålte lambda 10. Den værdi, der skal anvendes ved beregninger, er lambda p.

En konstruktions transmissionskoefficient, U-værdi udtrykker den energimængde, der pr. sekund strømmer gennem 1m2 af bygningsdelen pr. grad temperaturforskel. U-værdien angives i W/m2K. Det vil sige at jo mindre U-værdier er desto bedre er konstruktionen isoleret og dermed desto mindre energiforbrug.


Venligst Njord smile



MVH Njord
Jeg talte med en tømrer om mit projekt, (da jeg alligevel skulle have tilbud på vinduer). Han fortalte mig at 125 mm i flunke og 200 mm. i tag er tilstrækkeligt og overholder alle lovkrav.

Jeg blev med andre ord ikke mindre forvirret, men besluttede dog at følge hans anbefaling. :-)

Tak for alle input. Fantastisk med sådan en gruppe hvor en grøn LDS'er kan blive klogere (og af og til reddes fra rene LDS-katastrofer....)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis