Oliebehandling af træ

Jeg ved at alle syntes at netop deres blanding af rålinolie og dit og dat er den bedste, så uden at ville starte en religionskrig, vil jeg gerne høre jeres opskrift.

Blandingen må meget gerne mørkne træet yderligere.

Jeg vil mætte træet med olie inden det lakeres.

Er ikke helt sikker på træ typen
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg vil råde dig til at glemme alt om specielle olier, følg producentens anvisninger, er det mahogny fås der en speciel bejdse fra både Hempel og Iternational, jeg plejer at anbefale Tonkinlak, som jeg ved holder godt, men har denne gang forsøgt mig med Internationals Schooner, som har en stærk lugt af gode ting. Tonkinlak er nærmest lugtfri. Fælles for begge er at de trækker skind i dåsen efter åbning, men der er mange andre, men følg anvisningerne og undlad noget, som måske forhindrer lakken i at binde korrekt, og brug det anbefalede sandpapir . Alle anførte mærker har glimrende hæfter med vejledning, Internationals synes jeg er den bedste, de har sågar en god CD med illustrationer. Hvis du vil holde dig til olier, er der mange, der mener at Owatrols D1 og D2 er sagen, da de gamle skibe besøgte Bogense, spurgte jeg skipperen på en Colin Archer, som var utrolig flot i træværket, hvad han brugte, svaret var D2 alene og uden at slibe med olie ved klargøring, bare en afslibning og så D2. Han havde prøvet Benarolie, men syntes ikke det duede, men der findes andre, som synes det er det bedste. Mange meninger, men som hovedregel, følg anvisningerne.
ps. Owatrol kan anvendes ved lavere temparaturer end traditionel lak.
jeg har mødt en del gamle både, hvor maghognyen var stærkt falmet, og der skulle slibes en masse træ væk for at få en ensartet farve, og ejerne i stedet havde valgt at påføre et lag Gori i den ønskede farve, og så lakere ovenpå. Det så såmænd godt ud.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det er da noget du tror. såfremt der er tilstrækkeligt linolie i så trækker det skind, da linolie ikke hærder ved fordampning, men ved iltning, som starter når låget åbnes, også hvis dåsen står på hovedet, men så er skindet i bunden. Jeg har tidligere fortalt hvordan man undgår det, og gider ikke igen. Men på Schooner står der et råd, som dog ikke har virket for mig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jamen Lynæs ! Så er problemet jo også løst hvis der dannes skind i bunden, hvilket jeg godt nok ikke har observeret.
da skidtet jo er ret dyrt, er det vel bedst at undgå skind, men køb lak i Tommerup Trælast, det består af noget ganske andet, og der vil bøttevending kunne anvendes, og man kan bare stoppe penslen i vand, til den skal buges igen, da du ved jeg har haft træbåd i mere end 50 år, er jeg da lidt ked af du ikke troede jeg kendte fiffet med bøttevending. jeg har haft den tanke at købe en af de der sodavandsmaskiner, som kan komme CO2 på under kapslen og så undgå skind ved at fjerne ilten, men har ikke gjort forsøget p.t.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hvis det var for at fjerne ilten, kunne det være at man skulle prøve at gøre som vore bestemødre gjorde når de henkogte i glas. Du kan sikkert godt huske de glas med en gummiring der kunne tages af og hvor der sad en bøjle hen over. Jeg kan huske at min Mormor dryppede et par dråber sprit på indersiden af låget, satte ild på og klappede låget på glasset. Ilden gik ud på grund af iltmangel og der blev dannet et vakum der selv et år efter sad urokkeligt fast, jeg vidste dengang ikke at man blot skulle trække i gummisnippen.
Nu er lak godt nok temlig brændfarlig, men mon ikke det vil kunne lade sig gøre.

V.h. Håndværkeren
jeg tror sg'u du har læst et af mine gamle indlæg, hvor jeg dog brugte et fyrfadslys.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nå har du haft et sådant indlæg, nej det vidste jeg ikke Lynæs. Nu er det vel heller ikke særlig smart at dumpe et fyrfads lys ned i lakken ??
man ta'r et, der er næsten udbrændt er det ok men låget skal på i en fart. jeg har ikke haft din mors sprittrick inde på min lystavle. jeg tror også brandfaren er større. Som jeg tidligere har skrevet, hælder jeg lakken på en flaske og kommer glaskugler i til det står lige under proppen, så er den iltede flade ikke ret stor og skindet let at få op. Men det ville stadig være bedre at undgå skind, måske med CO2

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Med risiko for at spørge dumt... skal man give træet olie FØR man giver det lak??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også