Vindafskærmer til rude + baghøjtaler guide

Hej lav-det-selv eksperter

Håber på hjælp til følgende 2 spørgsmål.

På onsdag går turen sydpå og min gamle audi A4 fra 1996 har desværre ikke Air Condition. Derfor kunne det være rart, at vinduerne foran kunne stå på klem for at få en smule luft ind imens motorvejen bliver besejret. Desværre er trommehinden ved at sprænge, når vinduet står på klem mens man kører motorvej.

Jeg har søgt i google, men kan simpelthen ikke finde ud af navnet på de vind skærme man ser monteret i nogle biler, der gør at vinduet kan stå en smule på klem, selv ved høj fart. En slags vindskærme, der dækker toppen af vinduet? Hvad hedder sådan nogle vindskærmere og hvordan installerer man dem. Kan mine 5 tommelfingre mon montere dem og kan det overhovedet fås til en Audi A4.

Derudover har audien heller ikke højtalere bagved og standard højtalerne foran er der ikke meget liv i. Jeg går ikke op i kæmpe subwoofere og deslige, men jeg kunne godt tænke mig at installere "normale" højtalere bagtil. Nogen der kan henvise til en guide til, hvordan man trækker kabler til højtalere, der skal monteres på hattehylden. Trækker man dem bare i bunden af bilen under måtterne eller skal man en anden vej.

Allan
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gennem en kammerats kammerat fandt jeg ud af, at en vindskærmer oftest benævnes en VINDAFVISER rolleyes rolleyes rolleyes

Den koster knap 300 hos T.Hansen og lige over en plov for mærket climair, der tilsyneladende er det kvalitetsmæssige valg. En vindafviser kunne være meget smart til længere ture, men er efter min smag ikke en decideret pæn tilføjelse til en bil.

På biludstyr-shop.dk står følgende:
"Climair er "skræddersyet" til hver bilmodel - monteres uden værktøj."

Kan ikke finde noget konkret om monteringen. Kan man uden større besvær montere og afmontere en VINDAFVISER.

Og vil stadig gerne høre om hvordan man trækker kabler til højtalere i hattehylden.

Allan
kabler til højttalere bag i bilen bliver som oftest trukket i en af siderne af bilen, under dørtrin og diverse andet plastik og tæpper, så de er ude af syne... man kan trække dem hvor man vil, jeg foretrækker at trække dem på siden af kardan-tunellen, men i siden af bilen er ligeså godt... og så er der ikke så meget der skal skilles ad... bare husk at ligemeget hvor du trækker kablerne, så må de ikke kunne komme i klemme ved sæder eller døre eller lignende. OG, (så i det var et stort "og"?) så må kablerne helst ikke krydse eller ligge opad strømførende kabler, ellers risikerer man den irriterende lyd af sin genarator der sender AC-strøm rundt til de forskellige ting i takt til motorens omdrejninger... så placér højttalerkablerne i den side af bilen hvor der IKKE er ført ledninger fra fabrikkens side (oftest højre side)...

livet leves bedst i værkstedet...

Hej Kentex

Takker for svaret. Det er meget brugbart smile .

Jeg skal lige ud og have luret lidt på Audien og se hvordan man får dørlisterne af. Jeg havde ikke forestillet mig, at man kunne komme gennem dørpanelerne. Mit bedste gæt var gennem midterpanelet i bilen eller langs siden under måtterner.

Det kunne være skægt at finde en billedserie eller andet der også viste hvordan man fik kablerne fra radioen og ud til siden af bilen.

Jeg har fundet nogle guides, men de går primært ud på at udbygge sit bagagerum til 1 temmelig stor subwoofer i MDF plade og det er jo ikke helt mit mål med udvidelsen wink .

Men jeg søger videre. Når ingen viser kabelføringen, så er det vel fordi det ikke er så svært.

Det lader ikke til at nogen har erfaring med vindafvisere?
der er nok ikke én bestemt måde at få kablerne ud i siden af bilen, det kommer nok mest an på hvem der trækker kablerne... men med masser af strips kan man sagtens få ført kabler ud til siden af bilen uden at skulle skille hele instrumentbordet ad...

Mht. dit vindafviser spørgsmål, så ved jeg at ihvertfald dem der hedder ClimAir, som du selv nævner, bare skubbes op i rudelisten uden skruer eller noget. og tages nemt af igen. det er ligetil og dem som man kan få i thansen fungerer højst sandsynligt på samme måde... jeg ville gå efter ClimAir udgaven hvis jeg var dig, for man får jo som bekendt hvad man betaler for, og thansens sager er jo nok det billigste man kan få af den slags... jeg kan osse fortælle at jeg har rullet rundt på taget i en mark-ræser med ClimAir vindafvisere monteret og det kunne de godt holde til... så de er nok rimeligt holdbare... god fornøjelse og jeg håber at du kan bruge det til noget...

Kentex.

livet leves bedst i værkstedet...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis