Farvet tapet - eller hvordan undgår jeg BÅDE at tapetsere og male ?

Som subj. siger....

Jeg SKAL pille al min tapet ned (gamle nikotin skader.. det gider jeg ikke gøre rent. Nyt loft, ny tapet.....

MEN... Jeg gider altså ikke male og alt det der hvis jeg OGSÅ skal tapetsere.. det vil jeg gerne betale mig fra.

Min tænkte løsning er derfor: AHA... Jeg går da bare ud og KØBER tapet i den farve vi vil have.. det SKAL jo ikke være savsmuldstapet man lægger på sine vægge....

MEN MEN... Alle steder jeg går hen (farvehandlere), så HAR de stort set slet ikke tapet, eller de har "kun" savsmuldstapet og nogle få har noget strukturtapet (der OGSÅ skal males).

Hvor FA'EN køber man farvet tapet idag ? Jeg har fundet en enkelt online forhandler der sælger MØNSTRET tapet.. men ikke farvet (ensfarvet, mere eller mindre).
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan anbefale din nærmeste lokale Bygma - Der er et kæmpe udvalg af tapeter - ikke på lager, men det kan skaffes fra dag til dag. Men jeg tænker såmænd nok at de fleste byggemarkeder - ej lavpris - kan skaffe tapeter, og ligger inde med en masse prøvebøger.
Ja.. det er også blandt andet de "tapet boge" jeg kan huske fra eks. min barndom. Dem kan jeg heller ikke finde hos byggemarkederne eller farve handlerne.
Jeg tænker dog at der må være "nogen" et eller andet sted der laver "costum wall paper" hvor man bare skal vælge struktur og farve, og presto, 14 dage senere så har man sit tapet, MALET (eller rettere farvet).
Nu ved jeg ikke hvor stort udbudet er hensidan (Sverige)
Men her nede hvor jeg bor tager vi lige en smut over grænsen ( Tyskland) der er en Butik i Flensborg der hedder "Praktiker" og de har alverdens flotte farvede tapeter, der er så meget alt vælge imellem at man kan blive helt grøn af misundelse !

V.h. Håndværkeren
Jeg "fandt" Mandrup og Poulsen (mptapeter.dk) de har et temmeligt stort udvalg, deres internetside er dog VOLDSOMT begrænset....

Nu skal jeg så bare til at finde ud af hvordan jeg hurtigst får "glattet ud", så jeg kan tapetsre... for lortet sidder s'gu så godt fast at jeg ikke kan få det af med en afdamper.... Jeg overvjer lidt at købe "problemsolver" tapet som underlag.. eller evt. at give det hele en gang sandspartel... men det tror jeg altså bare kan give lidt problemer med fugt/svamp, da de jo "lever" af tapetklister.....

Nogle ideér ?
sandspartel oven op tapetraster er altså ikke fedt - det bliver ikke godt.... problemsolver på tapetraster bliver altså heller ikke perfekt - du skal have det af - og det kan helt sikkert dampes af du skal bare være mere tålmodig - damp LANG tid på det samme sted hvis det ikke vil af... det kommer altid af til sidst... men ja det er et lorte job sad
Annonce
Og er det stadig genstridigt, er her et råd som virkelig kan fjerne tapetrester men det tager også lidt af pudslaget hvis man ikke passer på.
Tag en træklods ca. 5 x 10 x 20 cm. søm øl kapsler fast på den ene side med den skarpe side udaf, de skal sidde forholdsvis tæt.
Kapslerne kan du hente på det nærmeste værtshus.

V.h. Håndværkeren
En nem metode til at pille tapet ned:

Ned til den lokale farvehandler og koeb en 'stripper', husk godt med ekstra blade til den (maaske passer blade fra en 'braek af hobbykniv i den - de er helt sikkert billigere end de originale)

Fugt tapetet (vaeggen) GRUNDIGT med en havesproejte, bliv ved til det hele er gennembloedt.

Skrab tapetet ned, med ovennaevnte metode gaar det meget hurtigt.

/Hideout

 

Citat fra Hideout

En nem metode til at pille tapet ned:

Ned til den lokale farvehandler og koeb en 'stripper', husk godt med ekstra blade til den (maaske passer blade fra en 'braek af hobbykniv i den - de er helt sikkert billigere end de originale)

Fugt tapetet (vaeggen) GRUNDIGT med en havesproejte, bliv ved til det hele er gennembloedt.

Skrab tapetet ned, med ovennaevnte metode gaar det meget hurtigt.

/Hideout


Tak for ideén... Jeg har gjort NÆSTEN sådan.... Jeg fandt en stripper i mit værksted og pillede så meget tapet som muligt af med den... Det tog godt nok nogle timer for et værelse, men det lod sig gøre. Dog vil stripperen ikke rigtigt arbejde med fastsiddende savsmuldstapet, og den vil heller ikke arbejde med tapet med fugerester på. Så efterfølgende har jeg taget min ukrudtsmiddelsprøjte, fyldt den med vand og sprøjtet på tapetresterne. Herefter kunne en helt normal spatel tage de våde rester af. Pudsen har jeg så taget med brækjernet.... Det er alligevel nok hurtigere at pudse op igen end at fjerne SÅ fastsiddende rester. Og som ekstra bonus, så ryger svamp ol. ju samtidigt med pudsen, så alle steder med svamp fik også lige en omgang med brækjernet....

1 down and 9 to go (altså værelser). Pis, hvor er det altså besværligt arbejde. Tror snart det ville have været nemmere at male !
Ville lige sige du skal bare gi det vand før du starter overhovedet, det er også det hideout skriver, vand først også skrabe, evt gi et stort område først derefter mindre områder hele tiden imens du er i gang, syntes det gik let med den metode.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også