Mariner 4-takt 5 hk til 6 hk??

En god kammerat købte en Yamaha 5 hk og skulle bare fjerne en fjeder på karburatoren og vupti, så havde han 6 hk..

Nogen der ved om man kan gøre det samme eller noget andet overkommeligt ved en Mariner (mecruser) 4-takt 5hk så den kan skubbe noget mere gennem strømmen i Svendborg Sund.??
Eller sagt på en anden måde.. kan man lave en 5 hk om til en 6 hk.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ku' han kun finde een fjeder? det vil sige 1 fjeder = 1 hk, tænk hvis der var flere, hvad med at male motoren grøn, som en Marstal, det skulle osse gi' 1 hk mere, måske skulle man lave et forum for mirakler og vandrehistorier.

tilføjet senere. Jeg var lige ude at se om der var en fjeder, der kunne ændre min freelander til en range rover, men jeg kunne ikke finde nogen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu er det jo ikke noget jeg sidder og finder på for at holde dig eller andre læsere for nar..
Oven på karburatoren sad en spærrefjeder så man ikke åbnede helt for spjældet og fjernede man den fik den fuld effekt.. Der var forhandleren der sagde det..
Det er også rigtigt at jeg har en påhængsmotor.... jeg kan sende dig et billede af den med mig ved siden af.. den er ikke original sølvgrå mere... malingen er skallet af.. men den har stadig sine 5 heste..
I øvrigt tak for hjælpen.... wink

Svendborg

I betragtning af din omfattende rådgivning til andre, forekommer det mig noget underligt at du ikke selv kan se om der sidder en lignende fjeder på din egen motor.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det har jeg også undersøgt... og søgt på nettet.. men ved at der har være emner oppe om andre motorer hvor det bl.a. ikke kunne betale sig.. men være lettere og billigere at finde og bytte til en større motor..
Så mulighederne er jo mange alt efter model.
En 4 takt er sikkert ikke med plump som i 2-takt kan være eller hvad ved jeg.
Jeg har jo også lært at den "historie" jeg fik med at man bare satte en ensretter på motoren så kunne den lade med 4 amp ikke passer.. svinghjul og andet skal af og der skal for ca. 1500 + moms dele i den.
Dog ser man tit at samme model i forskellige hestekræfter være ens på nær nogle få ændringer. Kubik er så vidt jeg kan se det samme.. alt ser ens ud, undtagen hk.. wink
For øvrigt har du aldrig set mig rådgive vedr. 4-takt tuning. Højst stille spørgsmål.. Fordi jeg ved en del om olie og 2 takt og tuning af 2-takt er det jo ikke ensbetydende med jeg ved alt...
"at vide hvad men ikke ved - er også en slags alvidenhed" citat fra piet hein. wink

Ham der fortalte mig det.. havde han startet med "en af mine venner havde -" så ville jeg nok ikke tro på det.. men han påstår det var hans egen motor..

Svendborg

Helt ærligt Lynæs, så syntes jeg det er ofte du "punker" Grandoldmand. Man skulle næsten tro at i var brødre, der altid er oppe og toppes om et eller andet.
Annonce
det mest ærgelige er at emnet er smuttet... og jeg kan ikke finde forskellen på en 5 og 6 hk motor sad

Svendborg

Citat fra grandoldman

jeg kan ikke finde forskellen på en 5 og 6 hk motor sad

Er knasterne ens?
René
Aner det ikke - kigger man under hætten ser de ens ud.. som man nu kan nå at se i en butik...

Jeg har dog oset lidt rundt og fandt dette link. Jeg ved dog ikke hvad et "powerhead" er.. men cylinder ser forskellige ud.. forskellige priser. men stempel er det samme??
Men det er så i den dyre ende, som jeg kan se det.

Svendborg

Citat fra grandoldman

Aner det ikke - kigger man under hætten ser de ens ud.. som man nu kan nå at se i en butik...

Nu er 1 Hk. jo ikke ret meget,så forskellen er nok svær at se sådan i farten men hvis du kender en flink mand med et reservedels katalog kunne han sammenligne numrene.
René
Jeg kender ikke nogen flinke mænd med et katalog sad

Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også