"opslagstavler" som Isolering med mere...

Hej

Vi er ved at købe et gasbetonshus, hvor vi mere eller mindre skal lave alt..

På alle ydrevæggene sidder en slags "opslagstavler" som isolering. Kan man lade dem sidde og blot sætte glasvæv op igen eller skal de pilles ned og feks. gipsplader opsættes??

Er der nogen muligheder for at pudse det op, så det ligner pudsede vægge??

Hvis man beholder de "opslagstavler" på væggene, hvad så med de vægge hvor vi skal have en brændeovn op??

Kan man ligge et laminatgulv ovenpå det nuværende trægulv??

Der er de gammeldags plade gipslofter i hele huset. Vi ville gerne have hvide glatte gipslofter, men har på forhånd opgivet al spartle arbejdet, så det blir nok trælofter. Nogen der har nogle gode ider ellers??


Mvh Laila
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan starte med at pille alle dine "opslagstavler" ned af vægene, det er ret usundt både for murværket og dit helbred at have dem siddende. Hvis det er ren gasbeton væggene er bygget af, skal du have dem pudset op.
Nu skriver du godt nok at i er ved at købe huset, forhåbentligt er der en tilstands raport på huset, jeg ville ihvertfald være extra forsigtig når huset er bygget af gasbeton.

V.h. Håndværkeren
Hej Nuggi,

Det er formentlig bløde massonit plader i har på væggene, i kan ikke komme glasvæv uden på dem.

Da jeres hus formentlig ikke er isoleret, bør i overveje at isolere ydervæggene. Her er der 2 muligheder i kan isolere udvendigt, eller invendigt. Det er formentligt nemmest udvendigt, og det giver jeg mulighed for at få en ny facade, som f.eks træbeklædning

Ja, man kan godt lægge laminatgulv oven på jeres eksisterende trægulv

Mvh

Klaus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg vil tilføje at de bløde masonitplader også er rigtig farlige i forhold til brand. Den slags overflader vil tidligt i en brand medvirke til en hastig brandudbredelse og vil medvirke til en hastig overtænding af lokalet.

Udfra et brandmæssigt hensyn er det bedst at pladerne nedtages, alternativt beklædes de med gipsplader så de ikke fremstår som overflader.

Under alle omstændigheder må pladerne ikke være opsat bag en brændeovn. Der skal nemlig sidde ubrændbare overflader.

Mvh.

René

Citat fra Håndværkeren

Du kan starte med at pille alle dine "opslagstavler" ned af vægene, det er ret usundt både for murværket og dit helbred at have dem siddende. Hvis det er ren gasbeton væggene er bygget af, skal du have dem pudset op.
Nu skriver du godt nok at i er ved at købe huset, forhåbentligt er der en tilstands raport på huset, jeg ville ihvertfald være extra forsigtig når huset er bygget af gasbeton.

V.h. Håndværkeren


Hej Håndværker...

Jo der er en tilstandsrapport men der er intet nævnt i den vedr. vægge. Tilstandsrapporten ser rigtig "sund" ud...

Har samtidig haft to håndværkere til gennegå det og de siger god for det. Mureren siger faktisk at et gasbetonhus er bedre isolereret end et murstenshus.

Laila
Citat fra www.spotvvs.dk

Hej Nuggi,

Det er formentlig bløde massonit plader i har på væggene, i kan ikke komme glasvæv uden på dem.

Da jeres hus formentlig ikke er isoleret, bør i overveje at isolere ydervæggene. Her er der 2 muligheder i kan isolere udvendigt, eller invendigt. Det er formentligt nemmest udvendigt, og det giver jeg mulighed for at få en ny facade, som f.eks træbeklædning

Ja, man kan godt lægge laminatgulv oven på jeres eksisterende trægulv

Mvh

Klaus


Hej Brandmand Klaus... :-)

Vi har snakket om at opsætte gipsplader indvendigt efter vi har afmonteret de "opslagsplader". Vil ikke have sådan nogle "brandfremmende" ting på væggen.

Da vi gerne vil have pudset huset , kan vi ikke isolere udvendigt.

Tak for hjælpen..

Laila
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Nuggi

Da vi gerne vil have pudset huset , kan vi ikke isolere udvendigt.


Hvorfor ikke, man kan da godt pudse en træbeklædning (og nej, jeg mener ikke med sandpapir rolleyes )

Anders - handyman in spe

Projekter pt:
- inddragelse af integreret garage til beboelse
- opsætning af havehegn
- bygge værksted og overdækket terrasse
Citat fra Nuggi

Hej Brandmand Klaus... :-)

Vi har snakket om at opsætte gipsplader indvendigt efter vi har afmonteret de "opslagsplader". Vil ikke have sådan nogle "brandfremmende" ting på væggen.

Da vi gerne vil have pudset huset , kan vi ikke isolere udvendigt.

Tak for hjælpen..

Laila


Hej Nuggi,

Bare til orientering, så er jeg ikke brandmand!!

At et gasbetonhus skulle være bedre isoleret end et, murstenshus nægter jeg at tro!

Mvh

Klaus
Jeg har lige købt PRÆCIS det samme... Omend min isolering lå på gulvet, ikke på væggen. Jeg har altså bare pillet den af, jeg vil ikke have det billige brandfarlige lort liggende hvor vi skal sove (!)
Jeg overvejer også at isolere mine mure udvendigt, mest fordi jeg ikke vil have "mindre plads" hvis jeg skal lægge isolering indvendigt... Men hvis du ALLIGEVEL skal pudse op (hvad jeg nok også kommer til, med mindre jeg laver en skalmur, det finder jeg ud af næste år), så kan du jo lige så godt pudse op på en plade lagt over noget isolering, ikke ?
Indvendigt, så lægger jeg bare tapet direkte på gasbetonen.. det klarer den FINT.....
Et alternativ til udvendigt isolerede vægge er at beklæde med træ, altså bygge et skelet uden på huset hvori isoleringen sidder, så et lag vindpap og brædder lodret som de Svenske huse.
Men så vidt jeg husker lavede Rockwool fabrikken på et tidspunkt isolerede A-bats med en pudset overflade, netop til udvendigt brug.

V.h. Håndværkeren
Jeg tror nu også at en 30 cm gasbetonmur er bedre isoleret end en murstensmur uden hulmursisolering. Med hulmursisolering, så er den meget bedre isoleret. Er det 25cm isolering der er de nye krav til hulmursisolering i nybyggeri?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også