Sammenstyrtet omfangsdrøn og opstigende vand i kælderen

Nu har jeg fået tygget mig igennem diverse indlæg vedr vand i kælderen, men syntes alligevel ikke at jeg har fundet svar på mine problemer. Så her kommer lige en ny følgeton.

Efter en tilbygning til vores hus har vi fået gevaldige problemer med vand i kælderen. Vores hus ligger neden for en bakke (vores egen) og der ligger et omfangsdræn ud mod bakken. Generelt står grundvandet højt i vores område, - vi tror det under normale omstændigheder står 20-30 cm under kældergulvet.

Vi har haft TV inspektion ude og fandt at drænet var faldet sammen midtvejs. Vi kan ikke bevise, at det ikke var faldet sammen inden tilbygningen, med mindre det faktum at vi IKKE havde vand i kælderen hver gang det regnede inden ombygningen gælder. Umiddelbart ville man sige, at vi må grave det op, men desværre ligger det nu under vores tilbygning og er derfor ikke tilgængeligt. Spørgsmålet er hvad gør man så?
[LIST]
[*]Findes der en maskine man kan sende ind i røret og fjerne det sammenstyrtede rør/jord?
[*]Min Kloakmester foreslår at vi laver en "drænvæg" på tværs af bakken et par meter fra huset med et drænrør der går hen til vores pumpebrønd. Kender nogen til denne løsning?
[*]Bliver vi også nød til at lave indvendig dræn for at komme af med problemet med fugten længere inde i kælderen som nok skyldes det høje grundvandsspejl (specielt i år)?[/LIST]MVH
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ok.. Jeg er ikke sikker på at jeg HELT har forstået problematikken, så lad mig lige prøve at beskrive det med mine egne ord:
Du har et omfangsdræn omkring dit hus, og det har tidligere virket (tror du fordi du ikke har haft problemer med vand i huset tidligere). Men.... Nu har du bygget en tilbygning til huset OVENPÅ en del af omfangsdrænet, og da du ifmb. vandindtrængning i kælderen har konstateret at dit omfangsdræn UNDER denne tilbygning er styrtet sammen tror du at en udbedring ville kunne rette fejlen ? Er det nogenlunde korrekt ?

Hvis det er tilfældet så har jeg to forslag... Ikke billige, og bestemt ikke lette for en GDS'er.

Forslag 1: Før omfangsdrænet rundt om din tilbygning også. Dvs. grav ned til omfangsdrænet, og udvid det til også at omfatte din tilbygning.. uanset om din tilbygning så ellers har brug for det eller ej. Denne løsning "garanterer" (hvis man overhovedet kan bruge det ord om byggeri) at omfangsdrænet bliver lige så effektivt som før.
Forslag 2: HVIS vandet i kælderen stammer fra "bakken" i ejer, så må i enten lave et dræn som kloakmesteren foreslår "ved foden" af bakken, da det vil være here det meste vand vil samle sig, eller i må forsøge at lede vandet fra bakken "andet steds hen". En grøft plejer at hjælpe på meget, men det kommer lidt an på HVOR meget vand i får fra bakken, og om i kan føre vandet et andet sted hen med en grøft. Og så er der det ESTETISKE i at have en grøft midt i sin have.... Men man kan måske nok skjule den lidt ved at lægge nogle betonblokke over den, og så lave "et eller andet" på dem. Hvad der nu måtte passe i din have. Bare lad være med at dække dem med jord eller plader, for hvis vandet frit kan "pasere" grøften" så er den ikke meget bevendt.
Du KAN selvfølgelig også bare komme med en bulldozer og et par lastvogne og fjerne bakken og få den kørt væk.. Men det tror jeg både bliver dyrere og mere besværligt end alt andet du kan finde på.

Det er svært at sige hvad der er bedst.. men jeg ville nu nok starte med at prøve kloakmesterens forslag... Det lyder ikke så tosset, men det er lidt dyrt, og der ER lidt besværligt.
Tak for dit svar. Du har forstået vores problem helt korrekt. Bakken kan vi ikke flytte, det projekt ville antage Metro-agtige propertioner, havde bare ikke lige overvejet at huset lå for foden af bakken da vi købte....

Vi har også overvejet løsningen med dræn rundt om tilbygningen. Men vores kloakmester mener mur-løsningen er den mest sikre.

Er der virkelig ikke nogen mulighed for at rense røret ud uden at grave?
Selvfølgelig kan man rense og reparere røret... Men det er bare meget besværligt, og det er ikke en "god" løsning fordi den hurtigt vil gå i stykker igen. Problemet er lidt at måden man "normalt" ville reparere et defekt rør på ville være at sætte en stor klemme over det... Det kan du ikke hvis du kun har adgang til røret "indefra". Du skal derfor først finde ud af at få "tømt" røret. Så skal du finde ud af om røret er mast eller om det er knækket eller om der "bare" er hul i det. Denne fejl skal så udbedres. Hvis røret er mast, så er det MEGET besværligt (tror det er lettere at lave det større omfangsdræn) at rette op på, fordi du ved reelt ikke hvor meget vægt du skal "flytte" for at rette det tilstrækkeligt ud til at det er brugbart igen, og hvis det bliver rettet ud, så knækker det NÆSTEN helt sikkert. Den eneste måde jeg kender vil være at grave ned til røret, i en forlængelse af det, der er lige så lang som afstanden fra hjørnet af drænet til der hvor knækket er og ud videre frem til det næste punkt hvor du igen kan få adgang til drænet(forudsat at drænet ikke "svinger"), og så presse et meget tykt stålrør ind i dit dræn til at "erstatte" det gamle stykke (kræver lidt special værktøj, en normal donkraft er sjældent nok). Du skal så "lappe" dit rør, og dække til igen. Du kan også i grælle tilfælde vælge at "skyde/banke" et nyt stykke rør under tilbygningen til at erstatte det gamle. Det er bare lidt besværligt med store rør. Alt i alt.. MEGET besværligt, og uden garanti for at det virker, men det ER altså heller ikke meningen at du skal kunne rette op på et mast rør. Denne metode har jeg dog set anvedt ved mindre dræningsrør under eks. grusveje der er kolapset under pres fra eks. lastbiler. Jeg vil TRO at den også kan bruges på et omfangsdræn, afhængig af materialet dit rør er lavet i (hvis dit dræn overhovedet er rørført, men det tror jeg det er baseret på at du har haft TV inspektion), men vil ikke love noget.
Hvis du så har et hul eller et knæk, så bliver sagen en anden... Du kan selvfølgelig sagtens bruge den tidligere skitserede løsning, men det vil være lidt besværligt. Det du så skal gøre er at grave ned til røret fra to sider. suge i den ene, og så prøve at blæse lidt vand eller lign. igennem i den anden. Brug evt. hvad du nu har tilgængeligt til at rense kloaker med, princippet er det samme. Når du har fået fjernet det skidt der sidder i vejen, så skal du have fat i en af de der smarte "omvendte krympeflex".... Jeg ved altså ikke hvad de hedder, hvor du kan få dem, eller hvad de koster, skub den ind hvor den skal sidde og aktivér den, jeg kender kun til denne løsning ad omveje.. har aldrig set den i brug, jeg ved end ikke om det er et produkt der makedesføres i DK... Men du skal gøre ET eller andet for at dække hullet/knækket. Gerne noget der er effektivt nok til at det ikke kommer igen om 2-3 år når din tilbygning sætter sig lidt mere. Afhængig af rørtype og størrelse, så vi ldu nok kunne få et lidt mindre rør der kan være inde i det første... så kommer problemet bare med at lime/lappe så det ikke lækker... Det er jo let nok hvis rørene er tørre og du har rørene i hånden.. men knapt så let hvis hullet er 5 meter inde i røret som du ikke har adgang til. Hvis du har danmarks længste sislikone sprøjte, så kan det måske lade sig gøre.. ellers må du ud og tænke kreativt....

Men jeg kan slet ikke forstille mig at det vil være en bedre løsning end at vidreføre det eksisterende dræn.
For en halv snes år siden, erfarede jeg, at der omkring Roskilde, vist nok Gadstrup, er/var et firma, der kunne bore sig igennem defekte kloakrør og så trække en "strømpe" ind, som så kunne svulme op langs indersiden på kloakrøret og på den måde kunne retablere røret, men selvfølgelig ikke kan forhindre yderligere sætninger osv.
Jeg aner ikke om det fortsat eksisterer.
Problemet vil nok være, at det fordrer at man kan komme ned i hjørnerne for at få afgang til de lige stræk, for at kunne komme til at arbejde.
Det er jo en kendt sag, at bakker kan sende voldsomme mængder grundvand ned til lavereliggende områder. Derfor forekommer det mig at være en god og rimelig overkommelig løsning, med at etablere et aflastningsdræn, evt. i flere niveauer. Man kunne evt. fylde nøddesten i efter opgravningen, i stedet for jorden igen. Den løsning tror jeg meget på.
Jeg har en nogenluinde tilsvarende situation på min ejd. og var besluttet på denne løsning, ved en påtænkt, nu opgivet, tilbygning med kælder.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for jeres indlæg. Vi tror mere og mere på et ordentlig omfangsdræn ml bakke og hus og så få løst problemet en gang for alle (-håber vi)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis