Smøreolier, Er Volvo god som Shell eller ????

Vores drev i båden Bavaria 34-99 er et 120S-E hertil anbefaler Volvo "truende" at deres gearolie GL5 Synthetic transmissionoil er den eneste brugbare.

Jeg har hørt om en uheldige Bavariaejer som oplevede, at sejldrevet smuldrede, muligvis fordi der i instruktionsbogen er foreskrevet en almindelig SAE 15W-40 motorolie til drevet, PÅ selve drevet er en gul mærkat som henviser til GL5 Synthetic transmissionoil.
Lægmandens teori er at 15-40 olien angriber gulmetaller eller leverer en for svag "film" til belastningen

Jeg har forespurgt Volvo om datablade på olierne og blev henvist til en forhandler som mente at jeg ude på at købe noget billigere olie ved et andet firma, så han nægtede simpelthen at at udlevere dokumentation på olien.

Er der nogen her i dette forum som har viden til at rådgive om muligheden for at skifte til et mindre "hovent" firma f.eks. Shell ell. lignende som kan levere en olie der svarer til specifikationen GL5 Synthetic transmissionoil.
Venlig hilsen
Rivertøsen

RSG

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke de andre olieleverandører ved hvilke af deres olier der matcher den fra volvo.. ?? du kan jo prøve at ringe lidt rundt.. Og datablad skal man da udlevere wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har (heller) ikke forstand på drev,men Volvo har heller ikke forstand på at lave olie,de køber det af nogen der har forstand på det og tager sikkert en høj pris for at lange det over disken i en flot Volvo dunk.
René
Der SKAL være en kode på den olie de anbefaler.. den kode fortæller hvilke kvalitet og egenskaber olien skal opfylde.. find den kode og køb en med samme kode evt. bedre kode i et andet mærke.

Svendborg

Du skal barer gå efter en gearolie hvor at der står 75-90 på det er en synthetic olie og det vil muligvis også stå på beholder at olien er synthetic. Den overholder næsten med garanti også api gl 5 normen. Der kan muligvis også stå api gl 4 på beholder det betyder kun at den overholder nogle skrapper normer inden for olie med andre ord sagt en bedre olie. En 75-90 synthetic gearolie er en meget almindelig gearolie og anvendes meget til bilers gearkasser.
Der er forskel på gearolie til gearkasser der arbejder nede i vandet og i et motorrum på en bil...
Bla. er der stor forskel på hvilke temp. de arbejder under...

Svendborg

Annonce
Castrol tilbyder denne

SAF-XO 75W-90

Den overholder standart API GL-5 og så skal du være sikkker på at den går ned til 75W og øverst mindst 90...
om den hedder 75W-90 eller 75W-140 er ikke så nødvendigt.
For at gå med livrem og seler skal du ikke lade dig friste af en f.eks. 80W olie for den er en anelse tykkere kold.
Personligt vil jeg ikke tro det gør nogen forskel... Men du sejler nok mellem 5 til 10 minutter inden du er uden af havnen og sætter pres på drevet.. og der er olien allerede varmet lidt op og "flyder" bedre - men fordi det er en 75W olie bliver den ved med at være "tyk og fed" indtil den runder øverste tal... hhv. 90 og 140 alt efter hvad du vælger.... Hvis der er belastning på drevet i den øverste ende af hvad drevet kan trække så ville jeg vælge en 140 som holder smøreevne og bærehinde ved højere tempreturer end en 90 gør.. omvendt så vil et lavt antal heste og en let båd ikke kræve en 140 men en 90 vil være mere end nok...
Med andre ord.. olien skal hedde API GL-5 (GL-4 er noget turbosmører noget uden intercooler) og tykkelsen skal være mindst 75W-90 - så er fabrikat underordnet.
Håber du kan bruge det.. wink

Tilføjelse
Fandt lige denne også Mariner gear oil
Men ring til leverandøren

Svendborg

Citat fra S/Y Rivertøsen

Vores drev i båden Bavaria 34-99 er et 120S-E hertil anbefaler Volvo "truende" at deres gearolie GL5 Synthetic transmissionoil er den eneste brugbare.

Jeg har hørt om en uheldige Bavariaejer som oplevede, at sejldrevet smuldrede, muligvis fordi der i instruktionsbogen er foreskrevet en almindelig SAE 15W-40 motorolie til drevet, PÅ selve drevet er en gul mærkat som henviser til GL5 Synthetic transmissionoil.
Lægmandens teori er at 15-40 olien angriber gulmetaller eller leverer en for svag "film" til belastningen

Jeg har forespurgt Volvo om datablade på olierne og blev henvist til en forhandler som mente at jeg ude på at købe noget billigere olie ved et andet firma, så han nægtede simpelthen at at udlevere dokumentation på olien.

Er der nogen her i dette forum som har viden til at rådgive om muligheden for at skifte til et mindre "hovent" firma f.eks. Shell ell. lignende som kan levere en olie der svarer til specifikationen GL5 Synthetic transmissionoil.
Venlig hilsen
Rivertøsen

'
En teknisk mand har udtalt at jeres tekniske inputs lyder fornuftigt og The Grandoldmand lyder yderst fornuftig.
Tak for informatiionerne
Venlig hilsen
Rivertøsen

RSG

Hej,
Jeg er lidt forvirret over resultaterne fra indlæggene over. Jeg har et 120S drev (Volvo Penta Sejlbådsdrev) og der foreskriver instruktionsbogen at der skal motorolie i drevet, og jeg mener at have hørt et eller andet sted at man absolut ikke må hælde gearolie i drevet. Hvilket for mig lyder lidt mystisk, for gearolierne skulle vel alt andet lige være mere velegnede?????
Er det 120S-E drev der er spurgt til her forskelligt fra mit?
Er der nogen der har mening/erfaring med dette?

Med velsmurt hilsen
Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Hej hans Henrik
Mit drev er et 120S-E siddende på Bavaria 34 1999. Instruktionsbogen foreskrev SAE15W-40 Volvoforhandleren beordrede 75-90 og ved påfyldningshullet var der sat en gul NB mærkat med henvisning til 75-90
Men hele historien er beskrevet i mit første indlæg.
Venlig hilsen
Rivertøsen

RSG

kan der være tale om en trykfejl der ikke er blevet rettet???

Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis