Vedligeholdelse af vej

Hej Alle.

Jeg er den lykkelige ejer af et mindre hestested beliggende helt frit til skov.

MEN MEN - det betyder også at jeg har en ca. 500 mtr. lang grusvej som jeg selv er ansvarlig for at vedligeholde.

Da jeg kun har boet der i 6 mdr. har jeg ingen tidligere erfaring med at vedligeholde denne.

Er der nogen af Jer der har ideer eller erfaring med den slags - skal man bruge grus, sten, jord, knust asfalt - eller hvad gør man smareste. Jeg har masser af jord som kan bruges på ejendommen - hvis det er.

Jeg behøver nok ikke at sige at jeg ville ger have en løsning der er holdebar over længere tid - måske 6 mdr afgange eller lignende.

Håber der er en som kan hjælpe mig.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ligeledes en 6-800 m grusvej, som jeg holder for mig selv og mine 2 naboer.
Du må under ingen omstændigheder bruge jord!!!
Brug evt. stabiltgrus 0-16 mm, endelig ikke støbemix.
Du skal bruge en traktor og til den skal du lave dig en vejhøvl, der skal kunne bevæge sig uafhængig af traktoren. Den skal være liftophængt.
Så skal du sørge for at vejen kan komme af med regnvandet til siderne. Dvs du skal arbejde vejen op, således, der er fald helt ud til siderne og den er højest på midten.
Efter jeg har fået vores vej arbejdet op på den måde, er den meget holdbar. Selv i denne regnfulde periode, har der ikke været huller, selv om post og andre gæster kører som død og helvede.
Kommer der endelig huller må man ikke køre i vandhullerne, idet de så uddybes. Det er en meget vanskelig diciplin at lære brugerne af vejen, men ved stædig gentagelse af dette meget komplicerede budskab, trænger det så småt ind! :-)
Om vinteren er det meget svært at undgå huller pga frost/tø og sne.
Der er visse personer, som har udråbt min vej til Osherreds bedste grusvej! :-)
Er din vej en hulvej, har du lidt større udfordringer.
Vi bor åbenbart ikke så langt fra hinanden, så send mig en PM, så kan vi aftale besigtigelse af vejhøvl m.m., hvis det har din interesse.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

Hej KTM

Tusind tak for svaret. JEg har god nok ikke adgang til en traktor men ideen med at fylde stabilt grus på samt ikke køre i huller når der er vand i er da gode tips.

Hvad mener du med "hvis min vej er en hulvej".

Tusind tak.
Hej Krister.
Jeg kommenterer i din tekst.
mvh
KTM

Citat fra Krister

Hej KTM

Tusind tak for svaret. JEg har god nok ikke adgang til en traktor

KTM: Det bliver du nok nødt til at anskaffe dig, bare en gammel fyr til 10-12.000 kr.

men ideen med at fylde stabilt grus på

KTM: Få en vogn mand til at dele det ud. Dvs, han skal køre langsomt med tipladet højere og højere, medens materialet løber ud over 100 til 150 m. Det er ikke alle der kan den kunst.

samt ikke køre i huller når der er vand i er da gode tips.

Hvad mener du med "hvis min vej er en hulvej".

KTM. Det er hvis vejen ligger lavere end det omgivende terræn. så kan vandet ikke løbe ud til siden, men vil blive stående, eller ned ad bakke, med løsrivning af materiale fra vejen til følge. Det slæber man så tilbage med sin vejhøvl.

Tusind tak.

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis