Olietryk amok

Hej alle I erfarne - kan I hjælpe med en løsning eller et godt råd.

Vores bådmotor, Volvo Penta MD40A, 85 Hk uden turbo, ældre sag, men velplejet, opførte sig underligt i dag.

Olietryks"uret" (manometeret?) har altid vist fint og normalt olietryk. Pludselig og uden varsel efter 1 times sejlads ved normale ca 2000 omdr gik viseren langsomt helt i top og blev der. Vi tog alt farten af og tøffede nu afsted med lige knap styrefart, ca 1200 omdr. Viseren faldt ned til normalt tryk, men hver eneste gang, at vi næsten bare tænkte på at give bare lidt mere gas a.h.t. afdriften, så røg viseren straks helt til tops igen. Motoren lød helt normalt, og gik fint, som den plejede. Syntes dog at den "pludselig" lugtede lidt varm, men det gik nu hurtigt væk igen, kan også have været fantasien, som går i selvsving.
Pu-ha, nerverne sad udenpå tøjet.
Da vi langt om længe kom i havn testede vi olie, utætheder m.v. (selvom manglende olie vel nærmest vil give olietryksfald?? i stedet).
Alt var normalt! Vi startede den igen, og gav godt med gas, og nu viste manometeret normalt olietryk.
(Det skal siges, at dette manometer en enkelt gang tidligere har givet et enkelt hurtigt udsving, bare sådan vupti, én gang op og så ned med det samme, men det gik så hurtigt, at det faktisk blev opfattet som synsbedrag eller en solrefleks i glasset, hvilket i dag jo så tyder på, at det ikke har været)

Har nogle et bud på, hvad der kan være sket, og er det "farligt"?

Håber på gode svar, p.f.h. tak.
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Manometeret kan hænge men det lyder ikke til at det er fejlen på dit.
Så kan føleren der er monteret på motoren være fyldt med lort det lyder heller ikke som det er dit problem.
Så kan der være nogle skamfilede ledninger der laver ravage det er da en mulighed.
Sidste mulighed er at den ventil der styrer trykket hænger,jeg ved ikke om den sidder på eller i motoren men den bør renses og så skal motoren have et olie/filter skift.
Det er ikke livsfarligt med for højt olietryk men det kan give et stort olie forbrug og smadre pakdåserne.
René
Du skriver langsomt helt i top... Kan den vise mere olietryk eller er den helt i bund/top??

Hvis olien er gammel/dårlig kan de lægge sig som bej indvendig i hele motoren, det kan du tjekke hvis du kan få en finger ned i oliepåtyldningshullet og se om du kan få bej/slam af indersiden af feks ventildækselet.
Billig/dårlig olie selvrenser ikke særligt godt, men selv dyr olie kan også blive for gammel.
Kan du ikke finde fejl på ledning eller slam i motoren, så er det oliefilter der skal skiftes.
Hvis motoren har kørt med dårlig olie og du så laver service og skifter olie og filter og skifter til den rigtige olie som selvrenser så løsner den alt det gamle møg sig og dit nye filter bliver "hurtigt" stoppet til. Derfor kan man opleve et stoppet filter ikke ret mange timer efter et service.. Men så er motoren jo også ren efter endnu et filter skift.
Sidste umiddelbare mulighed kan være din olietryksmåler/giver, men jeg vil mene at den mere har tildens til at bare ikke virke fordi den er stoppet til.
Det du skal forestille dig er at olien bliver pumpet op gennem nogle kanaler i motoren.. På vejen op i den ene kanal sidder der en føler.. Jo mere tryk der er på den føler jo mere strøm lukker den ud fra ledningen til stel og jo højre tryk viser dit ur. Så er den kanal stoppet eller bejet jo højre tryk.
Kan olien ikke komme gennem oliefilter får du også et højt tryk.
Men krybestrøm i ledningen giver også fejlvisning.
Hvis ikke det er olie-tilstopsnings-problemer kan du begynde at lede efter en kortslutning, lige fra et hul i en slidt ledning til møg/olie og fugt der kan give krybestrøm men så burde den ikke ændre sig ved lave omdrejninger.

Jeg vil lige tilføje at jeg ikke har rodet særligt meget med dieselmotore til både, man har i mange år rodet med Mercedes og Fiat bussers motorer og har oplevet motore som var fuldstændig bejet til og i det værste tilfælde sad det som tjære i ca. 2 cm tykkelse i hele motoren.
Ligesådan kan en møg-/oliekage give en krybestrøm.
Tag ledningen af uret og sæt en modstansmåler på ledningen og på stel. Der burde ikke være noget udslag fordi den arbejder jo ved "normalt" tryk når motoren går i lave omdrejninger og derfor ikke viser en konstant kortslutning.
At modstansfjederen i måleren pludselig bliver slap tror jeg ikke på... så skal det være en knækket fjeder, men det kommer mest ved helt nye givere pga. en støbefejl i fjederen.

Håber du kan bruge det til noget.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

På nogle biler, bruger man en slags omformer, der sørger for at instrumenterne får konstant f.eks. 9 volt, uanset generatorens aktuelle output.
Instrumenterne får så strømforsyningen via denne omformer, men hvis den fiser af, får man helt utilregnelige udlæsninger. Det er en ret almindelig fejlkilde i disse biler.

Det kunne være du også har en sådan fætter i din båd.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror ikke at det er den når motoren er en "ældre sag" men ja, for høj spænding giver for høj udlæsning.. Og jeg kan ikke huske om der står volt f.eks. 9v på sådan en sjover.. for så er det jo bare at måle spændingen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den slags voltregulatorer er jeg stødt på i engelske biler helt tilbage fra 1959.
Jeg kører bl.a. i en amerikaner fra 1967 også med dette arr.
Så man skal ikke vide sig sikker!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jeg er heller ikke sikker, men når nu uret viser højre tryk end normalt og arbejder linært med omdrejninger, tyder det mere på at det ikke er elektriske problemer...
Men ja, strøm kan være finurligt. Men det kan man finde ud af ved at måle spændingen ind til uret. At voltregulatoren giver en konstant højre men stabil spænding vil jeg tro er sjældent.. Men det skal da tages med i fejlsøgningen. Men jeg ville nok tage det til sidst.. og starte med oliefilterskift.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra kikaas

Hej alle I erfarne - kan I hjælpe med en løsning eller et godt råd.

Vores bådmotor, Volvo Penta MD40A, 85 Hk uden turbo, ældre sag, men velplejet, opførte sig underligt i dag.

Olietryks"uret" (manometeret?) har altid vist fint og normalt olietryk. Pludselig og uden varsel efter 1 times sejlads ved normale ca 2000 omdr gik viseren langsomt helt i top og blev der. Vi tog alt farten af og tøffede nu afsted med lige knap styrefart, ca 1200 omdr. Viseren faldt ned til normalt tryk, men hver eneste gang, at vi næsten bare tænkte på at give bare lidt mere gas a.h.t. afdriften, så røg viseren straks helt til tops igen. Motoren lød helt normalt, og gik fint, som den plejede. Syntes dog at den "pludselig" lugtede lidt varm, men det gik nu hurtigt væk igen, kan også have været fantasien, som går i selvsving.
Pu-ha, nerverne sad udenpå tøjet.
Da vi langt om længe kom i havn testede vi olie, utætheder m.v. (selvom manglende olie vel nærmest vil give olietryksfald?? i stedet).
Alt var normalt! Vi startede den igen, og gav godt med gas, og nu viste manometeret normalt olietryk.
(Det skal siges, at dette manometer en enkelt gang tidligere har givet et enkelt hurtigt udsving, bare sådan vupti, én gang op og så ned med det samme, men det gik så hurtigt, at det faktisk blev opfattet som synsbedrag eller en solrefleks i glasset, hvilket i dag jo så tyder på, at det ikke har været)

Har nogle et bud på, hvad der kan være sket, og er det "farligt"?

Håber på gode svar, p.f.h. tak.


Hejsa..
Jeg går som de andre også ud fra det er en instrument som modtager en spændning fra en føler.. Når man laver den løsning på dieselmotore plejer/burde man også montere en føler der fortæller hvor varm olien er..
Grunden: hvis olien bliver varm falder trykket.. kold olie = max tryk. På den måde har man lidt x-tra muligheder for at se om det er fejl i instrumenter eller motor..
Jeg tror det er din olietryksføler der er defekt.. Måske ledningen .?

Mvh Jan J
det tænkte jeg også på.. men syntes ikke den pludseligt skal stige i tryk.. fjederen i den er så knækket...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

det tænkte jeg også på.. men syntes ikke den pludseligt skal stige i tryk.. fjederen i den er så knækket...


Hejsa
Mange af den slags instrumenter er lavet sådan at hvis du demontere "føler-ledningen" viser instrumentet fuldt udslag... derfor ;-)

Mvh Jan J
Jep.. men det at viseren gik langsomt i top efter en times sejlads og går ned på lavere tryk ved lave omdrejninger tyder jo på at ledningen sidder hvor den skal...
Men at starte fejlsøgning på det elektriske som det første når den opfører sig sådan hmmm ved ikke... hvis nu olien er slammet eller filter stoppet, er det jo dumt at starte og stoppe motoren hele tiden hvis man fejlsøger på el-delen.
Bare min helt egen mening. wink
Udeluk det værste først.. men jeg føler alligevel at det er trykket det er galt med og ikke uret.. eller føleren.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis